با لغو برنامه تولید رپید E، استون مارتین از قطار برقیسازی در صنعت خودرو عقب مانده است. البته به نظر میرسد که این خودروساز بریتانیایی قصد دارد به کمک لوسید، این عقب ماندگی را جبران کند.
ظاهرا قرار شده استون مارتین با استفاده از تجارب لوسید در ساخت خودروی برقی، به یک پلتفرم جدید دست پیدا کند که در ساخت خودروهای اسپرت، GT، شاسیبلند و حتی هایپرکار مورد استفاده قرار گیرد. نخستین محصول برقی استون مارتین در سال 2025 وارد بازار خواهد شد.
براساس این قرارداد طولانی مدت، استون مارتین از پیشرانههای برقی و سلولهای باتری در ساخت محصولات جدید خود استفاده میکند. این همکاری، بخشی از برنامه عظیم خودروساز اهل بریتانیا برای وداع با پیشرانههای درونسوز است.
استون مارتین ظرف 5 سال آینده، بیش از 2 میلیارد پوند (تقریبا 2.54 میلیارد دلار) را برای تحقق برنامه Racing. Green. هزینه خواهد کرد. تا سال 2026، هریک از محصولات این شرکت، یک همتای برقی خواهد داشت و تا پایان دهه فعلی، تمام مدلهای اصلی فقط با موتور برقی تولید خواهند شد.
به اعتقاد لارنس استرول مدیرعامل استون مارتین، این شرکت قصد دارد فناوری لوسید را با هویت اشرافی و اسپرت خود هماهنگ کند.
برای تصور بهتر از سخنان ایشان، بد نیست به مشخصات مدل ایر سافایر (Air Sapphire) اشاره کنیم، خودرویی با سه پیشرانه برقی به مجموع 1200 اسببخار قدرت که شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت آن به ترتیب 2 ثانیه و 320 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
به گزارش رویترز، لوسید با پرداخت 232 میلیون دلار، 3.7 درصد از سهام استون مارتین را خریداری میکند. جیلی هم ماه گذشته، سهم خود در این شرکت را به 17 درصد رسانده است، درحالیکه سهم مرسدس هم تا پایان سال 2023 به 20 درصد افزایش مییابد.
عقد قرارداد با لوسید، در همکاری جداگانه استون مارتین با مرسدس تداخل ندارد. بنابراین استون مارتین همچنان به استفاده از فناوریهای مرسدس به خصوص در ساخت خودروهای درونسوز، هیبرید و برقی ادامه میدهد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com