هفت سال از زمانی که نخستین شاسیبلند جگوار یعنی اِف-پِیس (F-Pace) رونمایی شد، میگذرد. طراحی اولیه این خودرو آنقدر قدرتمند بوده که پس از گذشت سالها، چندان قدیمی به نظر نمیرسد.
”یکی از مهمترین تحولات جگوار اف-پیس 2024 به نسخه هیبرید با پسوند P400e مربوط است. که به لطف افزایش سایز باتری، شعاع حرکتی آن 20 درصد بیشتر شده است.“اکنون به نظر میرسد که مالک هندی جگوار یعنی تاتا موتورز، برای شمارش سالها عجله داشته چراکه در آخرین روزهای سال 2022، نسخه جدید جگوار اِف-پِیس را با مدل 2024 معرفی کرده است.
یکی از مهمترین تحولات جگوار اف-پیس 2024 به نسخه هیبرید با پسوند P400e مربوط است. به لطف افزایش سایز باتری، ظرفیت این مجموعه لیتیوم-یون به 19.2 کیلووات ساعت رسیده و شعاع حرکتی 20 درصد بیشتر شده است، تا این شاسیبلند بریتانیایی بتواند مسافت 65 کیلومتر را (براساس استاندارد WLTP) با تکیه بر نیروی برق طی کند.
با اتصال مجموعه باتری به جریان 35 کیلووات DC، میتوان 80 درصد ظرفیت را در مدت نیم ساعت بازیابی کرد. البته شارژ کامل با جریان خانگی 7 کیلووات به 2 ساعت و نیم زمان نیاز دارد.
جگوار اِف-پِیس P400e با 398 اسببخار قدرت و 640 نیوتنمتر گشتاور، برای دستیابی به سرعت صد کیلومتر برساعت به 5.3 ثانیه زمان نیاز دارد. این مدل همچون سایر نسخههای اِف-پِیس به سامانه چهارچرخ محرک و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک مجهز شده است.
جگوار F-Pace مدل 2024 در تریمهای 400 اسپرت، آر-دینامیک S، آر-دینامیک SE، آر-دینامیک HSE و SVR به فروش میرسد.
برخلاف تعدادی از محصولات لندرور که پیشرانه 4.4 لیتری توربوشارژ ساخت بامو را در سینه دارند، جگوار اِف-پِیس SVR همچنان به پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژ مجهز شده است. توجه داشته باشید که تمام پیشرانههای 4، 6 و 8 سیلندر بنزینی و دیزل مورد استفاده در محصولات جگوار لندرور، در بریتانیا مونتاژ میشود.
صرفنظر از تریم، تمام نسخههای جگوار F-Pace مدل 2024 به صورت استاندارد با رینگهای 19 اینچی، صفحه پشت آمپر دیجیتال، سیستم اطلاعات سرگرمی Pivi Pro با دستیار صوتی الکسا و ارتباط بیسیم اپل کارپلی و اندروید اتو، عرضه میشود.
در تریمهای بالاتر از آر-دینامیک SE، آینههای جانبی، جلوپنجره، حاشیه پنجرهها و نشانهای عقب بدنه با روکش مشکی براق تزئین خواهد شد.
آنطور که در سایت motor1.com آمده است، جگوار F-Pace مدل 2024 و سایر محصولات جگوار، زمان زیادی در خط تولید باقی نخواهند ماند، چراکه این برند بریتانیایی قصد دارد از سال 2025 به بعد، تنها به ساخت خودروهای برقی بپردازد. بنابراین به نظر میرسد که تمام مدلها به جزء آی-پِیس، فرصت زیادی برای ادامه حیات ندارند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com