به نظر میرسد که داچیا در وضعیت بسیار خوبی بسر میبرد. ساندرو با کنار زدن فولکس واگن گلف، به پر فروشترین خودروی اروپا تبدیل شده است. داستر هم با تیگوان بر سر رتبه ششم مبارزه میکند، درحالیکه تفاوتهای اساسی با یکدیگر دارند. اکنون زیرمجموعه رنو با معرفی بیگستر (Bigster) قصد دارد به طور جدی به کلاس شاسیبلندهای رده C وارد شود.
طراحی داچیا بیگستر
هرچند داچیا از بیگستر به عنوان یک مدل جدید یاد میکند، اما به نظر میرسد که با یک داستر کشیده مواجه هستیم. این خودرو در سال 2021 به عنوان یک کانسپت معرفی شد، اما با رینگهای 19 اینچی، سقف مشکی و جزئیات مسی رنگ بدنه، داچیا بیگستر را نمیتوان کسلکننده دانست.
ابعاد بدنه داچیا بیگستر در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.57، 1.81، 1.71 و 2.7 متر اعلام شده است.
امکانات داچیا بیگستر
برخلاف محصولات قبلی داچیا، بیگستر را نمیتوان به عدم ارائه امکانات رفاهی متهم کرد، چراکه مواردی شامل بازشوی برقی صندوق، سقف پانوراما، شارژر بیسیم، صفحه نشاندهنده 10 اینچ، نمایشگر لمسی 10.1 اینچ، تهویه مطبوع دومنطقهای، کروزکنترل تطبیقپذیر و تنظیم برقی صندلی راننده را به همراه دارد. گنجایش محفظه بار هم 667 لیتر اعلام شده است.
داچیا با ارائه مجموعهای از لوازم جانبی همچون پکیج Sleep با تخت خواب سفری، میز لوازم و محفظه های کوچک، باربند با قابلیت تحمل 80 کیلوگرم و همچنین چادر سفری قصد دارد توجه علاقمندان به آفرود و سفرهای طولانی را به این خودرو جلب کند.
مشخصات فنی داچیا بیگستر
داچیا بیگستر به عنوان نخستین خودرو از گروه رنو با سامانه Hybrid 155، به پیشرانه 4 سیلندر درونسوز، باتری 1.4 کیلووات ساعت، دو موتور برقی، گیربکس 4 سرعته اتوماتیک برای پیشرانه درونسوز و انتقال قدرت دو سرعته برای موتورهای برقی مجهز شده است.
پیشرانه درونسوز 107 اسببخار و یکی از موتورهای برقی 50 اسببخار قدرت تولید میکند، درحالیکه موتور برقی دوم به عنوان ژنراتور-استارتر عمل خواهد کرد. داچیا بیگستر همواره با نیروی برق شروع بهکار میکند و بنابر اعلام سازنده، میتواند 80 درصد از پیمایش روزانه در سطح شهر را به صورت برقی انجام بدهد.
نسخه درونسوز داچیا بیگستر به پیشرانه سه سیلندر 1.2 لیتری TCe توربوشارژ با فناوری هیبرید-خفیف مجهز خواهد شد و در مجموع 140 اسببخار در اختیار دارد. این نخستین بار است که محصولی از داچیا به پیشرانه درونسوز با چرخه میلر مجهز میشود. خروجی این پیشرانه از طریق گیربکس شش سرعته دستی به محور جلو منتقل میشود، هرچند که نسخه 4x4 هم قابل سفارش است.
امکان انتخاب 5 حالت رانندگی برف، شن/ماسه، آفرود، نرمال و اکو (اقتصادی)، داچیا بیگستر را به گزینهای مناسب برای رانندگی در شرایط مختلف بدل میکند.
داچیا بیگستر را میتوان با پیشرانه 1.2 لیتری توربوشارژ ECO-G 140 دوگانهسوز هم سفارش داد، که به یاری باک 50 لیتری بنزین و 49 لیتری LPG میتواند 1.450 کیلومتر مسافت را طی کند.
قیمت و برنامه عرضه داچیا بیگستر
از سال 2010 تاکنون، بیش از دو میلیون دستگاه داچیا داستر به فروش رسیده است. داچیا امیدوار است که بتواند با بیگستر هم این موفقیت را تکرار کند.
داچیا بیگستر هفته آینده در نمایشگاه خودرو پاریس 2024 رونمایی میشود. پس از اعلام قیمت در ژانویه 2025، فروش داچیا بیگستر از آوریل آغاز خواهد شد.
احتمال دارد که قیمت پایه داچیا بیگستر در آلمان با مالیات 19 درصدی، بین 20,800 تا 24,300 دلار تعیین شود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com