یکی از نمونههای به یادماندنی در صنعت خودروسازی جهان یعنی سیتروئن اس ام (SM)، مجددا به حیات بازگشته است. البته برخلاف خودروی اصلی که در نیمه اول دهه 70 میلادی عرضه میشد، کانسپت مدرن این محصول تحت برند دی اس (DS) و با نام SM Tribute معرفی شده است.
دی اس (DS Automobiles) که نام خود را از یک محصول لوکس سیتروئن برگرفته است، بیش از یک دهه پیش به عنوان برندی مستقل برای ساخت مدلهای لوکس شروع بکار کرد. حالا برداشت مدرن از مدل باشکوه SM تحت برند دی اس به نمایش درآمده است.
طراحی کانسپت دی اس SM
همچون سیتروئن SM که به جای جلوپنجره، از یک قطعه شیشهای بهرهمند بود، در دی اس SM هم یک نمایشگر 3 بعدی با قابلیت نوپردازی نصب شده است. در چراغهای جلو نیز میتوان اجزای LED را تشخیص داد.
ابعاد بدنه دی اس SM Tribute در مقایسه با مدل کلاسیک، 2.8 سانتیمتر در طول و 14 سانتیمتر در عرض افزایش یافته، اما بنابر ملاحظات آیرودینامیک، فاصله کف تا سطح زمین به میزان 3.5 سانتیمتر کاهش یافته است.
به جای رینگهای 15 اینچی مدل کلاسیک، دی اس SM Tribute رینگهای 22 اینچی آلیاژی با روکش آیرودینامیک را به همراه دارد. فرم گلگیرهای عقب و رنگ طلایی Leaf بدنه به طور مستقیم، سیتروئن SM را به یاد میآورد درحالیکه به جای آینههای جانبی، دو دوربین روی ستونهای A نصب شده است.
در فضای کابین دی اس SM Tribute میتوان نشانههایی از مدل اصلی را مشاهده کرد، اما فرمان مستطیل-شکل با نمایشگری در میانه آن، نمایشگر بزرگ بالای داشبورد و نمایشگر منحنی که از زیرآرنجی تا داشبورد امتداد یافته است، هویت این مدل به عنوان یک کانسپت را نمایش میدهد.
مشخصات فنی کانسپت دی اس SM
در دی اس SM Tribute، از احتمال وجود سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک همچون مدل کلاسیک، حرفی به میان نیامده است. همچنین درباره مشخصات پیشرانه هم خبری در دسترس نیست.
سیتروئن SM که توانست عنوان خودروی سال 1972 را از نشریه موتور ترند دریافت کند، به پیشرانه شش سیلندر مازراتی مجهز بود. مازراتی در فاصله سالهای 1968 تا 1975 تحت مالکیت سیتروئن قرار داشت. این روزها، سیتروئن و مازراتی هر دو زیر چتر گروه استلانتیس قرار دارند. مازراتی هنوز از پیشرانه شش سیلندر در برخی محصولات خود استفاده میکند، اما به نظر میرسد که دی اس SM Tribute به موتور برقی مجهز باشد.
برنامه دی اس برای آینده
استلانتیس در سال 2021 از سرمایه گذاری ده ساله در تمام برندهای زیرمجموعه خود خبر داد. انتظار داریم که در این مدت، دو مدل برقی کاملا جدید توسط دی اس عرضه شود. از میان این دو خودرو براساس پلتفرم STLA Medium، یکی براساس کانسپت آئرو اسپرت لانژ شکل میگیرد و احتمالا تحت نام DS8 کراس بک عرضه خواهد شد. دومین مدل هم احتمالا یک خودروی فست بک و جانشین DS9 است. با توجه به توانایی بالقوه پلتفرم، احتمال تجهیز این خودروها به پیشرانه پلاگین-هیبرید هم دور از ذهن نیست.
متاسفانه فعلا هیچ برنامهای برای تولید SM Tribute در دست نیست. البته دی اس بیش از هر چیزی به مدلهای جدید نیاز دارد چراکه مدیرعامل استلانتیس در گفتگو با خبرگزاری رویترز، از احتمال تعطیل کردن برندهای بدون درآمد سخن گفته است. به نظر میرسد که در میان 13 برند زیرمجموعه استلانتیس، دی اس در وضعیت بدتری قرار دارد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com