• ليگ مسابقات خودروهاي خودران ابوظبي (A2RL)
  • ليگ مسابقات خودروهاي خودران ابوظبي (A2RL)
  • ليگ مسابقات خودروهاي خودران ابوظبي (A2RL)
  • ليگ مسابقات خودروهاي خودران ابوظبي (A2RL)
  • ليگ مسابقات خودروهاي خودران ابوظبي (A2RL)

با هدف نوآوری و خلاقیت در صنعت خودرو

لیگ مسابقات خودروهای خودران ابوظبی (A2RL)

29 اسفند 1402 10:20

لیگ مسابقات خودروهای خودران ابوظبی (A2RL) با هدف نوآوری و خلاقیت در صنعت خودرو اجرا می‌شود. بر این اساس، هشت تیم از سراسر دنیا، در تاریخ ۲۷ آوریل در پیست یاس‌مارینا ابوظبی جمع می‌شوند و رقابت می‌کنند. برای تیم برنده، جایزه نقدی ۲.۲۵ میلیون دلاری درنظر گرفته شده است.

رویداد A2RL حاصل تفکرات و ایده‌های گروه ASPIRE، بازوی مدیریتی شورای تحقیقات تکنولوژی پیشرفته است. ماموریت این گروه، یافتن راه‌حل‌های جدید برای مشکلات جامعه مدرن است و این کار از طریق رقابت‌های دوستانه انجام می‌شود.

هدف این رویداد ابوظبی نیز حل مشکل ایمنی وسایل نقلیه است، تا بتوان به سوال «چگونه می‌توانیم خودروهای ایمن‌تری برای تصادفات بسازیم؟» پاسخ داد. بهترین جواب نیز «جلوگیری از تصادفات» است.

لیگ مسابقات خودروهای خودران ابوظبی (A2RL)

تام مک‌کارتی، مدیر اجرایی گروه ASPIRE در این باره می‌گوید که در رویداد موتوراسپرت، بزرگ‌ترین چالش ایمنی جاده‌هاست. ما پیشرفت‌های زیادی در بخش تکنولوژی خودروها داشته‌ایم؛ اما کاهشی در بخش تلفات و تصادفات ایجاد نشده است. اعتقاد ما این است که دلیل این موضوع، فاصله زیاد بین توانایی‌های خودرو و توانایی‌های راننده سطح متوسط است. خودروها ایمن‌تر شده‌اند و ایربگ‌های زیادی دارند. اما قصد داریم در مرحله اول از وقوع تصادف جلوگیری کنیم. ربات‌های خودران و هوش مصنوعی می‌توانند فاصله بین راننده و خودرو را پر کنند تا رانندگی‌ها ایمن‌تر باشد.

مسابقات A2RL نیز در همین راستا طراحی شده‌اند. هشت خودرو مسابقه‌ای که خودروهای آن طبق خودروهای موجود در سری مسابقات سوپر فرمولا ژاپن، رقابت می‌کنند. این خودروهای توسط شرکت دالارا ساخته شده‌اند و پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژ با حجم ۲ لیتر دارند که مطابق با پیشرانه هونداست. یک گیربکس شش سرعته نیز برای آن درنظر گرفته شده است. به جای راننده، تجهیزات زیادی همچون دوربین‌ها، سنسورها، GPS، فعال‌کننده‌ها و سیستم رانندگی با سیم قرار گرفته است. یک کامپیوتر قوی نیز وجود دارد که تمام این تجهیزات را کنترل می‌کند.

آقای مک‌کارتی همچنین اظهار کرد که سیستم خودران این وسایل نقلیه، محیط را درک می‌‌کند و سیگنال‌هایی را به کامپیوتر می‌فرستد. سپس چالش اصلی تیم‌ها آغاز شده و باید بر سر برنامه‌ریزی مناسب کامپیوتر برای واکنش به سیگنال‌ها و پیام‌ها رقابت کنند.

چالش کدنویس‌ها این است که تمام داده‌های موجود را برای راه‌اندازی ماشین استفاده کنند. هنگامی که خودرو روشن می‌شود، هیچ‌کس نمی‌تواند وارد آن شده و کنترل کند. این وسیله کاملا خودران است و فقط با کنترل بیرونی می‌توان آن را هدایت کرد. خودرو باید وظایفی مانند سبقت را به تنهایی در پیست انجام دهد.

لیگ مسابقات خودروهای خودران ابوظبی (A2RL)

این وسایل نقلیه بدون راننده هستند، اما در خارج از پیست، توسط تیم‌ها حمایت و کنترل می‌شوند. این رویداد یک مسابقه جهانی است و تیم‌ها از افرادی با تجربه در بخش‌های فنی و موتوراسپرت تشکیل شده‌اند.

تیم‌ها از کشورهای آلمان، ایتالیا، سنگاپور، سوییس، چین، مجارستان، آمریکا و امارات هستند. جایزه برنده این مسابقه، ۲.۲۵ میلیون دلار وجه نقد است.

مسابقات A2RL اکنون به مدت چهار سال در پیست یاس مارینا متعهد شده است. A2RL امیدوار است با ادامه این روند، به سایر پیست‌های آسیا و اروپا نیز وارد شود. یک دوربین ویژه واقعیت مجازی نیز می‌تواند لحظات مختلف این مسابقه را برای علاقمندان پخش کند.

مک‌کارتی همچنین گفت که معتقدند خودروهای آینده همچنان توسط انسان‌ها هدایت خواهند شد. خودروهای بی راننده و تاکسی‌ها، سهم کمی از آینده خواهند داشت.

وی افزود ما می‌خواهیم بر رانندگی فعال تمرکز کنیم که راننده واقعی خارج از خودرو نخواهد بود. هدف اصلی ایمن کردن راننده است. بنابراین باید به پیشرفت‌های زیادی برسیم. رانندگان باید عملکرد خودران را از نزدیک ببینند و بپذیرند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران