• آمار صادرات خودروهاي چيني در سال 2022

شروع طوفانی 3 ماه اول 2023

سبقت چین از ژاپن در صادرات خودرو

3 خرداد 1402 11:52

افزایش فروش خودروهای الکتریکی و توانایی ادامه همکاری با روسیه، به کشور چین کمک کرد تا به بزرگ‌ترین صادرکننده وسایل‌ نقلیه جدید در جهان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، تبدیل شود. قبلا ژاپن این عنوان را یدک می‌کشید که چین توانست از آن سبقت بگیرد.

چین توانستنه ۱.۰۷ میلیون وسیله نقلیه را بین ماه‌های ژانویه و مارس 2023، صادر کنند. ژاپن در همین بازه زمانی تعداد ۹۵۰ هزار خودرو صادر کرده است.ژاپن با وجود از دست دادن این عنوان، ۶ درصد (نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۲) در صادرات رشد داشته است. طبق گزارش Nikkei Asia، خودروسازان چینی توانستند نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۵۸ درصد بیش‌تر خودرو صادر کنند.

انجمن تولیدکنندگان خودرو چین گزارش می‌دهد که چین توانستنه ۱.۰۷ میلیون وسیله نقلیه را بین ماه‌های ژانویه و مارس، صادر کنند. ژاپن در همین بازه زمانی تعداد ۹۵۰ هزار خودرو صادر کرده است.

یکی از عوامل موثر در این رشد، توانایی خودروسازان چینی برای فروش خودرو در کشور روسیه بوده است.

خودروسازان ژاپنی به شرکت‌هایی از کشورهای دیگر پیوستند که از نظر سیاسی با آمریکا همسو بوده و بنابراین از روسیه خارج شدند. اما چینی‌ها این کار را نکرده و به همین خاطر صادرات آن‌ها به روسیه سه برابر شد و به تعداد ۱۴۰ هزار دستگاه در اوایل سال جاری رسید.

تخصص خودروسازان چینی در خودروهای برقی نیز به افزایش صادرات کمک کرد‌. صادرات خودروهای برقی چینی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ دو برابر شد و به تعداد ۳۸۰ هزار دستگاه رسید. بنابراین خودروهای الکتریکی حدود ۴۰ درصد کل صادرات چین را به خود اختصاص دادند.

سیاست‌های چین باعث شده تا سرمایه‌گذاری بیش‌تری در خودروهای الکتریکی صورت گیرد. اما خودروسازان ژاپنی در این بخش کندتر عمل کرده‌اند. این موضوع ممکن است کنترل ژاپن را بر بازارهای جنوب شرقی آسیا کم کند.

سبقت چین از ژاپن در صادرات خودرو

دو بازار بزرگ و اصلی صادراتی چین، استرالیا و بلژیک بودند. اما سومین بازار صادراتی آن مربوط به تایلند است.

خودروسازان ژاپنی به طور سنتی بر جنوب شرقی آسیا تسلط داشته‌اند، اما خودروهای برقی چینی ممکن است به سهم این کشور در این بازارها کمک کنند.

لازم به ذکر است که ارقام رو به رشد صادرات چین، تنها به خودروسازان بومی این کشور تعلق ندارند؛ بلکه برند آمریکایی تسلا نیز صادرات بیش‌تری از کارخانه شانگهای خود به بازارهایی مانند کانادا داشته است.

آمار صادرات خودروسازان چینی در سال 2022

براساس اعلام اتحادیه خودروسازان چین (CAAM)، این کشور موفق شده در سال 2022، 3.111 میلیون دستگاه خودرو را به سایر کشورهای جهان صادر کند.

به لطف رشد 54.4 درصدی نسبت به سال قبل، اکنون چین در جایگاه دومین صادرکننده خودروی جهان قرار دارد.

در میان مجموع خودروهای صادراتی، 2.529 میلیون دستگاه خودروی سواری و 582 هزار خودروی تجاری قرار داشته است، که تیراژ آن‌ها نسبت به سال گذشته، به ترتیب 56.7 و 44.9 درصد افزایش نشان می‌­دهد. فروش خودروهای هیبرید/برقی هم با رشد چشمگیر 120 درصد به 679 هزار دستگاه رسیده است.

تولید سالیانه خودروسازان چینی و آمار فروش در بازار داخلی این کشور هم در سال 2022 به ترتیب 27.021 و 26.864 هزار دستگاه اعلام شده است، درحالی‌که براساس پیش­‌بینی CAAM، فروش خودروسازان این کشور در سال 2023 با 3 درصد رشد به 27.6 میلیون دستگاه و تیراژ خودروهای برقی/هیبرید با رشد 35 درصد به 9 میلیون دستگاه خواهد رسید.

برترین برندهای صادرکننده خودروی چینی در سال 2022

در میان خودروسازان چینی که موفق به صادرات محصولات خود شده‌­اند، رتبه اول تا دهم به سایک، چری، تسلا، چانگان، دانگ­ فنگ، جیلی، گریت وال، جک، بایک و CNHTC تعلق دارد.

تا قبل از سال 2021، تعداد خودروهای چینی صادراتی از یک میلیون دستگاه فراتر نرفته بود، اما به لطف ورود به بازارهای جدید و استقبال از خودروهای برقی مخصوصا در اروپا، تیراژ صادرات به طور چشمگیری افزایش یافته است.

آمار صادرات خودروهای چینی در سال 2022

بازارهای علاقمند به خودروهای چینی در سال 2022

بنابر اعلام اداره کل گمرک چین، امارات متحده عربی و مکزیک با 270 و 160 درصد رشد نسبت به سال قبل، در رتبه اول و دوم از ده بازار برتر خودروهای چینی قرار گرفته‌­اند. بلژیک، بریتانیا و فیلیپین هم سه بازار اصلی برای خودروهای چینی برقی/هیبرید هستند.

خودروسازان چینی قصد دارند با عرضه مدل‌های برقی/هیبرید متنوع در جنوب شرقی آسیا، بازار را از دست برندهای ژاپنی خارج کنند.

براساس اعلام فدراسیون خودرو ASEAN، آمار فروش خودرو در این منطقه با رشد 14 درصدی نسبت به سال قبل به 2.79 میلیون دستگاه رسیده است. پیش‌­بینی می­‌شود که تا سال 2035، خودروهای درون‌سوز از این بازار حذف شوند.

نکته جالب اینکه چند شرکت چینی از جمله نتا، بی­‌وای­دی، وولینگ، چانگان، جیلی و گریت وال موتور در طول دو سال گذشته، در منطقه جنوب شرقی آسیا اقدام به ساخت خودروهای برقی یا هیبرید کرده‌­اند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران