برونو ساکو یک بار گفت که «یک مرسدس بنز همیشه باید شبیه یک مرسدس بنز باشد.» این طراح ایتالیایی در طول دوران طولانی کار خود در شرکتی که نشان ستاره سه پر را دارد، از این امر اطمینان حاصل کرد. برخی از نمادینترین خودروهایی که توسط برند لوکس آلمانی عرضه شدند، در طول 41 سالی که او بعد از دورههای کوتاه در شرکتهای Ghia و Pininfarina گذراند، طراحی شدند.
مرسدس در سال 1958 ساکو را به عنوان دومین طراح برای کار بر روی طراحی اولیه بدنه استخدام کرد، قبل از اینکه او مسئولیت بخش طراحی بدنه را به عهده بگیرد. طراحیهای قابل توجه او در سالهای اول شامل مدل 600 (W100) و مدل 230 SL معروف به پاگودا (W113) بودند. علاوه بر خودروهای تولید انبوه، این طراح با استعداد در آزمایشهایی با مفاهیم موتورهای روتاری و درهای بالپرنده مانند C 111 و C 111-II نیز نقش داشت.
در سال 1975، ساکو به عنوان رئیس بخش طراحی منصوب شد. اولین پروژه او W123 T-Modell بود، یعنی پیشگام E کلاس واگن. این خودرو جایگاه ویژهای در تاریخ مرسدس دارد، چرا که اولین واگن این شرکت بود. او همچنین طراحی کلاس S مدل W126 و همتای کوپه زیبا C126 آن را نیز انجام داد. همچنین در دهه 1970، طراحی کلاس G با هدایت او تایید شد.
دههها پس از طراحی این خودروها، این طراح اهل اودینه گفته بود که به خصوص به سری 126 افتخار میکند: «سری مدل 126 در تمامی اشکال طراحی بهترین کاری است که برای مرسدس بنز انجام دادهام.»
برای نشان دادن قدردانی از این خانواده مدلها، ساکو پس از بازنشستگی خود، یک 560 SEC آبی تیره را در گاراژ خود نگه داشت.
کار ساکو همچنین به مرسدس کمک کرد تا مشتریان جوانتری را با معرفی سری 190 (W201)، پیشگام کلاس C، جذب کند. این موضوع در کارهای بعدی او نیز صدق میکرد، مانند زمانی که کلاس A در سال 1997 عرضه شد. پروژههای او شامل همه چیز از SUV لوکس کلاس M تا مینیون کلاس V بود. قبل از بازنشستگی در 31 مارس 1999، آخرین خودروهایی که او طراحی کرد کلاس S مدل W220 و کلاس CL مدل C215 بودند.
طراحیهای ساکو بیزمان هستند، بهویژه آنهایی که در دهههای اول دوران طولانی کاری او در مرسدس تولید شدند. سالها پس از بازنشستگی، این طراح بسیار با استعداد خودرو گفته بود: «مرسدس زندگی من بوده است و من صد درصد برای آن دوران میایستم.»
در 19 سپتامبر، برونو ساکو در شهر سیندلفینگن آلمان در سن 90 سالگی درگذشت.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : متین فرزانه
منبع : motor1.com