• ورنه تاکسي خودران دونفره

ورود ریماک به دنیای حمل و نقل عمومی

ورنه؛ تاکسی خودران دونفره

10 تیر 1403 11:25

مت ریماک (Mate Rimac) با تاسیس شرکت ریماک و معرفی سوپراسپرت برقی به نام نورا (Nevera)، توانست اسم و رسمی در صنعت خودروسازی دست و پا کند. اکنون به نظر می­‌رسد که وی قصد دارد به حمل و نقل عمومی و البته خودران هم وارد شود.

ریماک برند جدیدی با نام ورنه (Verne) ثبت کرده است، که به واسطه طراحی خاص بدنه، نسبت به همتایان خود از برندهای کروز (Cruise) یا ویمو (Waymo) کاملا متمایز به نظر می­‌رسد.

برخلاف شرکت‌های کروز که شورولت ولت و ویمو که جگوار آی-پیس را به خدمت گرفته‌­اند، ورنه با محصول اختصاصی خود وارد میدان شده است. این خودرو که نام خود را از نویسنده داستان‌های علمی-تخیلی یعنی ژول ورنه (ورن) به عاریت گرفته، یک تاکسی روباتی دو نفره است. البته بنابر اعلام مسئولان ورنه، این شرکت قصد تکمیل حمل و نقل عمومی را دارد و نه رقابت با آن.

ورنه تاکسی خودران دونفره

ظرفیت حمل دو نفر برای یک تاکسی بسیار عجیب به نظر می­‌رسد، اما شرکت سازنده ادعای می­‌کند که از هر 10 تاکسی فعال، معمولا 9 عدد فقط با یک یا دو سرنشین حرکت می­‌کند.

مسافرانی که از طریق نرم­‌افزار مخصوص به این تاکسی دسترسی پیدا می‌کنند، می­‌توانند با کمک تاچ پد بین صندلی‌ها، تنظیمات مواردی شامل نورپردازی، دمای کابین و حتی رایحه دلخواه را تغییر بدهند.

بنابر ادعای سازنده، ابعاد درهای این خودرو به محصولات رولزرویس شباهت دارد و صندلی‌ها نیز برای تامین حداکثر راحتی طراحی شده‌­اند. نمایشگر 43 اینچی با 17 بلندگو، می­‌تواند سرگرمی سرنشینان در طول مسیر را تامین کند. با قابلیتی به نام Median، می‌­توان شروع و پایان سفر را تعیین کرد تا بنابر اعلام ریماک، حس کنترل بر اوضاع به سرنشینان القا شود.

تزئین کابین با رنگ‌های گرم و روشن، احساس آرامش را تداعی می­‌کند، ضمن این‌که فرم دایره‌­ای سقف شیشه­‌ای هم بسیار جالب است.

ورنه تاکسی خودران دونفره

درباره مشخصات فنی، ظرفیت مجموعه باتری، برد حرکتی و سایر موارد مشابه، فعلا هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است. البته شرکت سازنده ادعا می­‌کند که پلتفرم این خودرو، انعطاف‌پذیری لازم برای ساخت خودروهای دیگری را نیز دارد. این شرکت همچنین به مجموعه­‌ای از دوربین‌ها، رادارها و حسگر لیدار اشاره کرده، که امکانات لازم برای رانندگی خودران است. البته خودروهای خودران فعلا در برخی از کشورهای جهان مجاز هستند.

ورنه از سال 2026 و در پایتخت وطن خود یعنی شهر زاگرب در کرواسی، تولید خواهد شد. پس از آغاز سرویس‌دهی در این کشور، ورنه در 11 شهر دیگر از کشورهای اروپایی و خاورمیانه شامل آلمان و بریتانیا بکار گرفته خواهد شد. قرارداد این شهرها قطعی شده است درحالی‌که 30 شهر دیگر در سایر کشورها، در حال مذاکره با ورنه هستند.

تسلا هم قصد دارد از ماه آگوست به جمع سایر تاکسی‌های خودران وارد شود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران