• سهم چيني‌ها از بازار خودروي اروپا

نبردی سخت در قاره سبز

سهم چینی‌ها از بازار خودروی اروپا

16 خرداد 1402 13:03

این روزها بسیاری افراد با اشاره به قیمت رقابتی و بهبود کیفیت خودروهای جدید چینی، از احتمال تسخیر بازار اروپا و آمریکا توسط این خودروها سخن به میان می‌آورند، اما واقعا چنین امری به واقعیت می­‌پیوندد؟

براساس داده‌های JATO، سهم برندهای چینی از بازار خودروی اروپا تا آوریل 2023 به تنها 2 درصد یعنی 85,900 دستگاه رسیده است.همین ابتدای مطلب باید به این واقعیت اشاره کنیم که به لطف آموزش از شرکت‌های غربی و افزایش ظرفیت تولید، چین موفق شده با عبور از ژاپن، به نخستین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شود. اما واقعیت این است که اکثریت خودروهای صادراتی چین، توسط برندهای غربی همچون تسلا، ولوو، اسمارت، ب ام و، شورولت، بیوک و غیره،در خاک این کشور تولید شده است، بنابراین نمی‌­توان آن‌ها را چینی به‌شمار آورد.

اما انبوه برندهای چینی همچون ام جی، چانگان، چری، هاوال، بی وای دی، هونگچی و سایرین که تمام روند طراحی و تولید محصولات خود را در چین انجام می­‌دهند، بیشتر در تلاش برای پاسخگویی به تقاضای سالانه 25 تا 28 میلیون دستگاهی بازار داخلی چین هستند.

برندهای چینی فعلا هیچ سهمی از بازار ایالات متحده ندارند، اما براساس داده‌های JATO، سهم این برندها از بازار اروپا تا آوریل 2023 به تنها 2 درصد یعنی 85,900 دستگاه رسیده است.

هرچند این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 102 درصد افزایش یافته است، اما همچنان از بی‌­میلی مشتریان اروپایی به خرید مدل‌های چینی خبر می‌­دهد.

در این میان، عملکرد برند ام جی را باید درخشان دانست چراکه نزدیک به 69 درصد از کل فروش خودروهای چینی در اروپا، در اختیار این شرکت است. به لطف محصولات رقابتی همچون ام جی 4، این برند توانسته با فروش 59,200 دستگاه خودرو در سه ماهه ابتدای سال 2023، خود را در میان 10 برند برقی پرفروش اروپا جای دهد.

علاوه بر طراحی زیبای بدنه و کابین خودروها، احتمالا سابقه فعالیت ام جی به عنوان یک برند بریتانیایی هم در جلب اعتماد مشتریان موثر بوده است. اکنون تمام روند طراحی و تولید محصولات ام جی در چین انجام می‌­شود، اما این برند همچنان به سابقه بریتانیایی خود اشاره می‌­کند.

با مرور آمارها می‌­توان دریافت که خودروسازان چینی علیرغم پیشرفت چشمگیر، برای جلب نظر مشتریان اروپایی و آمریکایی هنوز راهی طولانی در پیش دارند. قیمت رقابتی می‌­تواند عامل موثری باشد، اما برای تغییر ذهنیت منفی بسیاری از مشتریان کافی نیست.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران