عرضه در سال 2026

خبرهایی از نخستین خودروی برقی فراری

20 مهر 1404 10:16

به نظر نمی‌رسد که تقاضای زیادی برای سوپراسپرت‌های برقی وجود داشته باشد، اما به هرحال فراری هم برای عقب نماندن از غافله، قصد دارد نخستین محصول برقی خود را در سال آینده رونمایی کند.

این محصول که فراری در حال حاضر با نام الکتریکا (Electtrica) از آن یاد می‌کند، یک گرندتورر با طراحی شبیه به GTC4Lusso است هرچند فاصله 2.95 متری بین محورها و تمایل کابین به سمت جلوی بدنه، آن را به همتایان موتور-وسط شبیه کرده است.

بنابر اعلام فراری، الکتریکا در حالت بوست بیش از 986 اسب‌بخار قدرت در اختیار خواهد داشت. مجموعه باتری 122 کیلووات ساعت نیز برد حرکتی 530 کیلومتر (برمبنای WLTP) را فراهم خواهد کرد. بعید نیست که این عدد براساس استاندارد EPA به حدود 480 کیلومتر یا حتی کمتر، کاهش یابد.

شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت فراری الکتریکا نیز به ترتیب 2.5 ثانیه و 309 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

ظاهرا فراری قصد دارد نسخه‌ای از سیستم تعلیق فعال که در F80 و پوروسانگوئه نصب شده است را در الکتریکا نیز نصب کند. این سامانه با کمک‌فنرهای مولتی‌ماتیک همراه با موتور 48 ولتی متصل به پیستون فنرها، کار می‌کند. به لطف قابلیت فرمان‌پذیری مستقل چرخ‌های عقب، هریک از این چرخ‌ها می‌تواند در جهت خلاف دیگری قرار بگیرد تا پایداری خودرو در شرایط مختلف، قابل تامین باشد.

هریک از دو موتور عقب، 416 اسب‌بخار قدرت دارند و می‌توانند تا 25 هزار دور بر دقیقه دوران کنند، اعدادی که تقریبا از تمام خودروهای برقی موجود بیشتر است. دو موتور محور جلو که هریک 141 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند و تا 30 هزار دور بر دقیقه دوران خواهند داشت. بنابراین وظیفه اصلی تامین قوای حرکتی فراری الکتریکا برعهده موتورهای عقب قرار دارد.

باتری 800 ولتی و موتورهای برقی این خودرو با طراحی مهندسان فراری، در کارخانه این شرکت در مارانللو تولید خواهد شد.

مجموعه باتری فراری الکتریکا از 14 ماژول تشکیل شده است، که هریک 15 سلول دارند. اکثر ماژول‌های باتری در پشت راننده و زیر صندلی‌های عقب قرار دارد تا وزن خودرو به نسبت 47 و 53 بین محورهای جلو و عقب تقسیم شود. بنابر اعلام فراری، الکتریکا در حدود 2.3 تن وزن دارد که هرچند زیاد به نظر می‌رسد، اما تفاوت چندانی هم با پوروسانگوئه ندارد. سیستم تعلیق فعال هم می‌تواند بخشی از این وزن زیاد را جبران کند.

فراری از طریق ایجاد یک مکانیزم خاص، صدای تولیدی از موتور برقی الکتریکا را افزایش داده و به لطف یک سامانه، عملکرد تعویض دنده از طریق پدال‌های پشت فرمان شبیه‌سازی کرده است.

انتظار داریم که اطلاعات بیشتر درباره فراری الکتریکا در نیمه اول 2026 منتشر شود. هرچند ساخت خودروی برقی توسط فراری برای بسیاری از هواداران خوشایند نیست، اما به نظر می‌رسد که این خودروساز ایتالیایی با جدیت کامل در این راه، قدم گذاشته است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران