شرکت یاماها قصد دارد دو مدل R1 GYTR و R1 ریس را از نوامبر 2024 با مدل 2025 در اروپا عرضه نماید. البته مالکان این دو موتورسیکلت فقط میتوانند در پیست مسابقات از آنها استفاده کنند.
یاماها R1 از سال 1998 تاکنون به عنوان سوپربایک پرچمدار این برند ژاپنی شناخته میشود. اضافه شدن پیشرانه 4 سیلندر خطی Crossplane و تجهیزات الکترونیکی مشابه مدلهای MotoGP به R1 در سال 2015، شهرت و اعتبار این موتورسیکلت ژاپنی را ارتقا بخشید. اکنون نسل جدید یاماها R1 GYTR و R1 ریس با به روز رسانی فنی و قطعات آئرودینامیک بدنه، معرفی شده است.
مشخصات فنی یاماها R1 ریس
سیستم تعلیق یاماها R1 ریس با دوشاخی 43 میلیمتری ساخت KYB در جلو همراه شده است، که با قابلیت تنظیم در تیوبهای راست و چپ، عملکرد به مراتب بهتری نسبت به مدل قبل خواهد داشت. به واسطه وجود یک سوپاپ در بخش پایینی هریک از دوشاخی، از جاری شدن روغن در کف آنها و در نتیجه افزایش فشار داخل سیلندر جلوگیری خواهد شد.
نیروی لازم برای توقف یاماها R1 ریس از کالیپرهای چهار پیستون Stylema متصل به سیلندر برمبو تامین میشود.
روکش جدید صندلی یاماها R1، به راکب امکان میدهد در هنگام مواجهه با پیچهای مسیر، وزن بدن خود را راحتتر از قبل به طرفین صندلی انتقال دهد.
قطعات فیبرکربنی که با هدف بهبود آیرودینامیک روی بدنه یاماها R1 نصب شده نیز توسط زیرمجموعه مربوط به موتوجی پی در شرکت یاماها طراحی و تولید شده است، تا نیروی رو به پایین وارد بر بدنه این موتورسیکلت و در نتیجه پایداری آن را افزایش بدهد.
مشخصات فنی یاماها R1 GYTR
اما یاماها R1 GYTR در جایگاه بالاتر از R1 ریس قرار میگیرد. این مدل که توسط GYTR PRO Shop ساخته میشود، با قوانین FIM Superstock 1000 سازگاری دارد بدین معنی که راکب میتواند آن را برای حضور در مسابقات مورد تغییر قرار دهد. از جمله بخشهای قابل تغییر این مدل میتوان به ECU قابل تنظیم GYTR Racing اشاره کرد.
نیروی توقف یاماها R1 GYTR از کالیپرهای چهار پیستون Stylema متصل به سیلندرZ04 برمبو تامین خواهد شد. از دیگر ویژگیهای این مدل میتوان به صدا خفهکن اگزوز از برند آکراپوویچ، قطعات فایبرگلاس با الیاف فیبرکربن، نشان GYTR و صندلی مسابقهای اشاره کرد.
جدیدترین اخبار موتورسیکلت را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : paultan.org