صعود هند به رتبه سوم

مقایسه عملکرد بازار خودروی کشورهای مختلف در سال 2022

11 بهمن 1401 11:19

با مرور آمار فروش خودروی سواری و تجاری سبک در 78 کشور جهان در سال 2022 که برابر با 78.49 میلیون دستگاه بوده، کاهش 2 درصدی نسبت به سال قبل قابل تشخیص است. اگر فروش خودرو در سایر کشورها را نیز به این رقم اضافه کنیم، می‌­توان رقم تقریبی 81.5 میلیون دستگاه را درنظر گرفت.

درحالی‌که رتبه اول و دوم بازار جهانی خودرو همچنان در اختیار چین و آمریکا قرار دارد، رشد 24 درصدی آمار فروش خودرو در هند، این کشور را برای نخستین بار به رتبه سوم جهانی ارتقا داده است. افزایش چشمگیر تقاضا، شرایط مناسب فروش و جذابیت بیشتر خودروهای موجود برای مشتریان، از مهمترین عوامل رشد بازار هند بشمار می‌­آید.

به لطف قدرت خرید بالا و تقاضای زیاد برای خودروهای kei، ژاپن معمولا در جایگاه سومین بازار خودروی جهان قرار داشت، اما رشد آمار فروش در این کشور از چند سال پیش متوقف شده است.

10 بازار برتر خودرو در سال 2022

برزیل در جایگاه بالاتر از بریتانیا و فرانسه

کاهش یک درصدی آمار فروش خودرو در برزیل، این کشور را بالاتر از بریتانیا و فرانسه با 5 و 10 درصد کاهش قرار داده است. کاهش تقاضا، کمبود خودروهای صفرکیلومتر و بحران انرژی، از مهمترین عوامل در کاهش 6 درصدی آمار فروش خودرو در اروپا بشمار می­‌آید. اگر ترکیه را هم حساب کنیم، در سال گذشته 13.71 میلیون دستگاه خودرو در اروپا به فروش رسیده است.

خروج ایتالیا از جمع ده بازار برتر

برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، خودروهای برقی باعث افزایش آمار فروش در ایتالیا نشده‌­اند، ضمن ­این‌که  مشوق‌­های دولتی که در آلمان و بریتانیا ارائه شده، کمکی به افزایش فروش در ایتالیا نکرده است.

10 بازار برتر اروپا در سال 2022

درخشش اندونزی، تایلند، ویتنام و مالزی

کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال 2022، عملکردی درخشان را به ثبت رسانده‌­اند. مثلا اندونزی با عبور از اسپانیا، به رتبه چهاردهم جهان دست پیدا کرده است. البته این در حالتی است که ایران را از فهرست کنار بگذاریم. افزایش استقبال از خودروهای برقی همچون وولینگ Air EV، به افزایش آمار فروش یاری رسانده که انتظار می­رود این روند در سال 2023 هم ادامه یابد.

5 بازار با بیشترین سقوط در سال 2022

سقوط روسیه

همانطور که انتظار می‌­رفت، بازار خودروی روسیه با 59 درصد کاهش فروش به ثبت آمار 677 هزار دستگاه رضایت داده است. ناامنی اقتصادی و خروج برندهای جهانی، باعث شده این کشور در جایگاه پایین تر از ترکیه، تایلند، استرالیا و مکزیک قرار بگیرد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران