موتورسیکلتهای امروزی با وجود تفاوتهایی که در طراحی و مشخصات فنی دارند، در یک مورد مشترک هستند و آن چیزی نیست جز اصل و ریشه آنها یعنی همان موتورسیکلت چوبی به نام Reitwagen که در سال 1885 توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ طراحی و ساخته شد.
اما در عصر فعلی، انواع گوناگونی از پیشرانههای دو سیلندر موازی، V-شکل توئین، چهار سیلندر، باکسر و به تازگی برقی، در موتورسیکلتها نصب میشود. در این مطلب قصد داریم بزرگترین پیشرانههای موجود در موتورسیکلتهای جدید را معرفی کنیم.
همین ابتدا باید یادآوری کنیم که ابعاد پیشرانه موتورسیکلتها، به صورت مستقیم با نوع کاربری آنها ارتباط دارد. مثلا در مدلهای شهری، به ندرت با حجم موتور 600 سی سی مواجه هستیم در حالی که در بین مدلهای مسابقهای، نمیتوان پیشرانه با حجم کمتر از 1000 سیسی را مشاهده کرد.
ابعاد بزرگتر پیشرانه، با قدرت و وزن بیشتر همراه شده که مهار آن، به تجربه و مهارت بیشتری نیاز دارد.
10- سوزوکی M109R B.O.S.S، بزرگترین پیستون
با مشاهده کلمه BOSS به معنای رئیس در نام این محصول سوزوکی، میتوان دریافت که با یک موتورسیکلت متفاوت مواجه هستیم. این مدل به عنوان یکی از اعضای سری بولوارد، به پیشرانه با حجم 1786 سیسی مجهز شده که حتی از موتور اکثر خودروهای امروزی هم حجیمتر است.
پیستونهای پیشرانه این موتورسیکلت، از آلومینیوم سوراخکاریشده به قطر 112 میلیمتر ساخته شده است، که در میان انواع مشابه، لقب بزرگترین را دریافت میکند. به لطف این ویژگی، سوزوکی M109R اکنون 128 اسببخار قدرت و 160 نیوتنمتر گشتاور در اختیار دارد.
قیمت سوزوکی 15,299 دلار تعیین شده است، که با توجه به رده این محصول و ویژگیهای جالبی که دارد، اصلا گران به نظر نمیرسد.
9- بامو R18، نیرومندترین پیشرانه 2 سیلندر
بامو موتوراد به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت در جهان، در رده کروزر حضور فعالی نداشته است.
فقط در فاصله سالهای 1997 تا 2004، یک مدل کروزر به نام R1200C توسط بامو تولید شد. علیرغم ویژگیهای مثبت و حتی حضور در یکی از فیلمهای جیمز باند به نام Tomorrow Never Dies، این مدل پس از تولید در تیراژ 40 هزار دستگاه، از خط تولید خارج شد. اما در سال 2020 و با عرضه مدل R18، بامو باز هم به رده موتورسیکلتهای کروزر بازگشت.
یکی از مهمترین ویژگیهای بامو R18، تجهیز به نیرومندترین پیشرانه 2 سیلندر موجود در یک موتورسیکلت تولید انبوه است. این نیروگاه به حجم 1802 سیسی، 91 اسببخار قدرت در 4.750 دور بر دقیقه و 158 نیوتن متر گشتاور در 3 هزار دور بر دقیقه تولید میکند.
نسخه پایه بامو R18 با قیمت 14,995 دلار و سایر نسخهها با قیمت بیش از 20 هزار دلار به فروش میرسد.
8- هوندا گلدوینگ، با پیشرانه 6 سیلندر
هوندا گلد وینگ در دهه 70 میلادی عرضه شد، تا با هارلی دیویدسون به رقابت بپردازد. نسل اول به پیشرانه 999 سیسی و مدلهای بعدی به موتور با حجم 1470 و 1833 سیسی مجهز بودند.
اکنون مدل 2024 با پیشرانه 6 سیلندر با آرایش متقابل سیلندرها، احتراق چهار زمانه و 125 اسببخار قدرت در دورشمار 5.500 و 170 نیوتنمتر گشتاور در دور موتور هزار، وارد میدان شده است.
در حال حاضر 5 نسخه از هوندا گلد وینگ با قیمت 24,700 تا 33 هزار دلار به فروش میرسد.
7- موتور Indian، با پیشرانه 1900 سیسی
شرکت Indian همواره به عنوان یکی از رقبای مهم هارلی دیویدسون شناخته میشود. فعالیت این شرکت در بین سالهای 1953 تا 2010 بسیار کمرنگ شده بود، اما از سال 2011 و با خرید آن توسط Polaris، جان دوبارهای در کالبد Indian دمیده شد.
حجیمترین پیشرانه مدرن ساخت این شرکت با حجم 1900 سیسی، در مدلهای سری اسپرینگ فیلد، چیفتن و رودمستر نصب میشود. قیمت پایه دو سری چیفتن و رودمستر به ترتیب 23,999 و 32,999 دلار تعیین شده است.
