بعد از گذشت 8 سال از آخرین حضور MG3 در کشورمان، حالا باخبر شدهایم که مدلهای جدید این خودرو، دوباره در صف واردات خودرو به ایران هستند و تا پایان سال 1401، شانس زیادی برای حضور در بازار کشورمان را دارند.
”MG3 با موتور 1.5 لیتری به ایران میآید ولی بدون توربو!“هرچند بیش از 14 سال از تولد MG3 میگذرد ولی در این سالها، این دو رگه انگلیسی-چینی، تنها دوبار، نسل عوض کرده است. نسل دوم MG3 در سال 2011 به بازار جهانی معرفی شد ولی در سالهای 2014 و 2015، برای نخستینبار آنرا در خیابانهای کشورمان دیدیم. این هاچبک کوچک، برای تعلیق اسپرتش در ایران معروف شده بود ولی قیمتگذاری بالا، واردات بسیار محدود، خدمات پس از فروش نامناسب و آپشنهای کمترش نسبت به رقیبان کرهای، خیلی زود MG3 را به حاشیه کشاند.
ولی حالا که در سال 1401 هستیم، باید منتظر دیدن سری جدید امجی 3 باشیم؛ خودرویی که به عنوان یک فیسلیفت انقلابی، برای نخستینبار در مدل 2018 به بازار جهانی معروف شده بود و از آن زمان تاکنون، تغییرات مهم چندانی را تجربه نکرده است. این هاچبک کوچک که تا قبل از این فیسلیفت، هویت بصری نامعلومی داشت، حالا بهلطف الهام گرفتن از برادر بزرگترش (یعنی امجی ZS) چهرهای جذاب و اسپرت پیدا کرده و جلوپنجره مدرن و زیباتری نسبت به قبل دارد.
بزرگترین تغییر ظاهری در سری جدید MG3 را باید در کابینش ببینید چرا که طراحی داشبورد، فرمان و دریچههای تهویه کاملا تغییر کرده و حتی مانیتور 8 اینچی لمسی که از MG ZS قرض گرفته شده نیز در بالای کنسول دیده میشود.
در بخش فنی نیز MG3 همان پیشرانه تنفس طبیعی سابقش را در سینه دارد ولی با این تفاوت که قدرت، گشتاور و مصرف سوختش، بهبودیافته است. به عنوان مثال، قدرتش حدود 10 اسببخار و گشتاورش نیز از حدود 15 نیوتنمتر بیشتر شده اما مصرف سوختش، حدود 0.7 لیتر کمتر شده است. البته فراموش نکنیم که خودروسازی سایک (SAIC) در برخی از بازارهای صادراتی، این هاچبک را با موتور 1.3 لیتری به همراه گیربکس دستی نیز میفروشد.
کد موتور | 15S4C | 13S4F |
---|---|---|
نوع موتور | 1.5 لیتری | 1.3 لیتری |
گیربکس | 4 دنده اتومات | 5 دنده دستی |
قدرت | 115 اسب بخار | 100 اسب بخار |
گشتاور | 150 نیوتن متر | 121 نیوتن متر |
مصرف | 5.9 لیتر | 5.6 لیتر |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
خودرو MG3 جدید، همچنین برای اولینبار به جعبهدنده Aisin مجهز شده است که قطعا دردسرهای جعبهدنده سابقش را ندارد.
نویسنده : مرتضی برجسته