در سالهای اولیه مسابقات فرمول یک، دست طراحان برای اعمال خلاقیت بیشتر باز بود. اما در سالهای بعد و برای پیروی از مقررات، خودروهای این مسابقات به نمونههای شبیه به هم با بدنههای باریک تبدیل شدند.
مهندسان مرسدس بنز هم در اواسط دهه 50 میلادی فرصت یافتند تا خودرویی به نام W 196 R را طراحی کنند. این خودروی تک-نفره بدون سقف با خطوط مواج بدنه که Stromlinienwagen نام داشت، اکنون در حراجی RM Sotheby به فروش میرسد.
این خودرو نخستین بار در گرندپری بوینس آیرس که در ژانویه 1955 برگزار شد، تحت هدایت خوان مانوئل فانگیو به پیروزی دست یافت. این خودروی مزین به شماره 9 در گرندپری ایتالیا و با هدایت سر استرلینگ موس توانست رکورد سریعترین عبور از پیست را هم به ثبت برساند.
تمامی 10 دستگاه W 196 پس از بازنشستگی در اختیار مرسدس بنز باقی ماند. خودروساز آلمانی اکنون قصد دارد 4 دستگاه از این خودروها را با اهداف خیریه واگذار کند. نمونه مورد بحث در این مطلب یعنی No.9 از سالها پیش در بنیاد خودرویی ایندیاناپولیس حضور داشته و البته دو مرتبه مورد بازسازی قرار گرفته است.
بنابر اعلام مسئولان حراج ساثبی، این خودرو به عنوان یکی از چهار نمونه مزین به نقوش بدنه در فرمول یک 1955، تنها Stromlinienwagen است که به یک خریدار خصوصی واگذار خواهد شد. قیمت اولیه این کلاسیک اسپرت، 55 میلیون دلار تعیین شده است.
دو سال پیش بود که یکی از دو دستگاه مرسدس 300 SLR Uhlenhaut موجود با قیمت 143 میلیون دلار در حراج ساثبی، رکورد گرانترین خودروی جهان را به ثبت رساند. هرچند W 196 در تعداد بیشتری از آن خودرو تولید شده است، اما به واسطه سابقه درخشان در مسابقات فرمول یک، احتمالا با قیمت به مراتب بالاتری نسبت به رقم پایه به فروش خواهد رسید.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com