• تويوتا رافور پرفروش‌ترين خودروي جهان در 2022

نگاهی به بازار جهانی خودرو براساس داده‌های JATO Dynamics

تویوتا رافور پرفروش‌ترین خودروی جهان در 2022

19 اردیبهشت 1402 14:58

شرکت تحقیق و توسعه JATO Dynamics، گزارش فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است. طبق این گزارش، به طور کلی 79.4 میلیون وسیله نقلیه جدید در سراسر جهان فروخته شده است. این عدد، کاهش دو درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

فروش خودرو در بازارهای اصلی مانند آمریکای شمالی، اروپا و چین در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. از طرفی، بازارهای در حال توسعه‌ای مانند هند، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آفریقا، با افزایش همراه بوده‌اند و کاهش فروش در سایر مناطق را جبران می‌کنند.

پرفروش‌ترین مدل‌ها در سال 2022

براساس داده‌های JATO Dynamics، تویوتا راوفور پرفروش‌ترین خودرو در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ بوده و بیش از یک میلیون دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. ۴۳ درصد فروش راوفور در آمریکا و کانادا بوده است.

پس از راوفور، تویوتا کرولا در جایگاه دومین خودرو پرفروش جهان قرار‌گرفته و ۹۹۲ هزار دستگاه از آن در سال ۲۰۲۲ فروخته شده است. سومین خودروی پرفروش جهان، تسلا مدل Y است که ۷۴۷ هزار دستگاه از آن در سال گذشته فروخته شد.

تویوتا توانسته ۵ جایگاه از ۱۰ خودرو پرفروش سال ۲۰۲۲ را از آن خود کند. شرکت‌هایی مانند نیسان، هوندا و فورد، هرکدام یک جایگاه در این لیست ۱۰تایی دارند. اما شرکت تسلا، دو جایگاه پرفروش را از آن خود کرده است.

لیست 10 خودروی پرفروش 2022:

  1. تویوتا راوفور - فروش 1,016 میلیون دستگاه
  2. تویوتا کرولا سدان - فروش 992 هزار دستگاه
  3. تسلا مدل Y - فروش 747 هزار دستگاه
  4. هوندا CR-V - فروش 733 هزار دستگاه
  5. تویوتا کمری - فروش 673 هزار دستگاه
  6. تویوتا هایلوکس - فروش 632 هزار دستگاه
  7. نیسان سنترا - فروش 566 هزار دستگاه
  8. تویوتا کرولا کراس - فروش 530 هزار دستگاه
  9. فورد F-150 - فروش 525 هزار دستگاه
  10. تسلا مدل 3 - فروش 482 هزار دستگاه

پرفروش‌ترین خودروسازها در سال 2022

تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۲ بوده که از هر ۱۰۰ خودرو تحویل شده، ۱۳ مورد وسیله نقلیه سبک جدید بوده است. ۰.۳ درصد رشد در فروش جهانی تویوتا محقق شده که به لطف بازار چین است. چین بزرگ‌ترین بازار خودرو محسوب می‌شود و بالاتر از آمریکا و ژاپن است.

تویوتا رتبه اول فروش خودرو در سال 2022 در میان خودروسازان

فولکس‌ واگن، دومین خودروساز پرفروش در سال ۲۰۲۲ بوده و در عین حال با کاهش ۱۰ درصدی فروش خود همراه بوده است. سومین جایگاه نیز مربوط به هیوندای_کیا بوده و پس از آن استلانتیس و جنرال‌موتورز قرار دارند.

بیشترین رشد در سال 2022

گزارش JATO نشان می‌دهد که سریع‌ترین رشد بین خودروسازان، مربوط به شرکت بی‌وای‌دی بوده است. این خودروساز چینی ۱.۵ درصد سهم جهانی را در اختیار داشت و اکنون سهم آن به ۲.۴۲ درصد می‌رسد.

این شرکت همچنین پس از تسلا، دومین جایگاه را بین پرفروش‌ترین سازنده‌های خودروهای برقی دارد.

آمار فروش خودروهای برقی در سال 2022

در سال ۲۰۲۲، به طور کلی ۷.۳۷ میلیون دستگاه خودرو الکتریکی فروخته شد. این میزان، رشد ۲.۹ میلیون دستگاهی را نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. خودروهای الکتریکی، ۹.۳ درصد کل بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص داده‌اند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

مترجم : مریم سادات نوری

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران