• پارک ممنوع ها کجاست

موتورسیکلت‌های دوربین‌دار برای مقابله با تخلفات ساکن

پارک ممنوع ها کجاست (محل های توقف ممنوع)

11 اردیبهشت 1403 10:00

موتورسیکلت‌های دوربین‌دار برای مقابله با تخلفات ساکن

اردیبهشت 1403: سرهنگ احسان مومنی ، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اظهار کرد تخلفات ساکن جزء آن‌دسته از تخلفاتی است که گرچه حادثه‌ساز محسوب نمی‌شود، اما هم می‌تواند منجر به حوادث رانندگی غیرقابل جبران شده و هم سبب اخلال در روند ترافیک می‌شود، از این رو پلیس برخورد با آن را در راستای روانسازی ترافیک و همچنین پیشگیری از وقوع تصادفات در دستورکار خود قرار داده است. تخلف در محل ممنوعه، پارک دوبل، توقف در پیاده‌رو و ... جزء تخلفات ساکن محسوب می‌شود. در همین راستا نیز ماموران پلیس راهور نسبت به اعمال قانون این تخلفات اقدام می‌کنند. علاوه بر آن از چند سال پیش تعدادی از خودروهای پلیس راهور تهران بزرگ نیز به دوربین ثبت تخلفات مجهز شده و از این طریق نیز نسبت به برخورد با تخلفات ساکن اقدام می‌شود.

وی افزود پلیس راهور پایتخت در حال آماده‌سازی موتورسیکلت‌های مجهز به دوربین ثبت تخلفات است. دوربین نصب شده بر روی این موتورسیکلت‌ها قابلیت ثبت تخلفات ساکن و جریمه متخلفان را داراست. در حال حاضر چند دستگاه از این موتورسیکلت‌ها آماده شده و پس از طی مراحل فنی و دریافت کدهای مربوطه بر تعداد این موتورسیکلت‌های دوربین‌دار افزوده شده و این موتورها نیز همچون خودروهای دوربین‌دار اقدام به جریمه خودروهای دارای تخلفات ساکن خواهند کرد. در فاز اول، این دوربین‌ها نسبت به اعمال قانون و ثبت تخلفات ساکن اقدام خواهند کرد. اما این دوربین‌ها قابلیت ثبت هر نوع تخلفی را دارند و بسته به برنامه‌نویسی آن، می‌توانند دیگر تخلفات را نیز ثبت کنند. لذا ممکن است در آینده از این دوربین‌ها برای ثبت دیگر تخلفات رانندگی نیز استفاده شود.

سرهنگ مومنی گفت اعمال قانون مکانیزه تخلفات رانندگی، درصد خطا و دیگر چالش‌های ممکن را کاهش می‌دهد. در مواردی مشاهده شده که پارک یا توقف یک خودرو در محل نامناسب، منجر به وقوع تصادفی شدید و حتی مرگبار شده است. همچنین تخلفات ساکن سبب کندی تردد و ایجاد ترافیک می‌شود و برخورد پلیس نیز در همین راستا انجام می‌شود. طرح برخورد با تخلفات ساکن در سال 1403 نیز با جدیت در معابر پایتخت اجرا می‌شود.

مکان‌های پارک ممنوع

سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، اظهار کرد برخی از رانندگان با گذاشتن شماره تماس خود، اقدام به پارک دوبل می‌کنند که این کار تخلف است.

سرهنگ کشیر درباره قانون توقف و پارک دوبل توضیح داد تخلفات ساکن به تخلفاتی گفته می‌شود که در یک جا سکون دارند و باعث بی‌نظمی‌ها در شهر می‌شود. این تخلفات می‌تواند زیر تابلوها، در پیاده روها، پارک به صورت دوبله و پارک در حاشیه بزرگراه‌ها صورت گیرد. طبق آیین نامه راهنمایی و رانندگی هر نوع پارک و توقف که منجر به برهم خوردن نظم عمومی جامعه گردد، ممنوع است. در این آیین‌نامه همچنین به صراحت به این موضوع اشاره شده که محل های توقف ممنوع شامل موارد زیر هستند:

1. محل‌های پیاده‌رو و گذرگاه پیاده
2. مقابل ورودی خیابان‌ها و جاده‌ها و کوچه‌ها
3. مقابل ورودی و خروجی اتومبیل روی ساختمان‌ها
4. داخل تقاطع
5. در فاصله 15 متری میدان یا تقاطع یا سه راه‌ها یا تقاطع راه آهن
6. در فاصله 15 متری شیرهای آب آتش‌نشانی و شیرهای آب نصب شده در راه‌ها
7. در فاصله 15 متری اطراف چراغ‌های راهنمایی و رانندگی
8. محل‌هایی که توقف وسایل نقلیه مانع دید علائم راهنمایی و رانندگی است
9. از ابتدا تا انتهای پیچ‌ها
10. در فاصله 15 متری ورودی و یا خروجی مراکز آتش نشانی، پلیس و بیمارستان‌ها و فوریت‌های پزشکی
11. کنار وسایل نقلیه‌ای که خود متوقف است (توقف دوبله)
12. روی پل‌ها و درون تونل‌ها و معابر در ارتفاع
13. در خیابان‌هایی که پیاده‌رو آن قابل عبور نبوده و پیادگان مجبورند از بخشی از سواره رو عبور کنند
14. در ایستگاه‌های وسایل نقلیه همگانی و حریم آن‌ها که با علائم راهنمایی و رانندگی مشخص است
15. در محل‌هایی که علائم راهنمایی و رانندگی مانند تابلوهای توقف ممنوع و یا ایستادن ممنوع و یا خط کشی‌های شطرنجی در سطح تقاطع و یا معابر نیز دلالت بر ممنوعیت توقف کند
16. در هر نقطه از معابر در حال تعمیر، شستشو و تعویض روغن
17. در طول مسیرهای ویژه اتوبوس و دوچرخه و در طول مسیر و خط‌های عبور آزادراه‌ها
18. در محل توقف اختصاصی معلولین و جانبازان

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران