• مرسدس بنز G کلاس برقي
  • نخستين تجربه رانندگي با مرسدس بنز EQG
  • مرسدس بنز EQG

وفادار به اصول

معرفی مرسدس بنز G کلاس برقی مدل 2025

5 اردیبهشت 1403 17:40

پس از سال‌ها تولید مرسدس بنز G کلاس، اکنون این خودرو با پیشرانه الکتریکی عرضه می‌شود. چهار موتور برقی برای کلاس G درنظر گرفته شده است؛ درواقع برای هر چرخ یک موتور جداگانه وجود دارد. Gکلاس برقی، کاملا برای آفرود مناسب بوده و حتی عملکردی بهتر از نسخه بنزینی دارد.

مشخصات فنی مرسدس بنز G کلاس برقی

طراحی ظاهری خودرو تا حد زیادی حفظ شده و تغییرات اصلی زیر کاپوت و باطن آن است. چهار موتور برقی، به طور ترکیبی ۵۷۹ اسب‌بخار قدرت و ۱۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت این قوی‌ترین مرسدس‌بنز Gکلاس محسوب می‌شود؛ زیرا ۲ اسب‌بخار قدرت و ۳۱۴ نیوتن‌متر گشتاور بیش‌تر از G63 AMG تولید می‌کند. همچنین چون پیشرانه الکتریکی است، گشتاور فورا قابل استفاده است.

بهره‌مندی از چهار موتور الکتریکی باعث شده تا این خودرو در مدت زمان ۴.۶ ثانیه از سرعت صفر به WN کیلومتر بر ساعت برسد. بنابراین حدود ۰.۴ ثانیه کندتر از نسخه AMG بنزینی است. سرعت G کلاس برقی، به ۱۸۰ کیلومتر ب ساعت محدود شده است.

مرسدس بنز G کلاس برقی

هدف اصلی از تولید این مدل، سرعت و شتاب‌گیری نبوده و آفرود است. مرسدس‌بنز ادعا می‌کند که این محصول تا حداکثر عمق ۸۵ سانتی‌متر می‌تواند در آب پیمایش کند که ۱۵ سانتی‌متر بیش‌تر از G550 و G63 است.

مرسدس G کلاس برقی می‌تواند شیب‌های افقی تا ۳۵ درجه را طی کند و ۲۵ سانتی‌متر از سطح زمین فاصله دارد. زاویه ورود و خروج آن نیز به ترتیب ۳۲ و ۳۰.۷ درجه است. زاویه شکست آن نیز ۲۰.۳ درجه است. همانند نسخه معمولی G کلاس، می‌تواند صعود ۱۰۰ درجه داشته باشد. این بدان معناست که شیب‌های ۴۵ درجه عمودی را طی می‌کند.

به واسطه گیربکس دو سرعته، از حالت برد کم تا خزیدن وجود دارد. همچنین ویژگی G_Turn (چرخش نقطه‌ای) در مدل تولیدی ارائه شده است. این نوع چرخش، با نام چرخش تانکی نیز معروف است و به لطف آن خودرو می‌تواند در یک نقطه دور بزند. همچنین قفل دیفرانسیل مجازی و سیستم تعلیق با دمپرهای تطبیق‌پذیر وجود دارد. عملکرد G-Steering نیز سبب کاهش شعاع گردش خودرو می‌شود.

مرسدس بنز G کلاس برقی

مرسدس‌بنز G580 با تکنولوژی EQ، در بخش جلو تعلیق مستقل و در عقل محور صلب دارد. همچنین یک صفحه محافظ برای بخش زیرین خودرو و حفاظت از باتری نصب شده، که از مواد محکمی مانند فیبرکربن ساخته شده است. این شرکت هنوز اطلاعاتی درباره برد حرکتی G580 ارائه نداده است. اما می‌دانیم که این باتری ۱۱۶ کیلووات ساعتی، تا ۲۰۰ کیلووات شارژ می‌شود. با وجود شارژ سریع DC، در مدت زمان ۳۲ دقیقه از شارژ ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد.

طراحی مرسدس بنز G کلاس برقی

ظاهر G کلاس الکتریکی، مشابه نسخه بنزینی بوده و تفاوت‌های ناچیزی دارند. بیش‌ترین تفاوت، در بخش جلوپنجره دیده می‌شود. یک جلوپنجره بسته با المان‌های نورانی و درخشان وجود دارد. همچنین اصلاحاتی برای بهبود آیرودینامیکی آن ایجاد شده است.

