• مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس
  • مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس
  • مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس
  • مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس

برپایه اولین پلتفرم کامپکت الکتریکی بنز

معرفی مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس

13 شهریور 1402 13:49

شرکت مرسدس‌ بنز، از کانسپت کلاس CLA در نمایشگاه IAA مونیخ ۲۰۲۳ پرده برداشت. مرسدس‌ بنز با رونمایی این کانسپت، اولین پلتفرم کامپکت الکتریکی خود را نیز معرفی کرده است. این پلتفرم طبق معماری مدولار مرسدس بنز (MMA) توسعه یافته است‌.

این کانسپت طراحی نرم و خطوطی منحنی دارد. برای فضای داخلی از مواد اولیه پایدار استفاده شده است. برد تخمینی آن طبق مقیاس WLTP به ۷۵۰ کیلومتر می‌رسد. مرسدس بنز اشاره کرده که این محصول از کانسپت ویژن EQXX برای موتورهای الکتریکی‌اش و سیستم اطلاعات و سرگرمی Superscreen الهام گرفته است.

طراحی مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس

کانسپت CLA با فرم بدنه سدان کوپه ساخته شده است و چهار در دارد. این فرم بدنه برای مدل CLA آشناست و از همان ابتدای ورودش در سال ۲۰۱۴، همین فرم را حفظ کرده است‌.

البته طراحی این کانسپت کمی متفاوت‌تر بوده و اکنون یک کاپوت کشیده و عرشه عقب کوتاه‌تر دارد، تا اسپرت‌تر باشد‌. بدنه کانسپت با رنگ قرمز Pomegranate پوشیده شده است.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس

نقطه تفاوت این کانسپت با نسل قبلی‌اش، در جلوپنجره آن دیده می‌شود. قسمت پایینی این جلوپنجره بزرگ، از مرسدس بنز AMG SL رودستر و خودروهای اسپرت GT الهام گرفته است. جلوپنجره همرنگ بدنه بوده و سرتاسر آن از ستاره‌های سه بعدی نورانی پوشیده شده است. این ستاره‌ها ظاهری شبیه به جواهر را رقم زده‌اند‌.

زبان طراحی Sensual Purity مرسدس، در بدنه صاف و صیقلی و انتهای خمیده بدنه به وضوح دیده می‌شود. البته این نوع طراحی با گلگیرهای بزرگ و نوار کرومی بالای آن اصلاح شده است. این نوار کرومی براق، با چراغ‌های جلو و عقب ترکیب و یکپارچه شده است. این چراغ‌ها همگی LED و از نوع سرتاسری بوده و چراغ‌های دی‌لایت به شکل ستاره سه‌پر طراحی شده‌اند. این چراغ‌ها داخل یک صفحه پلاستیکی جای گذاری شده‌اند که باعث می‌شود نمای جلویی خودرو پلکانی به نظر برسد.

کابین و امکانات مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس

در فضای داخلی کانسپت CLA، نشانه‌های زیادی از کانسپت ویژن EQXX دیده می‌شود. استفاده از مواد پایدار، نمایشگر Superscreen با تکنولوژی بالا، تودوزی سفید و نقره‌ای برای صندلی‌ها، روکش چرم ناپا، پارچه ابریشمی بنفش ساخته شده از مواد بازیافتی PET، نوارهایی از جنس ابریشم آزمایشگاهی روی درها، کفپوش‌های بامبو، پنل در نقره‌ای ساتن، کنسول ساخته شده از کاغذ بازیافتی و ... از جمله ویژگی‌های کابین این کانسپت است.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس

سیستم اطلاعات سرگرمی سوپراسکرین بزرگ آن از سه نمایشگر جداگانه تشکیل شده است؛ یک نمایشگر ابزار و صفحه کیلومتر برای راننده، نمایشگر لمسی مرکزی و نمایشگر سرنشین جلو.

قسمت‌هایی که شبیه به توربین به نظر می‌رسند، در واقع دریچه‌های تهویه مطبوع دو منطقه‌ای هستند. سیستم اطلاعات و سرگرمی آن از سیستم عامل MB.OS، پشتیبانی می‌کند که پردازنده مایع خنک دارد. این سیستم، گرافیک بهتری را ارائه می‌دهد.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس

مشخصات فنی مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس

این محصول هنوز در مرحله کانسپت باقی مانده و نمونه اولیه قابل تولید نیست، پس مشخصات آن دقیق نبوده و اکثرا روی حدس و گمان است. احتمالا نسخه تولیدی این محصول تا پایان سال ۲۰۲۴ وارد بازار خواهد شد. دو نوع باتری ارائه می‌شود؛ نمونه اول لیتیوم یون فسفات و نمونه برتر از نوع اکسید سیلیکون است. سلول‌های باتری، به جای پیچ، با چسب ثابت می‌شوند و در وزن و مواد اولیه صرفه جویی می‌شود.

اندازه باتری مطرح نشده، اما تخمین زده شده که برد آن ۷۵۰ کیلومتر خواهد بود و مصرف انرژی‌اش برابر ۸.۳ کیلومتر به ازای هر کیلووات ساعت است. با کمی حساب و جابه‌جایی اعداد، به ظرفیت باتری ۸۹.۶ کیلووات ساعت برای خودرو می‌رسیم.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس

معماری ۸۰۰ ولتی آن، با قابلیت شارژ سریع ۲۵۰ کیلووات DC ارائه می‌شود و بنابراین در مدت زمان ۱۵ دقیقه برای پیمایش ۳۹۹ کیلومتر آماده است. نیروی تولید شده توسط موتور الکتریکی، به سیستم انتقال قدرت Electric Drive Unit (MB.EDU) مرسدس بنز می‌رسد. این سیستم شامل موتور الکتریکی و گیربکس دو سرعته است. برای ساخت موتور الکتریکی آن از فلزات کمیاب استفاده شده و بنابراین پایداری زیادی دارد. وزن هر واحد موتور آن برابر ۱۱۰ کیلوگرم بوده و ۲۳۵ اسب بخار قدرت دارد.

موتور الکتریکی کانسپت CLA روی محور عقب قرار گرفته است؛ اما این پلتفرم MMA، برای قرارگیری دو موتور آماده شده است و بنابراین نسخه تولیدی می‌تواند دو دیفرانسیل باشد. البته این خودروساز درباره نوع انتقال قدرت نسخه بنزینی اطلاعاتی ارائه نداده است.

برنامه تولید مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس

مرسدس‌بنز قصد دارد علاوه بر CLA، حداقل سه مدل خودرو دیگر را طبق این پلتفرم بسازد، که شامل دو کراس اور و یک استیشن واگن می‌شود. احتمالا این محصولات نیز مانند CLA، با نسخه بنزینی نیز عرضه می‌شوند. البته ابتدا نسخه الکتریکی آن‌ها از راه خواهد رسید.

سایر جزئیات خودروهای با پلتفرم MMA منتشر نشده است. انتظار می‌‌رود که مدل‌های CLA شوتینگ بریک، GLA و GLB نیز به زودی معرفی شوند.

قیمت این محصولات مشخص نیست؛ اما مرسدس بنز قبلا اعلام کرده که مدتی طول می‌کشد تا قیمت خودروهای برقی به مدل‌های بنزینی برسد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران