• پايان توليد جيپ چروکي

خداحافظی پس از نیم قرن

پایان تولید جیپ چروکی

11 فروردین 1402 20:09

بنابر گزارش The Drive، جیپ چروکی پس از نیم قرن حضور در خط تولید، به ایستگاه پایانی رسیده است.

احتمالاً یک شاسی‌بلند میان­‌سایز براساس پلتفرم دوج هورنت به جای چروکی تولید خواهد شد.بنابر خبر این نشریه آمریکایی که توسط جیپ تایید شده، جیپ چروکی در سال 1974 به عنوان یک شاسی­‌بلند دو در معرفی شد. در نسل بعدی با کد اتاق XJ که در فاصله 1984 تا 2001 روی خط تولید قرار داشت، ساختار شاسی از مستقل به یکپارچه با بدنه تغییر کرد. سه میلیون دستگاه از نسل دوم جیپ چروکی تولید شد، درحالی‌که ساخت این خودرو در چین تحت لیسانس جیپ، تا سال 2014 ادامه داشت.

فرم جعبه­‌ای بدنه جیپ چروکی با معرفی نسل جدید این خودرو در سال 2013 با مدل 2014، به فراموشی سپرده شد. این خودرو با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی، به کشورهای جنوب‌شرقی آسیا از جمله مالزی هم صادر شد.

با اعمال تغییراتی بر چهره جیپ چروکی در سال 2019، پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت نیز برای این خودرو ارائه شد. به لطف امکان سفارش سه سامانه چهار چرخ محرک متفاوت و همچنین قفل دیفرانسیل عقب، توانایی بیراهه‌­نوردی این نسل از جیپ چروکی از تمام مدل‌های قبلی، بیشتر بود.

پس از تصمیم گروه استلانتیس به عنوان مالک برند جیپ برای توقف فعالیت کارخانه Belvidere در ایالت ایلینویز آمریکا، تولید جیپ چروکی هم به تعلیق درآمد. آنطور که The Drive خبر داده، این توقف فعالیت به معنای پایان عمر چروکی است.

پایان تولید جیپ چروکی

در سال 2021 و با معرفی جیپ گرند چروکی، این مدل به عنوان نسخه لوکس از شاسی­‌بلند آمریکایی، راه خود را از سایر نسخه­‌ها جدا کرد. پنجمین نسل از گرند چروکی در نسخه پلاگین-هیبرید 4xe، به پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ و دو پیشرانه برقی مجهز شده است، که در مجموع 370 اسب­‌بخار قدرت و 637 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار این خودرو قرار می‌­دهد. به لطف سطح بالای امکانات رفاهی و پیشرانه هیبرید، به نظر می‌­رسد که جیپ گرندچروکی فعلاً در خط تولید باقی بماند.

براساس خبری که Road & Track توسط منتشر شده، احتمالاً یک شاسی‌بلند میان­‌سایز براساس پلتفرم دوج هورنت به جای چروکی تولید خواهد شد، هرچند که شاید نام دیگری برای آن انتخاب شود. این اظهارنظر چندان عجیب نیست، چراکه ریاست قبیله چروکی یعنی آقای چاک هوسکین، در فوریه 2021 از جیپ درخواست نمود که نام دیگری برای این خودرو انتخاب کند. چروکی نام یکی از 5 قبیله مهم از سرخپوستان بومی آمریکاست.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران