• بهترين موتورسيکلت‌ نيکد 250 در ايران

نگاهی به دو سیلندرهای محبوب بازار

بهترین موتورسیکلت‌ های نیکد 250 در ایران

5 مهر 1403 11:00

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کلاس‌های موتورسیکلت در بین جوانان در تمام نقاط دنیا، کلاس Naked هست که به خاطر نبود فلاپ و قطعات پلاستیکی در این موتورها، اصطلاحاً موتورهای لخت و برهنه هستند که در کشورمان به نام کلاس خیابانی یا استریت نیز نامیده می‌شوند. این نوع موتورسیکلت‌ها در حجم‌های بالای 250 در کشورمان اجازه تردد ندارند. اما در بازه حجمی 250 سی‌سی، گزینه‌های خوب و مطرحی از ساخته‌های ژاپنی و چینی وجود دارد که البته اختلاف کیفی آنها نیز کم نیست و متناسب با رقم پرداختی خواهد بود. در این کلاس، سه رقیب ژاپنی در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

در کلاس 250 سی سی‌های Naked در ایران، موتورسیکلت‌های ژاپنی و چینی متعددی می‌توان دید. بازیگران ژاپنی این رده سه موتورسیکلت یاماها MT-25، کاوازاکی Z250 و سوزوکی اینازوما هستند. البته هوندا در کشورمان در این رده فعلاً نماینده‌ای ندارد و یکی از بهترین نمایندگان غیر ژاپنی نیز بنلی TNT249S است که با می‌تواند قدرت خوب، طراحی زیبا و قیمت کمتر، یکی از گزینه‌های وسوسه کننده در این بین باشد که در اینجا ملاک مقایسه ما نیست.

هر سه موتورسیکلت ژاپنی، حجمی نزدیک به 250 سی‌سی داشته و دو سیلندر هستند. این موتورسیکلت‌ها برای افرادی که به دنبال داشتن یک موتورسیلکت کم حجم اما شبیه به موتورهای اصطلاحاً سنگین اما با مجوزهای قانونی و پلاک ملی هستند و از طرفی نمی‌خواهند سوار برندهای غیر ژاپنی شوند، یک انتخاب باشد.

این نوع موتورسیکلت‌ها برای افرادی مناسب است که هم می‌خواهند طعم سواری و داشتن یک موتور با ظاهر موتورهای سنگین اما مجاز و با قابلیت تردد و البته شتاب و صدای راضی کننده داشته باشند و هم می‌خواهند مهارت‌های رانندگی خود را بالاتر ببرند.

موتورسیکلت سوزوکی اینازوما 250

به سوزوکی اینازوما در بین عموم، اصطلاحا بچه بی‌کینگ نیز گفته می شود که البته بچه بی‌کینگ در واقع سوزوکی GSR400 و GSR600 است که حتی قرارگیری اگزوزها نیز تا حدودی شبیه به بی‌کینگ 1340 سی‌سی است.

اما اینازوما نیز به خاطر قرارگیری در همان کلاس و همچنین الگوبرداری از طراحی بعضی قسمت ها مثل راهنمای جلو و یا کله چراغ، ظاهری شبیه به بی‌کینگ پیدا کرده است. اینازوما طراحی زیبایی دارد و در عین اینکه آنچنان خشن و اغراق آمیز نیست اما ابهت خاصی را در عین سادگی به بیننده منتقل می کند.

زین این موتورسیکلت نرم است و سواری راحتی دارد که باعث می شود حتی به آن به عنوان یک گزینه برای مسافرت نیز فکر کرد. قرارگیری جاپایی ها به نحوی است که راکب می تواند راحت تر از یاماها MT-25 و کاوازاکی Z250 روی این موتورسیکلت بنشیند.

سیستم تعلیق عقب این موتورسیکلت در هفت حالت تنظیم می شود که جای تحسین دارد. ترمزها در هر دو چرخ از نوع دیسکی خنک شونده هستند که در بعضی از مدل های موجود در ایران، به سیستم ترمز ضدقفل نیز مجهز شده اند.

اینازوما در زبان ژاپنی به معنی رعدوبرق است. اما این موتورسیکلت برخلاف ساخته‌های سوزوکی که موتورسیکلت‌های تند و تیزتری از رقبایش می‌سازد، چندان تیز و فرز نیست. پیشرانه 248 سی‌سی و چهار سوپاپ اینازوما GW250 می‌تواند بسته به مدلش در حدود 24 اسب بخار قدرت تولید کند که تا رسیدن به سر چرخ عقب در حدود 21.5 اسب می‌شود. همچنین گشتاور تولیدی این پیشرانه نیز در حدود 25 نیوتن متر است.

می‌بینیم که این خروجی اصلاً در حد و اندازه‌های یک موتورسیکلت ژاپنی نیست که البته یک دلیل آن هم چهار سوپاپ بودن این پیشرانه است و یکی از دلایل کمتر بودن شتاب این موتور به نسبت دو رقیب دیگرش، همین توان کمتر پیشرانه می‌شود.

البته این پیشرانه می‌تواند تا دور موتور 11200 دور در دقیقه برسد. بالاترین سرعت اینازوما طبق گفته کمپانی سوزوکی در حدود 145 کیلومتر در ساعت و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت به 8.3 ثانیه زمان نیاز دارد. گیربکس شش‌سرعته است و حجم باک سوخت آن نیز برابر با 13.3 لیتر اعلام می‌شود. مصرف سوخت اینازوما در حدود 3.85 لیتر در هر صد کیلومتر بیان شده است که مصرفی بسیار خوب با توجه به حجم موتور آن است.

پیشرانه آن از نوع آب‌خنک و انژکتوری با استارتر برقی است. اینازوما کلاً طراحی کلاسیکی دارد که این وضعیت حتی در مجموعه کیلومتر آن نیز دیده می‌شود.

یک دوموتور شمار گرد که به سبک سوزوکی‌ها، عدد صفر آن در پایین‌ترین نقطه صفحه قرار گرفته و یک صفحه‌نمایش دیجیتالی نیز وظیفه نمایش یک سری اطلاعات دیگر مثل شماره دنده و سرعت، مسافت طی شده و... را برعهده دارد. مدل‌های کم‌کار این موتورسیکلت در بازار حوالی 500 میلیون تومان قیمت دارد.

»» خرید و فروش موتورسیکلت سوزوکی ««
»» خرید موتورسیکلت سوزوکی اینازوما 250 ««

موتورسیکلت یاماها MT250

یاماها همیشه جایگاه خاصی در بین موتورسیکلت های ژاپنی دارد و حتی اگر برند مورد علاقه افرادی هم نباشد اما همشه با احترام از محصولات آن یاد می‌شود.

یاماها MT-25 یک موتورسیکلت خیابانی در کلاس نیکد هست که از یک پیشرانه دو سیلندر هشت سوپاپه به حجم 249  سی‌سی و به قدرت 35.5 اسب بخار و با 22.6 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند که این خروجی در دورهای بالایی به دست می آید که همین قضیه، می تواند لذت بردن از این پیشرانه و صدای خاص آن در دورهای بالا را به قیمت افزایش استهلاک و البته نگهداری بسیار دقیق تر آن خصوصا در زمینه تعویض به موقع روغن و استفاده از روغن و فیلتر باکیفیت در پی داشته باشد. پیشرانه MT-25 نیز از نوع آب خنک و انژکتوری با استارتر برقی است که به یک گیربکس شش سرعته نیز متصل است. باک این موتور، 14 لیتر حجم دارد و مصرف سوخت آن نیز در حدود 4.2 لیتر در هر صدکیلومتر اعلام شده است.

طراحی یاماها MT-25 کمی با کاوازاکی و سوزوکی تفاوت دارد که ناشی از کله چراغ متفاوت آن است. البته در نسل قبلی این موتورسیکلت، کله چراغ به همان سبک کلاسیک وجود داشت و در نسخه جدیدش، کمی رادیکالی و فضایی شده است. این سبک طراحی به نوعی زبان طراحی سری محصولات MT یاماها است. البته کاش در این میان، جای بوق کمی مخفی‌تر بود تا نمای جلو موتور زیباتر شود.

نکته جالب اینجاست که رو یاماها MT25 جدید، ترمز ضد قفل وجود ندارد و این در حالی است که روی نسل قبلی آن امکان سفارش وجود داشت. هندلینگ این موتور مثل دو رقیب دیگرش، در حد اعلا است و قابلیت مانورپذیری بالایی دارد. البته که روی پلت فرم هر سه موتورسیکلت موردبحث، نمونه‌های اسپرت و ریس آنها نیز با تغییراتی ساخته می‌شود که نشان می‌دهد باید از این موتورسیکلت‌های نیکد نیز انتظار هندلینگ بالایی داشت. زین موتور برای راننده مناسب و ارگونومیک است؛ اما زین ترک‌نشین آن اصلاً راحت نبوده و کلاً بیشتر جنبه نمایشی دارد تا اینکه یک بزرگسال بتواند روی آن بنشیند.

طبق اعلام شرکت سازنده، حداکثر سرعت این موتورسیکلت در حدود 170 کیلومتر در ساعت است و در حدود 7.7 ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. مجموعه نمایشگر روی فرمان این موتور کاملاً دیجیتالی است و دو دکمه هم برای نمایش اطلاعات موجود در این صفحه نمایش روی ان دیده می‌شود.

قیمت این موتورسیکلت در حال حاضر در محدوده 570 میلیون تومان هست که البته مدل‌های بسیار کم کار آن را نیز می‌توان با قیمت‌های بسیار کمتری نیز خرید.

»» خرید و فروش موتورسیکلت یاماها ««
»» خرید موتورسیکلت یاماها M250 ««

موتورسیکلت کاوازاکی Z250

کاوازاکی همیشه جایگاه خاصی در بین موتورسواران کشورمان در اکثر کلاس‌ها داشته؛ اما در اکثر محصولاتش هم به خوش فروشی رقبایش نبوده و نیست. البته کاوازاکی Z250 موتور پرطرف‌داری است و شتاب خوب آن برای افرادی که دنبال یک موتور پر شتاب ژاپنی با صدای خاص کاوازاکی هستند، وسوسه‌کننده خواهد بود.

کاوازاکی Z250 در دو نسل وارد بازار شده است که نسل دوم آن به نوعی یک فیس لیفت از نسل اول است و مهم‌ترین تفاوت آنها را می‌توان از چراغ جلو فهمید که این فیس لیفت ظاهر این موتورسیکلت را زیباتر و تهاجمی‌تر کرده است.

ضمن اینکه عملکرد پیشرانه نیز با بزرگ‌شدن خروجی اگزوز و محفظه فیلتر هوا و... بهینه شده که طبق گفته شرکت کاوازاکی، باعث افزایش قدرتی معادل 6 اسب بخار و رسیدن قدرت به 37 اسب بخار شده است. همچنین صفحه‌نمایش نیز کاملاً دیجیتالی شده و از آن حالت ترکیبی آنالوگ و دیجیتال نسل قبلی، خارج شده است.

طراحی این موتور بر پایه همان طراحی نسل جدید محصولات کاوازاکی است که در رأس آنها کاوازاکی Z1000 قرار دارد. این نحوه طراحی باعث شده است تا دماغه موتور به سمت زمین تمایل داشته باشد و هرچه به سمت عقب موتورسیکلت می‌رویم، ارتفاع بیشتر شود که یک حالت تهاجمی و جنگی را به بیننده القا می‌کند.

تغییرات و به‌روزرسانی بخش فنی فقط به پیشرانه محدود نیست و حتی کمک‌فنرها نیز دستخوش تغییرات شده‌اند که سواری آن را نرم‌تر و بهتر می‌کنند. این افزایش قدرت باعث می‌شود تا شتاب Z250 از دو رقیب دیگر نیز بهتر باشد.

حداکثر سرعت اعلامی برای این موتور از سوی سازنده در حدود 153 کیلومتر در ساعت است که البته می‌توان به سرعت‌های بالاتر از این هم رسید. ضمن اینکه شتاب این موتورسیکلت نیز در شرایط تست در حدود 7 ثانیه به‌دست‌آمده که  سریع‌تر از دو رقیب دیگر است.

»» خرید و فروش موتورسیکلت کاوازاکی ««
»» خرید موتورسیکلت کاوازاکی Z250 ««

بهترین موتور نیکد 250 سی سی کدام است؟

1. سوزوکی اینازوما با اینکه موتور ضعیف‌تری دارد؛ اما سواری آن نرم‌تر بوده و استهلاک کمتری نیز دارد.

2. در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که یاماها MT-25 بهترین گزینه برای لذت‌بردن از رانندگی در این مقایسه است. البته طرف‌داران کاوازاکی Z250 نیز کم نیستند.

3. بهترین شتاب در بین این سه رقیب را کاوازاکی دارد که البته همیشه ساخته‌های این موتورسیکلت‌ساز در دسته پرشتاب‌ها قرار داشته‌اند.

4. اگر بخواهیم به یک موتورسیکلت غیر ژاپنی خوب در این بازه اشاره کنیم، بنلی TNT249S می‌تواند یک گزینه خوب از نظر ارزش پرداختی در قبال چیزی که دریافت می‌کنیم باشد. موتوری خوش‌صدا با شتاب خوب و رانندگی لذت‌بخش، طراحی زیبا و خدمات گسترده‌تر از ژاپنی‌ها و البته هزینه‌های پایین‌تر. ضمن اینکه با داشتن دیسک ترمزهای دوقلو در چرخ جلو، نمای قلدری نیز دارد.

قیمت انواع موتورهای 250 سی‌سی بازار ایران را در لینک قیمت روز موتورسیکلت مشاهده کنید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران