شرکت TWR که در سال 1975 توسط راننده بریتانیایی مسابقات تام واکینشا (Tom Walkinshaw) تاسیس شده، به طراحی و ساخت خودروهای مسابقهای مشغول است. فعالیت این شرکت در دهه 80 میلادی به اوج رسید یعنی زمانی که با جگوار همکاری داشت و توانست با پروتوتایپ جگوار XJR-9 و XJR-12 در مسابقات لمان 1988 و 1990 به پیروزی دست یابد.
TWR همچنین در شکلگیری دو سوپراسپرت جگوار یعنی XJR-15 و XJ220 نیز همکاری داشت. این شرکت بریتانیایی پس از جدایی از جگوار به تیم فرمول یک Arrows پیوست، اما این همکاری در اوایل دهه 2000 و به علت مشکلات مالی به پایان رسید. تام واکینشا هم در سال 2010 و در سن 64 سالگی با این جهان وداع کرد.
یک دهه بعد یعنی در سال 2020، فرزند بنیانگذار TWR یعنی فرگوس واکینشا با شراکت John Kane، شرکت خانوادگی را با نام جدید TWR پرفورمنس به زندگی بازگرداند. دفتر مرکزی شرکت به محل جدید منتقل شده و به جز اسم شرکت، تمامی بخشها از پایه شروع به کار کرده است.
TWR پرفورمنس خود را به عنوان یک شرکت مهندسی و سازنده خودروهای اسپرت خاص معرفی میکند. این کمپانی توانسته تعدادی از کارکنان سابق شرکتهای مکلارن، فراری و پورشه و همچنین تیم های ویلیامز، مرسدس بنز و رنو را جذب کرده است.
در آوریل 2024، نخستین محصول TWR با نام سوپر کت (Supercat) معرفی شد. اکنون مشخصات فنی و تصاویر تکمیلی این خودرو که براساس جگوار XJS شکل گرفته، منتشر شده است.
طراحی TWR سوپر کت
جگوار XJS در دهه 70 میلادی به عنوان یکی از زیباترین خودروهای جهان شناخته میشد. چند نسخه مسابقهای از این خودرو نیز در همان زمان توسط TWR ساخته شد. اکنون طراح جوان شرکت TWR به نام Kizil Salim در همکاری با یک طراح مد با نام Magnus Walker، تغییراتی وسیع در چهره این کوپه کلاسیک ایجاد کرده است.
بسیاری از قطعات جدید بدنه شامل باله و دیفیوزر عقب از فیبرکربن ساخته شده و البته در تونل باد مورد آزمایش قرار گرفته است. فرم چراغهای جلو در عین وفاداری به اصالت اولیه، اجزای LED را به همراه دارد.
کابین و امکانات TWR سوپر کت
طراحی فضای داخلی تی دبلیو آر سوپر کت کاملا به جگوار XJS شباهت دارد، اما نصب صندلیهای اسپرت جدید در ردیف جلو، روکش چرمی جدید و پولیشکاری قطعات فلزی، حال و هوایی تازه به آن تزریق کرده است.
از صندلیهای ردیف عقب خبری نیست و صفحه نشاندهنده با ابعاد بزرگتر، از نظر ظاهری به نمونه عقربهای قدیمی شباهت دارد. نمایشگر لمسی مرکزی هم از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند. تمامی دکمهها نیز با نمونههای جدید تعویض شده است.
مشخصات فنی TWR سوپر کت
برای شکلگیری هر نمونه از تی دبلیو آر سوپر کت، به وجود یک جگوار XJS نیاز است. متخصصان TWR پس از تقویت سازه خودرو، حجم 5.3 لیتری پیشرانه 12 سیلندر این خودرو را به 5.6 لیتر افزایش دادهاند. البته طراحی بسیاری از اجزا شامل سرسیلندر، سوپاپها و میل بادامکها تغییر کرده و سوپرشارژر و اینترکولر جدید هم در آن نصب شده است. در نتیجه این تغییرات، خروجی پیشرانه از 322 اسببخار در حالت استاندارد به 660 اسببخار قدرت و 700 نیوتنمتر افزایش یافته است. این پیشرانه میتواند تا 7.750 دور بر دقیقه دوران کند.
خروجی پیشرانه این خودروی بازسازی شده از طریق گیربکس شش سرعته دستی و دیفرانسیل لغزش-محدود به محور عقب منتقل میشود. در واقع TWR پرفورمنس برای جلوگیری از دردسرهای تعمیرات در آینده و همچنین حفظ اصالت، تاحد امکان از نصب قطعات و سامانههای الکترونیکی جدید در این محصول، خودداری نموده است.
از دیگر تغییرات تی دبلیو آر سوپر کت میتوان به بروزرسانی شاسی و سیستم تعلیق با کمکفنرهای تطبیقپذیر، نصب ترمزهای کربن-سرامیک و قابلیت افزایش ارتفاع دماغه خودرو (سفارشی)، اشاره کرد. وزن این خودرو هم 1500 کیلوگرم اعلام شده است.
قیمت TWR سوپر کت
تی دبلیو آر قصد دارد برای ادای احترام به قهرمانی جگوار XJR-9 در لمان 1988، تنها 88 دستگاه سوپر کت را با قیمت پایه 225 هزار پوند (285 هزار دلار) به مشتریان تحویل دهد. این مبلغ، قیمت خودروی پایه را شامل نمیشود. خودروها از تابستان 2025 به مشتریان تحویل خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com