پانامرا به عنوان نخستین سدان ساخت پورشه، در سال 2009 معرفی شد. لذت رانندگی این خودرو، بیشتر از ظاهر آن مورد توجه واقع شد در حالی که نسل دوم آن، زیبایی ظاهری و رانندگی لذتبخش را به صورت همزمان ارائه میکرد.
اکنون سومین و آخرین نسل از پورشه پانامرا با تغییرات ظاهری، افزایش قدرت پیشرانهها و بهبود سواری، در شانگهای رونمایی شده است.
طراحی پورشه پانامرا 2024
طراحی بدنه پورشه پانامرا 2024 تا حد زیادی به نسل دوم شباهت دارد. ورودی هوای جدید در سپر جلو و چیدمان جدید عناصر LED در چراغهای جلو، از مهمترین ویژگیهای ظاهری این مدل بشمار میآید.
نسخه E-Hybrid هم به واسطه تغییر در طراحی دماغه، دیفیوزر عقب، سر اگزوزهای برنزی، رنگ توربونایت در طرفین ورودیهای هوای جلو، دور پنجرهها و نشان توربو در عقب از سایر نسخهها متمایز میشود.
در فضای کابین پورشه پانامرا 2024 هم با طراحی متفاوت کنسول میانی، انتقال اهرم تعویض دنده به ستون فرمان و نمایشگر 10.9 اینچی سرنشین جلو (سفارشی) مواجه هستیم. در نسخه E-Hybrid، برخی جزئیات همچون صفحه نشاندهنده با رنگ توربونایت تزئین شده است.
نهایت امکانات در نسخه Sonderwunsch
در کنار معرفی نسل جدید پانامرا، یک نمونه ویژه از این خودرو هم با پسوند زونداوونش - Sonderwunsch - رونمایی شده تا توانایی پورشه در ساخت مدلهای سفارشی را به نمایش بگذارد. تمامی تجهیزات قابل سفارش برای پانامرا در این نمونه جمع شده در حالی که بدنه آن با رنگ بنفش Leblon Violet متالیک تزئین شده است. نکته جالب اینکه در ساخت روکش براق این رنگ خاص، از ذرات طلا استفاده شده است.
بخش میانی بدنه با ترکیبی از رنگ مشکی و قهوهای Avium متالیک تزئین شده تا برای نخستین بار، شاهد چنین پوشش ویژهای بر بدنه پورشه پانامرا باشیم. از دیگر ویژگیهای این نمونه میتوان به رینگهای 21 اینچی و خروجیهای چهارگانه اگزوز به رنگ برنزی، اشاره کرد.
طراحی کابین این نمونه خاص هنوز تکمیل نشده بنابراین تصویری هم از آن منتشر نشده است.
مشخصات فنی پورشه پانامرا 2024
پورشه پانامرا 2024 در تریم استاندارد و 4، به پیشرانه 2.9 لیتری V6 با 348 اسببخار قدرت و 500 نیوتنمتر گشتاور مجهز شده که نسبت به نسل قبل با 23 و 50 واحد افزایش در قدرت و گشتاور همراه شده است.
شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت پورشه پانامرا 2024 به ترتیب 5 ثانیه و 270 کیلومتر برساعت اعلام شده است. این ارقام برای نسخه چهار چرخ محرک 4 به ترتیب 4.7 ثانیه و 268 کیلومتر برساعت خواهد بود.
از مجموع چهار مدل E-Hybrid در خانواده پانامرا 2024، فعلا تنها از مشخصات توربو E-Hybrid اطلاع داریم. این مدل به پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربو با توربوشارژرهای اصلاحشده و یک موتور الکتریکی یکپارچه در گیربکس هشت سرعته PDK مجهز شده است. این مجموعه با خروجی 670 اسببخار قدرت و 928 نیوتنمتر گشتاور، شتاب صفر تا صد در 3.2 ثانیه و حداکثر سرعت 312 کیلومتر برساعت را فراهم خواهد کرد. بنابر اعلام پورشه، تحمل گشتاور توسط گیربکس افزایش یافته در حالی که موتور برقی این مدل با 187 اسببخار قدرت و 448 نیوتنمتر گشتاور در همراهی با مجموعه باطری 25.9 کیلووات ساعت، میتواند برد حرکتی برقی نزدیک به 85 کیلومتر را فراهم کند.
پورشه پانامرا 2024 به صورت استاندارد به سیستم تعلیق بادی دو سوپاپی همراه با مدیریت تعلیق فعال مجهز شده است، که کنترل فشردهسازی و برگشت کمکفنر را به صورت مجزا انجام میدهد.
گذشته از قابلیت فرمانپذیری محور عقب، سامانه سواری فعال پورشه یا PAR نیز به صورت سفارشی در سری E-Hybrid ارائه میشود. بنابر اعلام پورشه، این سامانه از بالا رفتن دماغه در هنگام شتابگیری و پایین آمدن این بخش در هنگام ترمزگیری، جلوگیری خواهد کرد.
تجربه سواری با پورشه پانامرا 2024
خبرنگار نشریه موتور وان که نسخه E-Hybrid از پانامرا 2024 را مورد بررسی قرار داده، از سواری راحت و روان این خودروی هیبرید خبر داده است، که البته پس از انتخاب حالتهای اسپرت و اسپرت پلاس، خشونت بیشتری به نمایش میگذارد. وی در عین حال به عملکرد سامانه PAR در هنگام افزایش و کاهش سرعت، انتقاداتی وارد کرده است.
قیمت پورشه پانامرا 2024
پورشه پانامرا 2024 از بهار 2024 به نمایندگیهای این برند وارد خواهد شد. قیمت پایه نسخههای استاندارد و 4 به ترتیب 101,550 و 108,550 دلار تعیین شده است. قیمت نسخه E-Hybrid هم در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com