در بخش عقب خودرو، به جای چرخ زاپاس، یک باکس وجود دارد که وسایلی مانند کابل شارژ، زنجیر چرخ و ... را جای داده است.

مرسدس بنز G کلاس برقی

مرسدس G کلاس برقی با نام ادیشن وان در آمریکا عرضه می‌شود. رنگ‌های South Sea Blue Magno، Moonlight White Magno، سفید Moonlight White و خاکستری عربی برای آن درنظر گرفته شده است. همه این مدل‌ها با کالیپرهای آبی عرضه می‌شوند که درواقع امضای مدل الکتریکی است.

باکس عقب به طور استاندارد در این مدل تعبیه شده و در نسخه‌های AMG Line و نایت پکیج، رینگ‌های ۲۰ اینچی تیره رنگ وجود دارد.

کابین و امکانات مرسدس بنز G کلاس برقی

فضای داخلی نیز تا حد زیادی مشابه G معمولی است. نمایشگر همیشگی ۱۲.۳ اینچی و دستگیره‌های مشابه نمونه بنزینی دیده می‌شوند. مرسدس بنز ویژگی transparent hood را که به کار گرفته است، اخیرا در G بنزینی جدید دیده شد. راننده به کمک این ویژگی می‌تواند تا ۳۶۰ درجه اطراف خودرو را مشاهده کند.

مرسدس بنز G کلاس برقی

داخل کابین، تریم فیبرکربن آبی دیده می‌شود. مرسدس بنز هنگام شتابگیری این خودرو برقی، صدای غرش G احتراقی را پخش می‌کند.

تجربه رانندگی مرسدس بنز EQG

مرسدس بنز G کلاس به عنوان یک خودروی سرشناس و باسابقه، در طول دورانی طولانی، حاضر به پیروی از مد روز نشد، اما برنامه گسترده خودروساز آلمانی برای حذف پیشرانه­‌های درونسوز، برای این خودرو نیز چاره­‌ای جز تسلیم در برابر پیشرانه برقی نگذاشته است.

علاوه بر هویت اشرافی، G کلاس به توانایی در بیراهه­‌نوردی مشهور بوده بنابراین همتای برقی آن یعنی EQG هم نمی­‌تواند از این ویژگی بی­‌بهره باشد. به منظور اثبات توانایی­‌های مدل جدید، یک نمونه آزمایشی از این خودرو به منطقه‌­ای کوهستانی در فرانسه ارسال شده است، تا قابلیت‌های خود را محک بزند.

مرسدس بنز G کلاس برقی

این مرسدس بنز EQG که بدنه آن استتار شده، یکی از مدیران مرسدس بنز یعنی آقای Emmerich Schiller را در پشت فرمان خود می­‌بیند، درحالی‌که گروهی از مهندسان مرسدس نیز با آن همراه شده است.

مرسدس بنز EQG ساختار مستقل از شاسی را حفظ کرده و به قطعات کولار کربن، برای حفاظت از موتور برقی و باتری­‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از آفرود مجهز شده است.

مرسدس بنز EQC زودتر از سال 2024 رونمایی نمی‌­شود، بنابراین فعلا از مشخصات پیشرانه و ظرفیت باتری اطلاعی نداریم، هرچند که ظرفیت باتری احتمالاً از 108 کیلووات ساعت موجود در EQS شاسی‌بلند بیشتر خواهد بود. ظاهراً بهترین گزینه برای استفاده حداکثری از نیروی پیشرانه هم نصب 4 موتور برقی است، که هرکدام روی یکی از چرخ‌ها قرار می‌­گیرد. با مرور مشخصات EQS 580 SUV می­‌توان حدس زد که EQG، قدرتی در حدود 600 تا 670 اسب‌­بخار در اختیار داشته باشد.

مرسدس بنز G کلاس برقی

اگر این موارد را در کنار وزن تقریباً 3 تنی EQG قرار دهیم، احتمال دارد شعاع حرکتی در حدود 500 کیلومتر برای این خودرو فراهم شود. در صورت پشتیبانی باتری از جریان 350 کیلووات، ذخیره آن در مدت 30 دقیقه از 10 به 80 درصد افزایش می‌­یابد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران