• کانسپت زيکر MVision روبوتاکسي خوردان ويمو
  • کانسپت زيکر MVision روبوتاکسي خوردان ويمو

تاکسی‌های خودران برای بازار آمریکا

همکاری ویمو و زیکر در پروژه روبوتاکسی

29 آبان 1401 14:06

شرکت زیکر (زیرمجموعه جیلی) در تاریخ 17 نوامبر، اعلام کرد که کانسپت M-Vision بر اساس پلتفرم جیلی SEA-M بوده و از سال 2024 آماده تولید انبوه است. این مدل به آخرین نسل سیستم Waymo Driver مجهز شده و در ایالات متحده آمریکا، برای تجارت به بهره‌برداری می‌رسد. Waymo قبلاً به عنوان پروژه وسایل نقلیه خودران گوگل شناخته می‌شد.

زیکر یک برند نسبتاً جدید چینی است؛ اما Waymo این برند را به عنوان سازنده ربوتاکسی‌های خود انتخاب کرده است.این خودرو در تاسیسات زیکر در سوئد طراحی و تولید خواهد شد و سپس به تکنولوژی خودران Waymo Driver مجهز می‌شود. Waymo قبلا با شرکت‌هایی مانند ولوو و FCA نیز همکاری کرده است. زیکر یک برند نسبتاً جدید است؛ اما Waymo این برند را به عنوان سازنده ربوتاکسی‌های خود انتخاب کرده است.

جیلی ادعا می‌کند که پلتفرم SEA-M با فناوری‌های سطح 4 و بالاتر خودران سازگار است. جیلی می‌گوید که این پلتفرم شش ویژگی‌ اصلی دارد؛ تجربه رانندگی مستقل عالی، امکان ورود و خروج راحت سرنشینان، فضای آرام، هزینه کم نگهداری و استفاده و استاندارد ایمنی سطح بالا.

فاصله محوری آن بین 2700 تا 3300 میلی‌متر است و ترکیب‌های متعددی را برای صندلی‌ها پشتیبانی می‌کند. این کانسپت می‌تواند تا 500 هزار کیلومتر را در بازه زمانی 5 ساله طی کند. همچنین می‌تواند به طور مداوم پیوسته، تا روزی بیش از 16 ساعت رانندگی کند.

کانسپت زیکر MVision روبوتاکسی خوردان ویمو

کانسپت M-Vision طراحی کپسولی دارد. در هر دو طرف خودرو، درهای کشویی قرار گرفته است و می‌توانند تا 1.4 متر در عرض باز شوند. در قسمت جلویی خودرو، یک صفحه لمسی در قسمت وسط پانل ابزار قرار گرفته است‌.

به لطف طراحی بدون ستون B، فضای مناسب و راحتی برای سر و پای سرنشینان فراهم شده است. همچنین سرنشینان به راحتی سوار و پیاده می‌شوند‌. طبق گفته این خودروساز، سرنشینانی که قد آن‌ها تا 195 سانتی‌متر می‌رسد، به راحتی می‌توانند سوار خودرو شوند. هر کدام از سرنشینان، به نمایشگرها و شارژر دسترسی دارند.

کانسپت زیکر MVision روبوتاکسی خوردان ویمو

شایعاتی درباره زیکر M-Vision وجود دارد که طبق آن‌ها این خودرو وارد چین نخواهد شد. اما پلتفرم SEA-M در محصول دیگری با کد CM2E به کار می‌رود که ممکن است در آینده منحصر بازار داخلی چین باشد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران