• تبديل خودروهاي مرسدس بنز به ساز متحرک!
  • تبديل خودروهاي مرسدس بنز به ساز متحرک!
  • تبديل خودروهاي مرسدس بنز به ساز متحرک!
  • تبديل خودروهاي مرسدس بنز به ساز متحرک!
  • تبديل خودروهاي مرسدس بنز به ساز متحرک!
  • تبديل خودروهاي مرسدس بنز به ساز متحرک!
  • تبديل خودروهاي مرسدس بنز به ساز متحرک!
  • تبديل خودروهاي مرسدس بنز به ساز متحرک!

به کمک رابط کاری جدید

تبدیل خودروهای مرسدس بنز به ساز متحرک

24 دی 1402 15:05

رابط کاربری جدید بنز به همراه دستیار هوش مصنوعی

شرکت مرسدس بنز پس از چند سال کار بر رابط کاربری جدید MB.OS، برای معرفی این سیستم عامل در نمایشگاه CES آماده است. این سامانه از دستیار هوش مصنوعی، نرم‌­افزارهای سازگار با بازی‌های جدید و موتور اجرای سه بعدی برای گرافیک‌های پیچیده هم بهره‌­مند شده است.

بنابر اعلام سازنده، نرم‌افزار MB.OS عملکردی روان‌تر و سریع‌تر از سیستم‌عامل کنونی MBUX ارائه کرده و به واسطه تکیه بر قدرت پردازش بالاتر، پاسخگویی سریع‌تری خواهد داشت. هوش‌مصنوعی مولد هم به یاری دستیار مجازی MBUX آمده تا به کمک دسترسی به زبان‌های گوناگون، مکالمه­‌ای طبیعی‌­تر با کاربر داشته باشد. این دستیار می‌تواند با شناسایی علایق و برنامه روزانه کاربر، پیشنهاداتی با جزئیات بیشتر و مطابق با روحیه و حال و هوای ایشان ارائه کند.

این سامانه یکی از ویژگی‌های دستیار صوتی کنونی این شرکت یعنی هِی مرسدس (Hey Mercedes) را حفظ کرده درنتیجه کاربران می‌توانند مثلا با گفتن جمله «گرسنه هستم»، از سامانه برای یافتن رستوران کمک بگیرند. نسخه قبلی فرمان صوتی هی مرسدس برای چنین دستوری تنها رستوران‌های نزدیک را پیشنهاد می‌کند، اما دستیار مجازی MBUX می‌تواند با ارائه خلاصه‌­ای از منو و عملکرد رستوران مقصد، راننده را در تصمیم‌گیری یاری کند. هوش ‌مصنوعی با پایش برنامه روزانه کاربر، می­‌تواند مسیرهای بهتر، رزرو جای پارک و برنامه‌ریزی مجدد کارهای روزمره را هم برعهده بگیرد.

رفتار این سامانه با توجه به حال ‌و هوای راننده تغییر می‌­کند. اگر راننده مضطرب باشد، پاسخ های کوتاه و سر راست­‌تر ارائه می‌­شود اما با تشخیص شادابی راننده، دستیار صوتی هم بیشتر به محاوره می‌­پردازد. حتی واکنش‌های احساسی این سامانه هم به صورت مجازی و در پس زمینه ستاره‌ای در نمایشگر مرکزی دیده می‌­شود. متناسب با پاسخ هوش ‌مصنوعی، شکلک­‌های لایک، خنده و غیره، به نمایش درمی­‌آید.

رهیاب سه ‌بعدی با استفاده از موتور گرافیکی پیشرفته، خودروهای اطراف مجهز به سامانه MB.OS را نمایش می­‌دهد. جزئیات مسیرهای پیش رو، علائم تابلوهای راهنمایی، ساختمان‌های اطراف، خطوط مسیر و تاریخ و شرایط آب و هوا هم به نمایش درمی‌­آ‌ید.

بنابراین، سامانه MBUX به عنوان بخشی از MB.OS عمل خواهد کرد. نرم‌افزارهای صوتی محبوب مثل Audible و Amazon Music هم به این رابط جدید اضافه شده ضمن‌­اینکه با شناسایی هر محتوای صوتی با امکان پشتیبانی از فناوری دالبی اتموس، شرایط بلندگوها، نورپردازی داخلی و ماساژور صندلی‌ها نیز تغییر می­‌کند تا تجربه چند بعدی برای کاربر ایجاد شود.

