• سامانه تعادل خودکار موتورسيکلت ياماها

هدف‌گذاری صفر شدن تلفات راکبان موتور در 2050

معرفی سامانه تعادل خودکار توسط یاماها

11 فروردین 1402 19:52

در راستای دستیابی به هدف به صفر رساندن تعداد تلفات راکبان موتورسیکلت در سال 2050، جزئیات بیشتری درباره سامانه پیشرفته دستیار پایداری موتورسیکلت (AMSAS) توسط یاماها اعلام شده است.

به عنوان بخشی از دو فلسفه Jin-Ki Kanno و Jin-Ki Anzen که موتورسیکلت را به مثابه موجود زنده درنظر گرفته و همچنین بر ارتباط تنگاتنگ انسان و ماشین تمرکز دارد، یاماها قصد دارد امکان بروز تصادف برای مشتریان خود را به صفر برساند.

سامانه AMSAS که پارسال به طور مختصر رونمایی شد، با کنترل نیروهای وارد بر موتورسیکلت و فرمان در شروع حرکت یا سرعت‌های پایین، پایداری آن را تامین می­‌کند.سامانه AMSAS که پارسال به طور مختصر رونمایی شد، با کنترل نیروهای وارد بر موتورسیکلت و فرمان در شروع حرکت یا سرعت‌های پایین، پایداری آن را تامین می­‌کند. این امر به یاری عملگرهای مکانیکی که روی چرخ جلو و دسته موتور نصب شده، محقق می­‌شود. عملگر مکانیکی یا اکتواتور، نوعی موتور است که با شیرهای کنترل، تنظیم می­‌گردد. نیروی لازم جهت باز و بسته کردن شیر و قراردادن آن در موقعیت مطلوب، متناسب با سیگنال ارسالی از طرف کنترلر تامین خواهد شد.

یک دستگاه یاماها R25 به عنوان بستر آزمایشی برای نمونه اولیه AMSAS مورد استفاده قرار گرفته است، که عملگرهای مکانیکی و دستگاه سنجش لَختی (IMU) را نیز به همراه دارد.

بنابر اعلام آقای آکیتوشی سوزوکی که مدیریت پروژه AMSAS را برعهده دارد، پایداری موتورسیکلت در هنگام شروع به حرکت یا توقف، توسط عملگر مکانیکی روی چرخ جلو تامین می­‌شود. از این نقطه تا سرعت 5 کیلومتر برساعت، وظیفه برعهده عملگر روی دسته فرمان خواهد بود.

سامانه تعادل خودکار موتورسیکلت یاماها

آقای سوزوکی از تلاش برای کوچک‌سازی ابعاد قطعات این سامانه خبر داده است، تا بتوان آن را روی سایر وسایل نقلیه کوچک همچون دوچرخه­‌ها نیز نصب کرد.

پروژه AMSAS فعلاً در حال گذراندن مراحل اولیه تست و بررسی است. با تکامل این پروژه می­‌توان انتظار داشت که قابلیت کنترل پایداری در سرعت‌های بالاتر و جلوگیری از سقوط راکب هم به آن اضافه شود.

فناوری AMSAS را می­‌توان در ادامه پژوهش‌های مهندسان یاماها برای ساخت سامانه­‌های دستیار راکب موتورسیکلت دانست، که قبلا در محصولاتی همچون Tracer 9 GT+ با سامانه ترمز راداری مشاهده کرده‌­ایم.

جدیدترین اخبار موتورسیکلت و قیمت روز موتور سیکلت را در باما دنبال کنید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : paultan.org

دیدگاه کاربران