• آيرا ايمپتو استاسي

نماینده عصر جدید خودروسازی ایتالیا

معرفی محصولات آیِرا

17 مرداد 1403 14:45

شرکت آیِرا (Aehra) در سال 2022 و توسط دو فرد ایتالیایی به اسامی Hazim Nada و Sandro Andreotti تاسیس شده است. مقر اصلی این شرکت در شهر میلان قرار دارد. نام این برند تازه تاسیس از کلمه لاتین aera به معنای نقطه شروع یک جریان هوا، برگرفته شده است که از آغاز یک دوران جدید در صنعت خودروسازی حکایت می­‌کند.

فیلیپو پرینی طراح سابق لامبورگینی و فرانکو جیماتی که سابقه کار در فراری و لوتوس را در کارنامه دارد، طراحی دو محصول برند آیِرا یعنی ایمپتو (Impeto) و استاسی (Estasi) را برعهده داشته‌­اند. مدل کراس‌اور یعنی ایمپتو (به معنای الهام بخش) در سال 2022 و خودروی سدان با نام استاسی (لذت و خوشی) در سال 2023 معرفی شدند. البته این اسامی، اخیرا برای خودروها انتخاب شده است.

مشخصات فنی آیِرا ایمپتو و استاسی

آیِرا ایمپتو و استاسی براساس پلتفرم مشترک شکل گرفته و تا 70 درصد از اجزای فنی مشترک بهره­‌مند شده­‌اند. ابعاد بدنه آیِرا ایمپتو در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.05، 2، 1.62 و 3.025 متر اعلام شده است. این ارقام در طول و ارتفاع استاسی به 5.06 و 1.45 متر تغییر می­‌کند، درحالی‌که عرض و فاصله بین محورها تغییری نشان نمی­‌دهد.

مجموعه باتری 120 کیلووات با سامانه خنک­‌کننده پیشرفته، در کف بدنه نصب شده است و از حداکثر جریان 350 کیلووات پشتیبانی می‌­کند. بنابر اعلام سازنده، برد حرکتی این خودروها به 800 کیلومتر می­‌رسد.

قوای حرکتی این دو خودروی ایتالیایی از سه پیشرانه برقی تامین می­‌شود، که یکی از آن‌ها در محور جلو و دو تای دیگر در محور عقب نصب شده است. این مجموعه، 600 کیلووات معادل با 816 اسب‌­بخار قدرت تولید می­‌کند.

بنابر اعلام سازنده، شتاب صفر تا صد این خودروها کمتر از 3 ثانیه و حداکثر سرعت آنها نیز 260 کیلومتر برساعت خواهد بود. وزن شاسی‌بلند و سدان به ترتیب 2.3 و 2.2 تن اعلام شده است.

طراحی آیِرا ایمپتو و استاسی

فرم بدنه آیِرا ایمپتو و استاسی با سقف خمیده و شیب جلو و عقب بدنه، تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارد. حتی ویژگی‌هایی همچون درهای پروانه‌­ای با شیشه بدون فریم نیز در هر دو خودرو مشترک است.

برخلاف انتظار، طراحی فضای کابین آیِرا ایمپتو و استاسی برخی ویژگی‌های اولیه خود را از دست داده است. مانیتور سرتاسری که در نمونه اولیه مشاهده کردیم جای خود را به دو نمایشگر داده است، که یکی در پشت فرمان و دیگری به صورت عمودی در بخش میانی داشبورد قرار دارد. حتی به نظر می‌­رسد کیفیت قطعات هم تاحدی کاهش یافته باشد. به هرحال آیِرا همچنان بر فضای بزرگ کابین این خودروها تاکید می­‌کند.

سازه فیبرکربنی این خودروها در بخش جانبی، یکپارچه به نظر می­‌رسد که همین مورد احتمالا می‌­تواند تعمیر آنها پس از تصادف را به کاری سخت تبدیل کند. البته آیِرا از این‌که به نخستین سازنده خودروهای فیبرکربنی در تیراژ انبوه تبدیل می­‌شود، به خود می‌­بالد.

برنامه تولید آیِرا ایمپتو و استاسی

ساخت تاسیسات آیِرا در موشانو سنت‌آنجلو با سرمایه 1.2 میلیارد یورو از اواخر سال 2024 آغاز می‌­شود. مسئولان آیِرا انتظار دارند که دولت ایتالیا، بخشی از این هزینه را در قالب برنامه حمایت از صنعت خودروسازی این کشور، تقبل کند. این کارخانه به صورت مستقیم برای 540 نفر شغل ایجاد می­‌کند ضمن این‌که 110 نفر هم در دفتر مرکزی در میلان مشغول به‌کار هستند.

تولید ایمپتو و استاسی از اواخر سال 2026 آغاز خواهد شد. براساس خبرهای قبلی، قیمت این خودروها از 160 هزار یورو کمتر نخواهد بود. سومین محصول این برند که یک سوپراسپرت با برد حرکتی 670 کیلومتر است، نیز بعد از این خودروها معرفی می­‌شود.

برنامه تولید سالیانه 20 تا 25 هزار دستگاهی آیِرا با توجه به گمنامی این برند و البته قیمت بالای محصولات، کمی بعید به نظر می­‌رسد. به هرحال این برند ایتالیایی از اروپا، ایالات متحده و خاورمیانه به عنوان بازار هدف محصولات خود یاد کرده است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران