بالای هزار اسب‌بخار قدرت!

معرفی ریویان R1S و R1T مدل 2025

20 خرداد 1403 11:38

ریویان R1T به عنوان یک پیکاپ و R1S به عنوان یک SUV تنها چند سال است که در بازار دیده می‌شوند، اما ریویان که تنها خودروهای برقی تولید می‌کند لازم دیده که تغییراتی اساسی در این دو خودروی خود ایجاد کند. برای دیدن تفاوت‌های ظاهری باید دقت زیادی به خرج داد، اما اتفاقات زیادی در پشت پرده رخ داده است. این تغییرات عبارتند از سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید، آپدیتی برای سیستم کمک‌راننده، یک گزینه پیشرانه سه‌موتوره جدید و یک سیستم افزایش قدرت بزرگ برای نسخه چهار موتوره.

مشخصات فنی ریویان R1T و R1S

این کمپانی از این به بعد دو خودروی بالای هزار اسب‌بخار را به فروش خواهد رساند. نسخه چهار موتوره در R1T جهشی از 835 اسب‌بخار تا 1025 اسب‌بخار داشته و در هنگام استفاده از لانچ کنترل، گشتاور خودرو به 1625 نیوتن‌متر رسیده است و سرعت صفر تا 100 کیلومتر برساعت را در 2.5 ثانیه طی خواهد کرد. نسخه سه موتوره نیز تشکیل شده از دو موتور در محور عقب و یک موتور در محور جلو است، که مجموعا 850 اسب‌بخار قدرت و 1373 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، که همچنان چیزی فراتر از نیاز است، اما نسخه دو موتوره بدون تغییر باقی مانده.

باتری‌های ریویان نیز مورد تغییر قرار گرفته است. تغییرات ساختاری در نوع Max و Large باعث کاهش وزن شده، در حالی که نوع استاندارد باتری نوع شیمیایی جدید دارد. برد استفاده در نوع مکس از 660 کیلومتر به 675 کیلومتر افزایش یافته است، اگرچه بخشی از این افزایش برد نیز مربوط به طراحی جدید پمپ حرارتی است. معماری الکتریکی این مدل‌ها نیز بازبینی اساسی شده است، که در نتیجه این تغییرات سیم‌کشی و تعداد ECU کمتری استفاده شود.

ریویان همچنین سیستم تعلیق مدل R1S را بهبود بخشیده است، زیرا که انتقاد‌هایی مبنی بر اسپرت و خشک بودن آن دریافت کرده بود. این مدل مجهز به سیستم فنربندی و دمپرهای جدید شده و همچنین سیستم کنترل نوسان هیدرولیکی نیز مجددا تنظیم شده است. درضمن طراحی چرخ‌ها نیز دوباره انجام شده و در هر دو مدل تایرهای جدید به نام «عملکرد بسیار قوی» یا ultra-high performance از برند میشلین برای نسخه چهار موتوره در نظر گرفته شده است.

هر دو نسخه به صورت استاندارد به پلتفرم جدید ریویان به نام autonomy مجهز شده‌اند، که نرم‌افزار و سخت‌افزار ارتقا یافته در سیستم کمک راننده به کمک 11 دوربین و 5 رادار از قابلیت‌های اصلی آن است. گزینه اختیاری پلتفرم autonomy+ نیز قابل سفارش است، که قابلیت تغییر خودکار لاین را نیز دارد که در آینده از طریق به روز رسانی نرم‌افزاری اضافه خواهد شد.

قیمت ریویان R1T و R1S

با وجود این تغییرات قیمت پایه در مدل R1T بدون تغییر باقی مانده و همچنان 69,900 دلار است، در حالی که قیمت R1S به 75,900 دلار افزایش پیدا کرده. برای نسخه سه موتوره در مدل R1T معادل 99,900 و برای R1S نیز 105,900 دلار در نظر گرفته شده است، که قیمت پایه هستند و از نسخه‌های چهار موتوره قبلی مقداری گران‌تر هستند، اما هر دوی این مدل‌ها به باتری بزرگ‌تر مدل Max به صورت استاندارد مجهز شده‌اند. در خصوص قیمت نسخه‌های چهار موتوره هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران