استون مارتین، خودرویی اسپرت تولید کرده است، که مجوز تردد جادهای نیز دارد. این محصول والیانت نام دارد و طبق استون مارتین Valour ساخته شده است.
والیانت خودرویی مناسب پیست و جاده است، که همچنان به پیشرانههای بزرگ استون مارتین پایبند مانده. یک پیشرانه V12 توئین توربوشارژ برای آن درنظر گرفته شده است، که بیش از 730 اسببخار قدرت تولید میکند. این پیشرانه با یک گیربکس شش سرعته دستی جفت شده است.
طراحی و امکانات استون مارتین والیانت
والیانت درواقع نسخه استون مارتینی پورشه 911 GT3 RS است و نسخه اسپرتتری از والور محسوب میشود. به گفته استون مارتین، این ایده از طرف فرناندو آلونسو، راننده تیم فرمول یک استون مارتین، آمده است. وی درخواست چنین خودرویی را برای خود داشت.
والیانت، با انبوهی از قطعات و افزودنیهای آیرودینامیکی همراه است. در بخش جلو یک اسپلیتر بزرگ دیده میشود؛ یک بال ثابت و یک دیفیوزر بسیار بزرگ نیز تعبیه شده است. بدنه خودرو تماما از فیبرکربن ساخته شده است. رینگهای 21 اینچی منیزیمی با دیسکهای هوا پوشیده شده، تا آیرودینامیک را بهبود دهد.
این بدنه با الهام از RHAM/1 استون ساخته شده است، که در مسابقه لمان اواخر دهه 1970 میلادی مسابقه داده بود. مجموعهای از ترمزهای 16.1 اینچی در جلو و 14.1 اینچی در عقب تعبیه شده است.
کابین والیانت نیز کاملا آماده پیست و مسابقه بوده و ویژگیهایی مانند کیج، صندلیهای اسپرت یکپارچه Recaro Podium و کمربند چهار نقطهای دارد. از فیبرکربن و آلکانتارا نیز استفاده شده است.
مشخصات فنی استون مارتین والیانت
تغییرات زیادی نیز زیر پوسته این خودرو اعمال شده است. والیانت از لوله گشتاور تیتنانیومی و باتری سبک وزن استفاده کرده است، که مجموعا 23 کیلوگرم از وزن آن کاسته. سیستم تعلیق آن از دمپرهای Multimatic Adaptive Spool Valve (ASV) تشکیل شده که استون مارتین میگوید قادر است به طور همزمان هر دمپر را در کمتر از شش میلیثانیه تنظیم کند. این دقیقا ویژگیهایی است که در مدلهایی مانند فورد ماستنگ GTD، فراری پورسانگوئه و ایندی کار مدرن دیده میشود.
پیشرانه V12 توئینتوربوشارژ والیانت، 5.2 لیتر حجم دارد و 735 اسببخار قدرت تولید میکند، که 30 اسببخار بیشتر از خروجی والور است. اما گشتاور بدون تغییر باقی مانده و 752 نیوتنمتر است.
برنامه تولید استون مارتین والیانت
استون مارتین فقط 38 دستگاه از والیانت تولید خواهد کرد، که برای هر کدام از آنها از قبل مذاکره شده است. قیمت هر دستگاه حدود 2.5 میلیون دلار خواهد بود. تحویل این خودروها از سه ماهه چهارم سال 2024 انجام خواهد شد. احتمالا اولین نسخه تحویل فرناندو آلونسو خواهد شد. این محصول اولین بار به طور رسمی در جشنواره سرعت گودوود حضور خواهد داشت.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : motor1.com