• آمار فروش مرسدس بنز تاکسي

افت فروش 71 درصدی نسبت به سال قبل

خداحافظی بنز با دنیای تاکسی‌ها

11 مهر 1403 14:05

در بسیاری از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان، با شنیدن اسم تاکسی، یک سدان از مرسدس بنز را تصور می‌کنیم. البته این تصویر در سال‌های اخیر بسیار تغییر یافته و دیگر مرسدس بنز در بازار تاکسی‌ها آنقدر فعال و پرررنگ نیست.

البته به نظر می‌رسد این کاهش فروش چشمگیر، یک تصمیم استراتژیک باشد و نه یک اتفاق. فروش تاکسی‌های مرسدس بنز از ژانویه تا آگوست امسال برابر 497 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (با تعداد 1730 دستگاه) افت 71 درصدی را نشان می‌دهد.

طبق داده‌های روزنامه آلمانی Handelsblatt، در 8 ماه نخست سال 2024 تعداد 497 دستگاه تاکسی بنز فروخته شده است، که عبارتند از 127 دستگاه بنز کلاس E (افت 90 درصدی) و یک دستگاه بنز کلاس B (افت 95 درصدی). بنابراین تنها مینی‌ون ویتو توانسته تا حدودی محبوبیت خود را حفظ کند.

به طور کلی سهم شرکت مرسدس بنز از بازار تاکسی آلمان، از 52 درصد در سال 2019 به 38 درصد در سال 2023 رسید. طبق اطلاعات امسال، این سهم اکنون تنها به 13 درصد رسیده است. اکنون فولکس‌واگن در صدر جدول بازار تاکسی قرار گرفته که بیش‌تر موفقیتش بخاطر مدل‌های توران و کدی است.

حتی اکنون شرکت تویوتا تاکسی‌های بیش‌تری نسبت به بنز می‌فروشد و مدل‌های تاکسی آن کرولا و راو4 است. دایملر در سال 1896 تاکسی مدرن را اختراع کرد و اولین شرکتی بود که یک کالسکه موتوری را به تاکسی‌متر مجهز کرد. بنز تا اواخر دهه 2010 میلادی، با افتخار با صنعت تاکسی همکاری داشت. اکنون این کاهش احتمالا به دلیل تغییر استراتژیک در تاکسی است.

مدیرعامل مرسدس بنز سال گذشته اعلام کرد که این برند ارائه تاکسی‌های کارخانه را متوقف می‌کند و دیگر خبری از تخفیف‌های ویژه به اپراتورهای تاکسی نیست. یکی از مدیران مرسدس بنز نیز اشاره کرد که تاکسی‌ها با اهداف و استانداردهای لوکس این شرکت مطابقت ندارند و همچنین رقبای بنز، مانند ب‌ام‌و و آئودی نیز در این بخش فعالیت ندارند.

یکی دیگر از عوامل بازدارنده مرسدس در این بخش، بازار محدود تاکسی در آلمان است. سالانه تنها 6 تا 7 هزار دستگاه تاکسی جدید ثبت‌نام می‌شود، که در مقایسه با فروش 2.8 میلیون دستگاهی خودرو سواری بسیار ناچیز است.

مرسدس همچنان به ارائه خدمات لیموزین برای Eکلاس ادامه می‌دهد، اما تبدیل تاکسی‌های آینده باید توسط شرکت‌های ثالث صورت گیرد. استدلال دیگری در این زمینه وجود دارد؛ این که بازار تاکسی هرچند کوچک باشد، اما با ارائه فرصت تجربه به عموم مردم، به افزایش فروش برندها کمک می‌کند. اما درباره مرسدس بنز، واضح است که دیگر این استراتژی را دنبال نمی‌کند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران