• ايکس پنگ M03

سدان برقی اقتصادی

معرفی ایکس پنگ M03

25 خرداد 1403 11:35

در میان صدها استارت‌آپ چینی که در طول سالیان گذشته تاسیس شده، به نظر می‌­رسد که ایکس پنگ با وضعیت بهتری روبرو است.

علاوه بر قرارداد همکاری با فولکس واگن، طراحی سامانه خودران و دستیار صوتی هوشمند، این شرکت به ساخت خودروهای پرنده هم علاقه نشان داده است. خودروساز آلمانی قصد دارد با خرید 5 درصد از سهام ایکس پنگ، از پلتفرم E/E این شرکت برای ساخت خودروی برقی جدید در سال 2026 استفاده کند.

ایکس پنگ به بازار سوئد، نروژ، دانمارک و هلند وارد شده و قصد دارد تا سال آینده محصولات خود را به آلمان هم ارسال کند. فروش این برند در 5 ماه نخست 2024 با 26 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 41,360 دستگاه رسیده است.

ایکس پنگ بیشتر با محصولات کراس‌اور خود شهرت پیدا کرده است، اما این برند چینی از سال 2021 یک سدان میان‌سایز به نام P5 را نیز عرضه می­‌کند. این خودرو به یک موتور برقی با 211 اسب‌­بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است.

همکاری ایکس پنگ و دیدی

ایکس پنگ سال گذشته از همکاری با همتای چینی اوبر یعنی Didi برای ساخت خودروهای برقی اقتصادی تحت برند مونا (Mona) خبر داد، اما حالا معلوم شده است که این خودروی سدان با نام M03 و به عنوان یکی از محصولات سری مونا از ایکس پنگ عرضه خواهد شد. بنابر اعلام خودروساز چینی، کلمه مونا به عبارت Made Of New AI یا «ساخته شده براساس نسل جدید هوش مصنوعی» اشاره دارد.

طراحی و توسعه خودروهای سری مونا به دیدی واگذار شده است، درحالی‌که تامین قطعات فنی و تولید برعهده ایکس پنگ قرار دارد. این خودروها از طریق دیدی به ناوگان تجاری و از طریق ایکس پنگ به مشتریان عادی فروخته می‌شود.

ایکس پنگ M03

مشخصات ایکس پنگ M03

در حال حاضر از مشخصات فنی و حتی ابعاد ایکس پنگ M03 اطلاعی در دسترس نیست و فقط می‌­توان با چهره آن آشنا شد.

سه رنگ آبی، آبی بژ و بژ صورتی برای ایکس پنگ M03 درنظر گرفته شده است، که نمونه آبی رنگ در تصاویر رسمی مشاهده می­‌شود. علاوه‌براین می‌توان فرم T شکل چراغ‌های جلو و عقب و برآمدگی لبه صندوق را تشخیص داد.

بنابر اطلاعات اولیه، مجموعه باتری ایکس پنگ M03 از بی وای دی تامین شده است و برد حرکتی 500 کیلومتر را فراهم می­‌کند. این خودرو همچنین به مسیریاب انحصاری ایکس پنگ یعنی XNGP هم مجهز است.

قیمت ایکس پنگ M03

قیمت ایکس پنگ M03 در محدوده 100 تا 150 هزار یوان (13,800 تا 20,700 دلار) تعیین خواهد شد. این درحالی است که ایکس پنگ P5 با قیمت پایه 156,900 یوان (21,600 دلار) به فروش می­‌رسد.

رسانه­‌های چینی احتمال می‌­دهند که در صورت فروش پایین‌تر از انتظار، مونا به یک برند مستقل تبدیل شود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران