• مقايسه کوييک G و اطلس G

دوقلوهای همسان سایپا

مقایسه کوییک G و اطلس G

7 خرداد 1403 08:00

سایپا اطلس جدیدترین محصول عرضه شده توسط سایپاست، که اسفند ماه سال 1402 پا به خیابان‌ها گذاشت. البته که پیش‌تر شاهد این محصول در نمایشگاه‌ها و مراسم رونمایی بودیم، اما اجازه پلاک‌گذاری به آن داده نشده بود.

سایپا اطلس بر پایه پلتفرم X200 ساخته شده است. پلتفرم X200، همان پلتفرمی است که برای تولید خودروهایی همچون تیبا، ساینا و کوییک نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این پلتفرم به دلیل هزینه تولید پایین مورد توجه سایپا قرار گرفته و برای توسعه خودروهای مختلف از آن استفاده می‌شود. پلتفرم X200 با بهبودهایی در زمینه ایمنی، راحتی و کارایی، در مدل‌های جدیدتری مانند سایپا اطلس به کار رفته است. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت‌های میان اطلس G و کوییک GX  بپردازیم.

تفاوت‌های ظاهری اطلس و کوییک

اگر چشمان ضعیفی داشته باشید و بدون عینک به اطلس نگاه کنید ذهن شما تصویر کوییک را خواهد دید. یعنی در حالت کلی و از لحاظ ظاهری با کوییک روبرو هستیم. اما در این صورت بعد از به چشم زدن عینک خود، متوجه خواهید شد که دارید به کوییکی نگاه می‌کنید که تغییراتی در قسمت چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب را داشته است.

(عکس: بیت ران)

در نمای جلویی چراغ‌های جدیدی را مشاهده می‌کنیم که دارای لنز هستند و باعث دید بهتر راننده و اذیت کمتر رانندگان دیگر در شب می‌شود. از لحاظ زیبایی هم می‌توان گفت که چراغ‌های جدید، باعث زیبایی بیشتر این خودرو شده است. دیلایت‌های اطلس برخلاف کوییک که در سپر جایگذاری شده بود، در چراغ‌های جلو قرار دارند، که همچنان تغییری مثبت محسوب می‌شوند.

سپر جلو، جلوپنجره‌ بزرگتری را در خود جای داده است، که نوارهای کرومی عمودی به موازات هم در آن وجود دارد. احتمالا با دیدن این صحنه به یاد طراحی‌های چند سال اخیر مرسدس بنز بایفتید که بی‌ربط هم نیست.

اگر ریزبینانه‌تر به نمای جلویی نگاه کنیم می‌بینیم که دیفیوزر زیر سپر جلو با لیپ سپر یا اصطلاحا با ریش سپر تعویض شده، که به رنگ مشکی است و ظاهر بهتری دارد. و البته لوگوی سایپا که از میان جلوپنجره حذف شده و با ابعاد کوچیتر در بالای سپر نصب شده است.

(عکس: بیت ران)

در نمای پشتی چراغ‌های زیباتری را به نسبت کوییک می‌بینیم، که زبان طراحی رنو را یادآور می‌شود. طراحی سپرها نیز به‌روزتر و زیباتر شده است و همچنان شاهد خط‌های شکسته‌ هماهنگ در چراغ‌ها و سپرها هستیم.

چراغ ترمز مستقل خودرو نیز بزرگتر شده است و در لبه‌ بال بالایی نصب شده است تا هم روشنایی و دید بهتری داشته باشد و هم تعمیر و تعویض آن آسان‌تر از قبل انجام شود.

در نمای جانبی تفاوت چندانی بین این دو خودرو نیست، به جز این‌که راهنمای جانبی نصب شده روی گلگیر جلوی کوییک جای خود را به قطعه‌ای کروم و تزئینی داده است و راهنماهای جانبی در اطلس روی آینه‌های بازطراحی شده قرار دارد.

(عکس: بیت ران)

در حالت کلی تفاوت در طول و عرض و ارتفاع بین این دو خودرو در حدود چند میلی‌متر است، اما به طرز جالب و هوشمندانه‌ای حجم صندوق عقب اطلس 60 لیتر بیشتر از کوییک است و از 225 لیتر به 285 لیتر افزایش پیدا کرده است.

همچنین اطلس دارای سانروف برقی است. چیزی که در کوییک آن را نمی‌بینیم.

تفاوت های فنی اطلس و کوییک

از لحاظ فنی این دو خودرو تفاوتی با هم ندارند و هر دو از موتور 8 سوپاپ M15i استفاده می‌کنند و دارای یک گیربکس دنده‌ای 5 سرعته بهره می‌برند، که دارای 91 اسب‌بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور است. سیستم فرمان هر دو خودرو هیدرولیکی بوده و خبری از فرمان برقی در اطلس G نیست. سیستم تعلیق هر دو خودرو، ترمزها و رینگ و تایرهای 14 اینچی فولادی نیز در هر دو خودرو یکسان است.

امکانات فنی جانبی تفاوت کمی دارد، که مربوط به سیستم‌های کمکی رانندگی است. در کوییک شاهد ترمزهای ABS/EBD بودیم که همچنان در اطلس وجود دارد. سیستم ESC یا همان سیستم کنترل پایداری خودرو نیز در هر دو یکسان است. اما در اطلس سیستم TCS و HSA هم دیده می‌شود.

سیستم TCS یا سیستم کنترل کشش خودرو کمک می‌کند که خودرو در پیچ‌های خطرناک یا در سرعت بالا و یا در جاده‌های لغزنده از لغزش‌های جانبی بکاهد و مانع خارج شدن کنترل از دست راننده شود. سیستم HAS هم به معنی دستیار راننده در شروع حرکت در مسیر های شیب‌دار است. به این معنی که شما برای به حرکت افتادن در مسیر های شیب‌دار دیگر نیاز به نیم‌کلاچ کردن و یا استفاده از ترمز دستی ندارید و خودروی شما پس از رها کردن کلاچ به عقب باز نمی‌گردد.

سنسور نقطه کور یا BSD و سنسور باران نیز از آپشن‌هایی است، که به اطلس اضافه شده و کوییک از آن‌ها محروم مانده.

تفاوت های کابین اطلس و کوییک

اگر به داخل کابین اطلس نگاه کنیم تفاوت‌های ظاهری داشبورد اعم از رنگ جدید، دریچه‌های تهویه دایره‌ای و جایگذاری صفحه نمایش 7 اینچی به راحتی قابل تشخیص است. اما ظاهر فرمان و کنسول وسط، رودری ها و پنل تهویه هوای کابین هم تغییرات کمی داشته‌اند. صفحه کیلومتر نیز دارای تغییرات کمی بوده که قابل تشخیص است، اما حس متفاوتی را منتقل نمی‌کند.

کابین اطلس جی (عکس: خودروبانک)

آپشن‌های رفاهی جدید و جالبی به اطلس اضافه شده است، که در کوییک آن‌ها را نمی‌دیدیم. برای مثال سایپا آپشن گلوبال کلوزینگ را در اطلس به کار برده است، که به کمک آن شما می‌توانید شیشه‌های جلو را از روی ریموت خودرو بالا و پایین ببرید. این آپشن در روزهای گرم تابستان کاربرد زیادی دارد، که شما بتوانید قبل از سوار شدن به ماشین شیشه‌ها را پایین بدهید تا گرمای درون خودرو را تا حدی تعدیل ببخشید.

مانیتور 7 اینچی که آن را تنها در کوییک‌های فول آپشن داشتیم نیز در همه نسخه‌های اطلس داریم به علاوه‌ی اینکه در این مانیتور سیستم mirror link به این پخش اضافه شده است و شما می‌تواتید تلفن هوشمند خود را که دارای این قابلیت است فارغ از سیستم عامل آن به مدیای خودرو متصل کنید.

کابین کوییک جی تیپ لوآپشن (عکس: آخرین خودرو)

همچنین اطلس دارای سیستم استارت دکمه‌ای و ورود به خودرو بدون کلید است و برای ورود به ماشین و استارت زدن شما نیازی به در آوردن سوییچ از جیبتان نخواهید داشت.

کوییک جی بخریم یا اطلس جی؟

از آنجایی که از لحاظ فنی تفاوتی بین این دو خودرو وجود ندارد، انتخاب بین سایپا اطلس G و کوییک G به نیازها و ترجیحات خریدار بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی با طراحی مدرن‌تر و امکانات بیشتر هستید، سایپا اطلس G گزینه بهتری است. اما اگر قیمت پایین‌تر و امکانات پایه‌تر را ترجیح می‌دهید، کوییک G می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

نویسنده : متین فرزانه

منبع : باما

دیدگاه کاربران