• پرفروش‌ترين خودروهاي الکتريکي در سال 2022

صدرنشینی آمریکا و سبقت چین از اروپا

پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی در سال 2022

27 اردیبهشت 1402 15:04

رتبه‌بندی فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۲، پس از ماه‌ها تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها منتشر شد. برخی از این نتایج مطابق انتظار بوده و برخی از آن‌ها شگفت‌انگیز است. 

فروش خودروهای الکتریکی اروپایی، فاصله زیادی با محصولاتی مانند تسلا دارد که زنگ خطری برای صنعت خودروسازی اروپاست. همان طور که پیش‌بینی می‌شد، تسلا مدل Y در این رتبه‌بندی جهانی، اولین جایگاه را بدست آورده و حتی تسلا مدل ۳، پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی سال ۲۰۲۱، را نیز پشت سر گذاشته است. این خودرو ۷۴۷ هزار مشتری جدید پیدا کرده و ۹۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

 ۴۴ درصد از فروش مدل Y در چین (هونگ‌کونگ و تایوان) بوده است. فروش کانادا و آمریکا شامل ۳۴ درصد از کل بوده است‌‌. ثبت‌نام‌ها در اروپا به ۱۹ درصد رسیده و حجم آن ۴۱۶ درصد افزایش یافته است. فروش در جنوب شرقی آسیا-اقیانوسیه، به ۱۳۴۰۰ دستگاه و در ژاپن و کره به ۹۶۰۰ دستگاه رسیده است. 

عملکرد تسلا در بازار خودروهای الکتریکی، همانند عملکرد تویوتا در بازار کل جهانی بوده است. دو محصول تویوتا توانستد جایگاه‌های برتر فروش جهانی را کسب کنند. 

تسلا مدل ۳ در جایگاه دوم فروش خودروهای الکتریکی قرار گرفته و بیش از ۴۸۲ هزار دستگاه از آن فروخته شد. ۴۷ درصد از این تعداد، در آمریکا و کانادا، ۲۸ درصد در چین و ۱۹ درصد در اروپا فروخته شده است. برخلاف مدل Y، فروش این مدل ۳ درصد افت داشته است. این دو محصول، ۹۵ درصد فروش جهانی تسلا را در سال ۲۰۲۲ تشکیل داده‌اند. 

Wuling Hongguang Mini EV

جایگاه سوم پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی جهان، به وولینگ هونگ گوانگ مینی EV رسید. این میکروکار، به معیار خودروهای الکتریکی چینی تبدیل شده است. ۴۴۳۴۰۰ دستگاه از این خودرو فروخته شده که فاصله اندکی با فروش مدل ۳ دارد. بخشی از محبوبیت این محصول، بخاطر قیمت آن است. روند محبوبیت میکروکارهای چینی اخیرا آغاز شده و انتظار می‌رود که تا سال‌های آینده وارد سایر بازارها شوند. این خودروها مقرون به صرفه و جذاب هستند. 

هونگ‌گوانگ مینی EV تنها خودرویی  نیست که در رده بندی دیده می‌شود. بی‌وای‌دی دلفین، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه فروخته است. دلفین بیش‌تر از وولینگ پتانسیل حضور در بازارهای خارجی را دارد. این موضوع ممکن است درباره بی‌وای‌دی یوآن پلاس، که با نام Atto 3 نیز شناخته می‌شود، صدق کند. 

پرفروش ترین خودروهای برقی جهان در 2022

فولکس‌واگن ID.4 ، محبوب‌ترین خودرو الکتریکی اروپایی در سال گذشته بود. فروش آن با افزایش ۵۳ درصدی همراه شد و ۱۷۵۶۰۰ دستگاه فروخت که شامل ۴۷ درصد در چین، ۳۹ درصد در اروپا و ۱۳ درصد در آمریکا و کاناداست. 

در قسمت پایین‌تر نمودار، فولکس‌واگن ID.3 قرار دارد که ۷۷۹۰۰ دستگاه فروخته شده است. فروش این محصول ۴ درصد رشد داشته و ۶۸ درصد آن در اروپا فروخته شده است. فیات ۵۰۰، سومین خودرو پرفروش الکتریکی اروپایی است و پس از آن ب‌ام‌و iX3،  پولستار۲، اشکودا Enyaq، داچیا Spring، پژو ۲۰۸، مینی Hatch و ولوو XC40 BEV، قرار گرفته‌اند. 

به طور کلی، فروش خودروهای الکتریکی اروپایی، فاصله زیادی با محصولاتی مانند تسلا دارد و زنگ خطری برای صنعت خودروسازی اروپاست. 

دیدگاه کاربران