مرسدس‌بنز برای تولید نسل تازه MBUX با کمپانی سونی پیکچرز (Sony Pictures) همکاری کرده تا بتواند قابلیت تماشای ویدیو و پشتیبانی از بازی‌های آرکید را در نمایشگر خودروهایش ارائه کند. عناوین مشهوری چون آخرین نسخه از بازی‌های گرن‌توریسمو یا مردعنکبوتی و همچنین بازی‌های کلاسیک توسعه یافته توسط مرسدس را می‌­توان مشاهده کرد. البته راننده فقط در هنگام توقف خودرو یا هدایت آن توسط سامانه خودران سطح 3، اجازه استفاده از این قابلیت‌ها را دارد.

نسخه نهایی  MB.OS در نسل جدید سدان CLA در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. این خودرو براساس پلتفرم MMA شکل گرفته و در دو نسخه بنزینی و برقی تولید خواهد شد. پس از آن، نوبت به سایر مدل‌های جدید و بروزرسانی شده از محصولات مرسدس بنز می‌­رسد تا از این سامانه بهره‌­مند شوند. ضمنا برخی از ویژگی‌های جدید این سامانه در قالب پکیج اطلاعات سرگرمی MBUX و از طریق آپدیت‌ از راه دور، در اختیار کاربران فعلی قرار خواهد گرفت.

تبدیل خودروهای بنز به ساز متحرک با فناوری ام بی یو ایکس ساوند درایو

در همکاری شرکت مرسدس بنز و یکی از خواننده‌های مشهور آمریکا یعنی ویل.آی.ام ، فناوری تازه‌­ای معرفی شده که می‌­تواند خودرو را به یک ساز موسیقی متحرک تبدیل کند.

این فناوری جدید با نام کامل MBUX Sound Drive یا ام بی یو ایکس ساوند درایو که در نمایشگاه CES 2024 معرفی شده، با واکنش نسبت به رفتار راننده شامل ترمز، شتاب‌گیری، فرمان و میزان بازیابی انرژی، داده­‌های حاصل از این عملیات را به موسیقی تبدیل می­‌کند.

این فناوری هم‌زمان با نرم­افزار MB.OS رونمایی شده اما علاوه بر مدل‌های آینده، به مدل‌های فعلی نیز اضافه خواهد شد.

در هنگام توقف در پشت چراغ قرمز یا حرکت در محوطه پارکینگ، صدای بیس یا پرکاشن توسط ساوند درایو پخش خواهد شد. با افزایش سرعت، لایه‌های دیگری از ملودی و هارمونی به صداهای قبلی اضافه می‌­شود.

به نظر می‌­رسد که صدای حاصل از این فناوری، نسبت به صدای مصنوعی برخی خودروهای برقی دیگر همچون پورشه تایکان یا فورد ماستنگ مک-ای، جالب‌­تر باشد. اما باید توجه داشت که احتمال دارد بسیاری افراد هم از صداهای حاصل از ام بی یو ایکس ساوند درایو ناراضی باشند. در این صورت، راننده می­‌تواند سامانه را خاموش کند.

مرسدس امیدوار است بتواند ام بی یو ایکس ساوند درایو را به یک پلتفرم متن باز موسیقی تبدیل کند تا هنرمندان و موسیقیدان های سراسر جهان، بتوانند صداهای متفاوتی را برای پاسخگویی به سلایق مختلف به این سامانه اضافه کنند.

آقای ویل.آی.ام هم ضمن ابراز خوشحالی از حضور خلاقیت هنرمندان مختلف در ام بی یو ایکس ساوند درایو، اعتقاد دارد که این فناوری چیزی فراتر از تجربه کوتاه‌مدت با موسیقی در خودرو است چرا که امکان تغییر در موسیقی را هم برای رانندگان فراهم خواهد کرد.

فناوری ام بی یو ایکس ساوند درایو از نیمه دوم سال 2024 به کلیه محصولات مرسدس و AMG با نسل دوم رابط کاربری MBUX اضافه خواهد شد. البته مدل‌های فعلی هم به واسطه به روزرسانی نرم­‌افزاری، این ویژگی را دریافت خواهند کرد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران