پس از چند ماه انتظار علاقمندان، بالاخره مرسدسبنز از کانسپت ویژن EQXX رونمایی کرد. اهمیت این محصول از آن جهت است که میدانیم این خودرو به خط تولید راه پیدا خواهد کرد.
”به لطف طراحی آیرودینامیک، ضریب درگ مرسدسبنز ویژن EQXX به 0.18 رسیده، همین امر قابلیت پیمایش این کانسپت برقی را به هزار کیلومتر رسانده است.“برد این کانسپت برقی برابر با هزار کیلومتر اعلام شده است، که برابر با مسافت بین پایتختهای آلمان و فرانسه است. براساس اعلام خودروساز آلمانی، راننده این خودرو در ایالات متحده تنها دو بار در ماه باید آن را شارژ کند.
مرسدس فعلاً از انتشار جزئیات بیشتر خودداری نموده است، ولی در عین حال اعلام کرده مجموعه باتری ویژن EQXX تا 50 درصد کوچکتر و 30 درصد سبکتر از نمونه نصب شده در مرسدسبنز EQS است. نهایت ولتاژ و مجموع وزن این سامانه هم به ترتیب 900 ولت و 495 کیلوگرم اعلام شده است.
قدرت پیشرانه مرسدسبنز ویژن EQXX برابر با 201 اسببخار اعلام شده است، ولی مرسدس اظهار داشته بازدهی موتور بقدری بالاست که 95 درصد خروجی به چرخها منتقل میشود.
یک پنل خورشیدی با 117 سلول نیز روی سقف قرار گرفته که جریان لازم برای برخی سامانههای الکتریکی همچون تهویه مطبوع، چراغها و سیستم اطلاعات سرگرمی را تامین میکند. این مجموعه به یک باتری لیتیوم-فلز-فسفات اضافه مجزا متصل شده است و میتواند تا 25 کیلومتر به شعاع حرکتی خودرو اضافه کند.
طول و فاصله بین محورهای مرسدسبنز ویژن EQXX به ترتیب 4.63 و 2.8 متر اعلام شده، که از نسل جدید C کلاس هم کوچکتر به نظر میرسد. وزن این کانسپت برقی هم برابر با 1750 کیلوگرم یعنی تنها 75 واحد بیشتر از نسل جدید مرسدسبنز C300 است.
به لطف طراحی منحنی بدنه و ارتفاع بسیار نزدیک به سطح زمین، ضریب درگ مرسدسبنز ویژن EQXX به 0.18 رسیده که رقمی بسیار اعجابانگیز است. یکی دیگر از عوامل موفقیت در طرح آیرودینامیک بدنه این خودرو، ارتباط بین مسیرهای جریان هوا در سپر جلو و گلگیرها، منافذ فعال در جلوپنجره و دیفیوزر عقب با امکان تغییر وضعیت است. تایرهای EQXX هم در عملکرد آیرودینامیک موثر بوده و تحت همکاری مرسدس با شرکت بریجستون به صورت سفارشی برای این خودرو طراحی و ساخته شده است.
نمایشگر عظیم 47.5 اینچی به طول 1.2 متر و با وضوح 8K سرتاسر عرض داشبورد را پوشش داده است و از سامانه مسیریاب با گرافیک 3 بعدی پشتیبانی میکند.
در کابین مرسدسبنز ویژن EQXX به میزان وسیعی از مواد بازیافتی استفاده شده است، که از میان آنها میتوان به چرم گیاهی حاصل از قارچ برای روکش صندلیها یا مواد گیاهی حاصل از بامبو برای کفپوشها اشاره کرد.
مرسدسبنز فعلاً درباره زمان تولید نسخه نهایی این خودرو مطلبی اعلام نکرده است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com