• کاهش هزينه ساخت باتري خودروها در 15 سال

آیا هزینه تولید خودرو برقی و درون‌سوز برابر خواهد شد؟

کاهش هزینه ساخت باتری خودروها ی برقی

23 مرداد 1403 16:50

هزینه یک باتری پک از 1,415 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال 2008 به 139 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال 2023 کاهش یافته است.

خودروهای الکتریکی دیگر مانند گذشته یک پدیده جدید نیستند و ساخت آن‌ها نسبت به 15 سال پیش به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر شده است. مطالعه‌ای جدید از سوی دفتر فناوری‌های وسایل نقلیه وزارت انرژی آمریکا (DOE) نشان می‌دهد که هزینه باتری خودروهای الکتریکی بین سال‌های 2008 و 2023 به میزان چشمگیر 90 درصد کاهش یافته است، که این کاهش به خودروسازان کمک کرده است تا فاصله قیمتی بین خودروهای دارای موتور احتراق داخلی (ICE) و خودروهای الکتریکی (EV) را کاهش دهند.

یکی از مهم‌ترین عوامل در تولید خودروهای الکتریکی، اندازه، وزن و هزینه مجموعه باتری است. خوشبختانه، هزینه باتری پک در دهه‌های اخیر به دلیل بهبود فناوری‌ها و ترکیبات شیمیایی باتری، فرآیندهای تولید جدید و افزایش قابل‌توجه حجم تولید، به‌طور مداوم کاهش یافته است.

به گفته DOE، هزینه یک مجموعه باتری لیتیوم-یونی از 1,415 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال 2008 به 139 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال 2023 کاهش یافته است. اگر 15 سال تورم را در نظر بگیرید، تفاوت آن‌قدر هم زیاد نیست، زیرا هزینه اصلی با تعدیل به ارزش فعلی دلار به حدود 1,000 دلار کاهش می‌یابد. با این حال، کاهش قیمت هنوز هم چشمگیر است، به‌ویژه بین سال‌های 2009 و 2013.

این تخمین‌ها برای خودروهای سبک‌وزن با تولید حداقل 100,000 واحد در سال محاسبه شده است. برای درک بهتر اعداد به ازای هر کیلووات ساعت، باید گفت که باتری 81 کیلووات ساعتی تسلا مدل Y در سال 2008 هزینه‌ای برابر 114,615 دلار داشت، در حالی که در سال 2023 هزینه آن 11,259 دلار است.

خودروسازان انتظار دارند که هزینه‌های باتری در سال‌های آینده همچنان کاهش یابد و این امر باعث می‌شود خودروهای الکتریکی با قیمت مناسب به واقعیت تبدیل شوند. مطالعه‌ای از سوی شرکت تحلیل بازار گارتنر نشان می‌دهد که تولید خودروهای الکتریکی تا سال 2027 ارزان‌تر از خودروهای دارای موتور احتراق داخلی خواهد بود. بسیاری از شرکت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان این دهه، توازن قیمتی مورد نیاز بین خودروهای الکتریکی و خودروهای ICE محقق خواهد شد. کاهش تولید و قیمت‌های خرده‌فروشی پایین‌تر به معنای صرفه‌جویی قابل‌توجه برای مشتریان خودروهای الکتریکی است، به‌ویژه اگر هزینه‌های مالکیت را در نظر بگیریم.

طبق مطالعه اخیرJD Power، هزینه کلی خودروهای الکتریکی در بازه زمانی پنج ساله، در 48 تا از 50 ایالت آمریکا، از خودروهای دارای موتور احتراق داخلی کمتر است. باید دید که آیا کندی رشد جهانی خودروهای الکتریکی تأثیر منفی بر کاهش هزینه‌های باتری خواهد داشت، زیرا برنامه‌های افزایش تولید برای آینده نزدیک نسبتاً خوش‌بینانه بوده‌اند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران