• مقايسه خودرو شاهين و دنا پلاس

رقابت میان‌رده‌های ایرانی!

مقایسه خودرو شاهین و دنا پلاس

24 مرداد 1403 20:00

شاهین G خودرویی که بعد از سالیان دراز توسط سایپا تولید شد و از پلتفرمی جز X100 درآن استفاده شد، در کنار دنا پلاس شاید آخرین بازمانده از تبار پژو 405 که بیشترین تغییرات ممکن بر آن اعمال شده.

شاهین خودرویی با طراحی قابل قبول که با کمک گرفتن از پلتفرم برلیانس H230 گسترش یافت و در سال 1399 به بازار آمد. همیشه بحث فنی این تیپ از شاهین مورد انتقاد قرار گرفته و شاید تنها مشکل این خودرو باشد، که مشکل کوچکی هم نیست.

دنا پلاس هم که مهمان خیابان‌های ایران از سال 1396 بود و طرفداران زیادی میان پیر و جوان پیدا کرده، شاید با توجه به پیشرانه‌ی این خودرو تکنولوژی فنی قابل قبول‌تری نسبت به رقیبش داشته باشد، اما از نظر ایمنی و امکانات ممکن است برابر شاهین با چالش‌هایی مواجه شود.

طراحی ظاهری شاهین G

طراحی شاهین به طور کلی پیشرفت گسترده‌ای نسبت به دیگر محصولات سایپا دارد، همین که دیگر پلتفرم خواب‌آور X200 را شاهد نیستیم جای تقدیر دارد. از طرفی جزئیات بدنه و در بحث چراغ‌ها و پنل‌های مختلف هماهنگی نسبتا خوبی با یکدیگر دارند. حقیقتا طراحی سایپا به طبع مردم ایران بیشتر خوش آمده تا عموم خودروهای چینی ارزان‌تر از 1 میلیارد تومان! حتی اگر بخواهیم شاهین را در نسخه‌ی اتوماتیک با جک J4 مقایسه کنیم، می‌بینیم تا حدی استقبال از شاهین بیشتر بوده که با وجود پیشرانه‌ی کارآمدتر جک J4 برابر شاهین، فرزند تازه وارد سایپا قیمت بیشتری در مدل مشابه در بازار پیدا کرده است.

شاهین از زاویه‌ی جلو شباهت‌هایی با برخی از محصولات اروپایی دارد و شاید این نکته دل مردم را به دست آورده است. اما خودرویی است که اگر به آن نگاهی بیاندازید، کمی دست از تحسین سایپا بر‌می‌دارید که شواهد خبر از تقلید دارند. بیوک رگال 2018 و دیگر محصولات بیوک شباهت زیادی در فرم و قرارگیری جلو پنجره و چراغ‌ها به شاهین دارند!

طراحی کابین هم هماهنگی چشم‌نوازی دارد، در کمال اینکه قطعات به خوبی در کنار هم جای گرفته‌اند، مونتاژ کابین در برابر دنا پلاس قابل قبول‌تر است. شاهین G در این تیپ از تریم نقره‌ای استفاده کرده است که تریمی چشم‌نوازتر از طرح چوب بی‌دقت دنا است. البته در شاهین پلاس می‌بینیم که شاهین اتوماتیک هم به سمت طرح چوب رفته و از تریم کرم استفاده کرده است، که کابین را بسیار سال‌خورده نشان می‌دهد.

طراحی ظاهری دنا پلاس

ترکیبی از فورد موستانگ از جلو و مرسدس بنز W205 درعقب! دنا پلاس کپی مستقیم از این خودروها نیست اما ناگفته آن‌ها را یادآور می‌شود. در نمای جانبی هم خطوط درب‌ها و گلگیر شما را به یاد همان مرسدس بنز کلاس C می‌اندازد، که با این وجود از نمونه معمولی و غیر پلاس‌اش (!) بسیار جذاب‌تر است. با تمامی این موارد مردم ما چهره‌ی دنا را دوست دارند! شاید به خاطر خسته بودن‌مان از چهره‌های خودروهای تکراری باشد. خودروهایی که شاید از سن ما بیشتر در خیابان حضور داشتند و کارخانه‌ها تولیدشان می‌کنند.

دنا زیر پوست فلزی و پنل‌های بدنه تماما پژو 405 است! در واقع سمند، سورن و دنا همگی بر استخوان‌های پیرمردی سوار هستند که شاهکار طراحی دهه 90 اروپا بود، اما امروزه دیگر قابل اعتماد نیست. ایمنی این گونه از طراحی اتاق با اتصالات پرزاویه‌ی ستون‌ها به سقف نمی‌تواند برابر پلتفرم‌های جدید حرفی برای گفتن داشته باشد. تا جایی که حتی پژو 206 و رانا که 10 یا 15 سال بعد از 405 طراحی شده‌اند پیشرفت چشم‌گیری در ایمنی و محافظت از سرنشینان در تصادفات، مخصوصا از ناحیه‌ی جلو و واژگونی، دارند.

طراحی کابین دنا مشابهت ظاهری زیادی با سوناتا YF سال 2011 تا 2013 دارد. ایران‌خودرو برای یکی از گران‌ترین محصولات خودش دقت زیادی برای مونتاژ به خرج نداده است. مشکلات مونتاژ داشبورد و ادوات در دنا پلاس بیش‌تر از شاهین به چشم می‌رسد. مساله‌ای که شاید به دلیل تیراژ و مدت حضور بیشتر دنا پلاس در بازار هم بازمی‌گردد.

بررسی فنی شاهین G

شاهین G به پیشرانه‌ی M15 توربوشارژ مجهز است. پیشرانه‌ی تیبا، کوییک و ساینا که با 8 سوپاپ توربوشارژ شده! شاید خروجی این موتور به نظر قابل قبول بیاید اما با توجه به توربو لگ نسبتا قابل توجه شاهین G پیش از ورود توربو به پیشرانه جانی برای حرکت ندارد. وقتی توربو به مدار وارد می‌شود هم صدای بالایی ایجاد می‌کند و در واقع با این وضعیت بنزین استهلاک زیادی مواجه پیشرانه‌ی تیبا می‌کند.

نسبت‌های جعبه دنده‌ی شاهین جا داشت کمی متناسب با وضعیت پیشرانه تنظیم شود، دنده سنگین‌های با ضریب کوتاه‌تر و همپوشانی بیشتر در کنار دنده‌ی 6ام برای کاهش مصرف سوخت و استهلاک کمتر!

از نظر سواری و تعلیق ایرادی به شاهین وارد نیست، اما در برابر رقیبش احتمالا فرمان پذیری ضعیف‌تری را شاهد خواهیم بود. اما ایمنی عموم خودروهای داخلی با افزوده شدن ESP یا سیستم کنترل پایداری پیشرفت چشمگیری داشته.

بررسی فنی دنا پلاس

دنا پلاس دنده‌ای روی کاغذ به پیشرانه‌ی کارآمد و مناسبی مجهز است. تغییر هوشمند زمان‌بندی سوپاپ‌ها، مجهز به دو میل سوپاپ و گشتاور مناسب در دورهای پایین! اما این مسائل عموما متعلق به روی کاغذ است. در عمل پیشرانه‌ی EF7 بعد از مواجه شدن با تحریم‌ها افت کیفیت مشهودی در قسمت برق و سنسورها داشته. این مسائل منجر به بروز مشکلاتی از قبیل روغن رسانی می‌شود. مساله‌ای که به پایین موتور EF7 آسیب بسیاری وارد می‌کند و در پیشرانه‌های ساخته شده در مدل‌های پیش از سال 97 بسیار کمتر پیش آمده است.

دنا پلاس که اخیرا به گیربکس 6 دنده مجهز شده است، سیستم انتقال قدرت کارآمدتری در مقایسه با شاهین دارد. گشتاوری که دنا پلاس در دورهای پایین در اختیارتان می‌گذارد، همان چیزی است که ذائقه‌ی ایرانی پس از عمری استفاده از خودروهای آمریکایی به آن عادت کرده است.

سیستم تعلیق مشابه با 405 در دنا پلاس فرمان‌پذیری خوبی در اختیارتان می‌گذارد. در واقع ما به این رفتار تعلیق و فرمان دنا پلاس عادت کرده‌ایم!

بررسی امکانات شاهین G

مجهز به 2 ایربگ، صندلی چرم و سانروف و مونیتور! امکانات کافی برای اکثر ایرانی‌ها در همین خلاصه می‌شود. کارکرد مونیتورهای دنا و شاهین، با توجه به این‍که هردو از مونیتورهای شرکت کروز استفاده می‌کنند کاملا مشابه هم‌دیگر است. اخیرا در به‌روزرسانی‌های این دو سیستم مولتی مدیا، اپل کارپلی و اندروید اتو هم به آن‌ها اضافه شده است. نرم‌افزارهایی که تمام نقصان‌های امکانات پخش موزیک و ناوبری را پوشش می‌دهد.

کیفیت صندلی‌های شاهین کاملا از رقیبش بهتر است، اما در کشوری گرم زندگی می‌کنیم که تهویه‌ی صندلی با پوشش چرم از اوجب واجبات است! سانروف شاهین کوچک است، اما همین‌که به این گزینه مجهز است کفایت می‌کند تا رقیبش را به کنار بزند.

بررسی امکانات دنا پلاس

همین که ما دنا پلاس را در کنار شاهین قرار دادیم، باید متوجه باشیم که تیپ ساده‌تر دنا از نظر قیمتی به شاهین نزدیک‌تر است. بدون رینگ آلومینیومی، با دو ایربگ، بدون سانروف و با صندلی‌های مخمل!

در سال 97 دناها ساده و ساده تر شدند، تاجایی که امکاناتشان به اندازه‌ سمند کاهش یافت! پیش از آن می‌شد دنا پلاس با 4 ایربگ و سانروف را خریداری کرد، اما این امکانات در حال حاضر تنها برای تیپ توربوی دنده‌ای و اتوماتیک قابل دریافت است.

صندلی‎های دنا برای افزایش هرچه بیشتر فضا باریک طراحی شده اند و شاید بهترین فوم ممکن هم برای‌شان انتخاب نشده است. در فواصل طولانی خستگی زیادی برای کمر و پایین تنه‌ی راننده و سرنشینان ایجاد می‌کنند. اما صندلی مخمل از صندلی چرم بدون تهویه کاملا کار آمد تر بوده و آزار کمتری برای‌تان ایجاد می‌کند.

مقایسه‌ی بازار شاهین G و دنا پلاس دنده‌ای

دنا پلاس با توجه به حضور طولانی‌ترش در بازار کاملا جای خود را میان خریداران پیدا کرده است. تا جایی که اگر خودرویتان رنگ معقولی داشته باشد و قیمت مناسبی برای‌ش در نظر گرفته‌اید، احتمالا زیر یک هفته موفق به فروش آن خواهید شد. خانواده و جوان هر دو بازار هدف خوبی برای دنا پلاس هستند. حتی کسانی که ماشین باز بوده و به دنبال ایجاد تغییرات در خودرو هستند هم از دنا پلاس استقبال می‌کنند. قشری که احتمالا شاهین را کمتر انتخاب می‌کنند.

شاهین با وجود نقص‌ در انتخاب پیشرانه توانسته با تکیه بر ظاهر و امکانات و کیفیت مونتاژ بهتر بازار را متوجه خود کند. اما باید در نظر داشته باشید فرای برند و مدل، در ایران خودروی توربوشارژ را با اکراه بیشتری می‌خرند. مگر آنکه بتوانید خریدار را متقاعد کنید که آدمی وسواسی در قبال فنی خودرو هستید.

نتیجه گیری مقایسه شاهین G و دنا پلاس

هردو خودروهایی هستند که در کارکرد بالا خریدشان پیشنهاد نمی‌شود. هر دو نقص‌هایی فنی دارند! با این وجود افت قیمت صفر کیلومتر دنا پلاس از شاهین کمتر است. کابین و امکانات شاهین یک سر و گردن از نظر امکانات و مونتاژ از دنا بالاتر است، برنده‌ی این بخش شاهین است. در بحث ایمنی هم شاهین از دنا پلاس پیشی می‌گیرد و در تصادفات مقاومت شاسی خوبی از خود نشان داده.

تا اینجای کار شاهین 3 بر 2 پیروز است! اما در نظر داشته باشید هیچ وقت نمی‌توان روی خودرویی 8 سوپاپ سال 2024 حساب طولانی مدت باز کرد، اگر نمونه‌ی با موتور M16 به بازار آمده بود قاطعانه شاهین را پیروز اعلام می‌کردیم، اما در حال حاضر نمی‌توان حتی با ایرادات وارده به پیشرانه‌ی دنا، شاهین را به طور 100 درصد به کسی پیشنهاد داد.

اما یک فاکتور نهایی شاید همه چیز را دگرگون کند، آن هم قیمت کمتر شاهین است!


بررسی انواع دناپلاس ایران خودرو

جهت اطلاع از مشخصات فنی انواع مدل‌های دنا ایران خودرو و همچنین جهت آگاهی از سطح تجهیزات و تفاوت‌های هر مدل، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

. مشخصات فنی انواع دنا
. بررسی خودرو دنا پلاس EF7P با گیربکس 6 دنده
. بررسی خودرو دنا پلاس جوانان
. بررسی خودرو دنا پلاس توربو اتومات آپشنال
. بررسی خودرو دنا پلاس توربو دستی 6 دنده
. بررسی خودرو دنا پلاس پلاگین هیبرید

همچنین جهت اطلاع از آخرین شرایط فروش دنا پلاس، مقاله شرایط ثبت نام جدید ایران خودرو را مطالعه کنید.

بررسی انواع شاهین سایپا

جهت اطلاع از مشخصات فنی انواع مدل‌های شاهین سایپا و همچنین جهت آگاهی از سطح تجهیزات و تفاوت‌های هر مدل، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

. مشخصات فنی انواع شاهین
.
بررسی خودرو شاهین اتوماتیک CVT
. بررسی خودرو شاهین GL
. بررسی خودرو شاهین اتوماتیک پلاس

همچنین جهت اطلاع از آخرین شرایط فروش شاهین، مقاله شرایط ثبت نام جدید سایپا را مطالعه کنید.


*عکس اسلاید: خودروبانک

دیدگاه کاربران