6- پولاریس اسلینگ شات؛ با پیشرانه 1997 سیسی
از آنجا که پولاریس اسلینگ شات به سه چرخ، دو صندلی، یک فرمان و البته فضای کابین مجهز شده است، مطمئنا در رده موتورسیکلتهای عادی قرار نمیگیرد. البته شرکت سازنده از این مدل به عنوان موتورسیکلت سه چرخ یاد کرده و به همین دلیل، میتوانیم در این مطلب به آن بپردازیم.
پولاریس اسلینگ شات از سال 2014 وارد بازار شده و به قدری مورد استقبال قرار گرفته که حتی نسخههای ویژهای هم از آن تولید شده است.
یکی از مهمترین عوامل موفقیت این محصول، پیشرانه 4 سیلندر آن با 1997 سیسی حجم است که بیش از 200 اسببخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. حداکثر سرعت اسلینگ شات به 201 کیلومتر برساعت محدود شده است.
نسخه Roush Edition از این موتورسیکلت سه چرخ با برخی تغییرات در ظاهر و تجهیزات، با قیمت 38,149 دلار به فروش میرسد، در حالی که نسخه عادی را میتوان با قیمت 22 هزار دلار خریداری کرد.
5- آرک KRGT-1 و 1S، با پیشرانه 2032 سیسی
شرکت آرک (Arch)، تنها برند حاضر در این فهرست است که پیشرانه خود را از شرکت دیگری تامین میکند. البته با توجه به سابقه کم این شرکت و تولید فقط دو مدل، این امر چندان عجیب به نظر نمیرسد.
هر دو محصول آرک یعنی KRGT-1 و 1S، به پیشرانه V-شکل توئین انژکتوری برگرفته از برند S&S مجهز شدهاند، که 122 اسببخار قدرت و 122 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
به جز پیشرانه و سازه اصلی، سایر ویژگیهای محصولات آرک بنابر سلیقه خریداران قابل تغییر است. به همین علت، قیمت دقیقی برای محصولات این برند تعیین نشده ولی مدلهای ساخت آرک به راحتی از مرز صد هزار دلار عبور میکنند.
4- بیگ داگ K9، با پیشرانه 2.032 سیسی
هرچند حجم پیشرانه این مدل با محصولات آرک یکسان است، اما توجه داشته باشید که این موتورسیکلت کروز با گیربکس شش سرعته، نه تنها طراحی متفاوتی دارد بلکه به جای انژکتور، به کاربراتور مجهز شده است.
با نگاهی به سازه سفارشی، کمکفنرهای قابل تنظیم عقب و رینگهای سفارشی با تایرهای Avon، میتوان دریافت که K9 یک مدل بسیار خاص است.
با وجود تمام این ویژگیها، قیمت بیگ داگ K9 برابر با 39,995 دلار تعیین شده است، که برای چنین محصولی، چندان گران به نظر نمیرسد.
3- کامبت ریث، با پیشرانه 2163 سیسی
کامبت ریث با طراحی فراموش نشدنی خود، توسط شرکتی عرضه میشود که در ساخت موتورسیکلتهای تیراژ محدود تخصص دارد. از چهار محصول این برند، اکنون فقط ریث را میتوان خریداری کرد.
در طراحی لگو-مانند بدنه کامبت ریث، میتوان پیشرانه X-Wedge ساخت S&S را تشخیص داد که 143 اسببخار قدرت و 217 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتورسیکلت خاص با پیشرانه نیرومند، با قیمت 155 هزار دلار به فروش میرسد.
2- سری تورینگ از هارلی دیویدسون، با پیشرانه 2212 سیسی
هارلی دیویدسون با معرفی نسخه جدیدی از پیشرانه Screamin' Eagle در سال 2023، یکصد و بیستمین سالگرد تولد خود را گرامی داشته است.
این نیروگاه قدرتمند با نام رسمیScreamin' Eagle 135 Stage IV و حجم 2212 سیسی، 130 اسببخار قدرت و 194 نیوتن متر گشتاور را به ترتیب در دورشمار 5.500 و 3.500 دور بر دقیقه تولید میکند یعنی 41 و 28 درصد قدرت و گشتاور بیشتر نسبت به بهترین پیشرانههای مشابه از برندهای رقیب.
قیمت این پیشرانه به تنهایی 8 هزار دلار تعیین شده و برای سایر قطعات شامل خروجی اگزوز، خنککن روغن و غیره هم باید هزینه جداگانه پرداخت شود.
1- تریومف راکت 3، با پیشرانه 2458 سیسی
تمام پیشرانههایی که در این فهرست معرفی شد، به گرد پای پیشرانه موجود در تریومف راکت 3 نمیرسند.
تریومف راکت 3 که نخستین بار در سال 2004 معرفی شده، به پیشرانه 3 سیلندر مجهز گردیده که در میان موتورسیکلتها نه تنها بیشترین حجم را دارد بلکه با خروجی 164 اسببخار قدرت و گشتاور 221 نیوتن متر، بیشترین میزان گشتاور را نیز تولید میکند. این هیولای دو چرخ در شش نسخه و با قیمت پایه 23.895 دلار به فروش میرسد.
جدیدترین اخبار موتورسیکلت را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : autoevolution.com