در رویداد EV Day که توسط شرکت کیا در سئول برگزار شده، علاوه بر نسخه نهایی از کیا EV5، دو خودروی کانسپت EV4 و EV3 برای نخستین بار در معرض نمایش قرار گرفته است.
در روزگاری که خودروهای سدان رو به فراموشی هستند و کیا هم مجبور شده محصول شایسته خود یعنی استینگر را از خط خارج کند، مشاهده یک کانسپت سدان میتواند باعث خوشحالی باشد. درواقع کیا EV4 به میدان آمده تا با تسلا مدل 3 و مدل S، پولاستار 2 و ب ام و i4 رقابت کند.
طراحی کیا EV4 به سایر محصولات برقی خودروساز کرهای شامل کیا EV9، کیا EV6 و مدل تازهوارد کیا EV5 کاملا شباهت دارد. ارتفاع خودرو چندان پایین نیست و به نظر میرسد که طراحان کیا از این لحاظ، نگاهی به تویوتا کراون هیبرید داشتهاند. فرم بخش انتهایی بدنه هم میتواند استینگر را تداعی کند. حتی میتوان EV4 را جانشین معنوی آن سدان قدرتمند بهشمار آورد.
کریم حبیب مدیر بخش طراحی کیا نیز اعتقاد دارد که سابقه این شرکت در ساخت مدلهای اسپرت همچون استینگر و استینگر GT به EV4 منتقل شده است. وی همچنین به فضای جادار کابین و محفظه بار این خودرو اشاره کرده است.
در فضای کابین با طرحی متشکل از خطوط مستقیم مواجه هستیم، که خلوت و البته کاربردی طراحی شده است. کنترل تهویه روی پنل کشویی نصب شده که در هنگام عدم نیاز، پنهان میشود.
بنابر رویه امروزی صنعت خودروسازی، ابعاد نمایشگرها رو به رشد و اندازه خروجیهای تهویه رو به کوچکتر شدن گذاشته، امری که در کیا EV4 نیز کاملا قابل مشاهده است. طراحان این خودرو حتی از تعبیه خروجی تهویه در دو طرف داشبورد خودداری کردهاند.
مسئولان کیا ضمن تایید برنامه تولید EV4، از اعلام نام بازارهای هدف این محصول خودداری کردهاند. در این میان، احتمال عرضه در ایالات متحده بیش از بقیه کشورها در هالهای از ابهام قرار دارد، مخصوصا که استینگر در آن کشور مورد توجه قرار نگرفت و جدیدترین محصول کیا یعنی EV5 نیز قرار نیست در آمریکا به فروش برسد. در صورت صحت این گمانهزنیها، میتوان اعلام کرد که مشتریان آمریکایی از دو محصول قابل توجه کیا محروم خواهند شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com