• سوپر اسپرت برقي استون مارتين

ورود به عصر جدید در همکاری با لوسید

برنامه استون مارتین برای ساخت خودروهای برقی

7 تیر 1402 11:08

با لغو برنامه تولید رپید E، استون مارتین از قطار برقی‌­سازی در صنعت خودرو عقب مانده است. البته به نظر می‌­رسد که این خودروساز بریتانیایی قصد دارد به کمک لوسید، این عقب ماندگی را جبران کند.

ظاهرا قرار شده استون مارتین با استفاده از تجارب لوسید در ساخت خودروی برقی، به یک پلتفرم جدید دست پیدا کند که در ساخت خودروهای اسپرت، GT، شاسی­‌بلند و حتی هایپرکار مورد استفاده قرار گیرد. نخستین محصول برقی استون مارتین در سال 2025 وارد بازار خواهد شد.

براساس این قرارداد طولانی مدت، استون مارتین از پیشرانه­‌های برقی و سلول‌های باتری در ساخت محصولات جدید خود استفاده می­‌کند. این همکاری، بخشی از برنامه عظیم خودروساز اهل بریتانیا برای وداع با پیشرانه­‌های درون‌سوز است.

استون مارتین ظرف 5 سال آینده، بیش از 2 میلیارد پوند (تقریبا 2.54 میلیارد دلار) را برای تحقق برنامه Racing. Green. هزینه خواهد کرد. تا سال 2026، هریک از محصولات این شرکت، یک همتای برقی خواهد داشت و تا پایان دهه فعلی، تمام مدل‌های اصلی فقط با موتور برقی تولید خواهند شد.

سوپر اسپرت برقی استون مارتین

به اعتقاد لارنس استرول مدیرعامل استون مارتین، این شرکت قصد دارد فناوری لوسید را با هویت اشرافی و اسپرت خود هماهنگ کند.

برای تصور بهتر از سخنان ایشان، بد نیست به مشخصات مدل ایر سافایر (Air Sapphire) اشاره کنیم، خودرویی با سه پیشرانه برقی به مجموع 1200 اسب‌­بخار قدرت که شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت آن به ترتیب 2 ثانیه و 320 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

به گزارش رویترز، لوسید با پرداخت 232 میلیون دلار، 3.7 درصد از سهام استون مارتین را خریداری می‌­کند. جیلی هم ماه گذشته، سهم خود در این شرکت را به 17 درصد رسانده است، درحالی‌که سهم مرسدس هم تا پایان سال 2023 به 20 درصد افزایش می‌­یابد.

عقد قرارداد با لوسید، در همکاری جداگانه استون مارتین با مرسدس تداخل ندارد. بنابراین استون مارتین همچنان به استفاده از فناوری‌های مرسدس به خصوص در ساخت خودروهای درون‌سوز، هیبرید و برقی ادامه می‌­دهد.

دیدگاه کاربران