N°8، یک کراساور کوپه جدید از برند لوکس فرانسوی DS است. این خودروی آیندهنگر، از پلتفرم STLA Medium بهره میبرد. این پلتفرم همچنین پایه و اساس خودروهایی چون پژو 3008 و 5008 و اوپل گرندلند است.
N°8 با فضای داخلی لوکس و فناوری پیشرفته، و همچنین فضای جادار برای سرنشینان، به عنوان یک خودروی لوکس و الکتریکی معرفی شده است. این خودرو با دو نوع سیستم محرک الکتریکی عرضه میشود: دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک. باتریهای این خودرو با ظرفیت 97.2 کیلوواتساعت، قدرت لازم را تامین میکنند.
دی اس N°8 در سه ماهه اول سال 2025 در اروپا عرضه خواهد شد. هنوز قیمت این خودرو اعلام نشده است.
طراحی دی اس N°8
ابعاد خودرو برابر است با طول 4.82 متر، عرض 1.90 متر، ارتفاع 1.58 متر و فاصله بین محورهای چرخها 2.90 متر. این ابعاد به همراه طراحی آیرودینامیک، ضریب درگ 0.24 را برای این خودرو به ارمغان آورده است.
از ویژگیهای ظاهری این خودرو میتوان به دستگیرههای مخفی درهای جلو و درهای عقب یکپارچه با ستون C اشاره کرد. همچنین، ورودیهای هوای الکتریکی در جلو، رینگهای آلومینیومی 19 تا 21 اینچی با طراحی بهینه، و چراغهای عقب T شکل، از دیگر ویژگیهای ظاهری این خودرو هستند.
کابین و امکانات دی اس N°8
داخل کابین این خودروی الکتریکی، مواد باکیفیت مانند آلومینیوم با بافت خاص و صندلیهای چرم ناپا با گرمکن، سردکن و ماساژور، فضایی لوکس را ایجاد میکنند. همچنین، یک نمایشگر 10.25 اینچی برای نشان دادن اطلاعات رانندگی و یک نمایشگر لمسی 16 اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده است. سیستم هدآپ دیسپلی با واقعیت افزوده، آینه دید عقب دیجیتال و سیستم دید در شب، از دیگر ویژگیهای فناوری این خودرو هستند.
سیستم ناوبری این خودرو قادر است ایستگاههای شارژ را بر اساس سطح شارژ باتری و مقصد سفر برنامهریزی کند. همچنین، با استفاده از فناوری Plug & Charge، دیگر نیازی به استفاده از اپلیکیشن یا کارت شارژ برای شارژ خودرو نخواهد بود.
سیستم صوتی Focal Electra 3D با 14 بلندگو، تجربه صوتی بینظیری را برای سرنشینان فراهم میکند. همچنین، چهار پورت USB-C و پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی، امکانات ارتباطی و سرگرمی را تکمیل میکنند.
سقف شیشهای پانوراما با پوشش مخصوص، میتواند در تابستان گرما را دفع و در زمستان گرما را حفظ کند. این ویژگی به صورت آپشن اختیاری ارائه میشود. صندوق عقب این خودرو نیز با ظرفیت 620 لیتر و قابلیت خواباندن صندلیهای عقب به نسبت 40/20/40، فضای بار مناسبی را ارائه میدهد.
این خودرو در دو تیپ Pallas و Etoile عرضه میشود که هر دو بسیار مجهز هستند و به صورت استاندارد به سیستم تعلیق فعال DS Active Scan مجهز شدهاند. این سیستم به صورت خودکار کمکفنرها را متناسب با سطح جاده تنظیم میکند. همچنین، کروز کنترل تطبیقی پیشبینیکننده نیز به صورت استاندارد ارائه میشود.
مشخصات فنی دی اس N°8
دی اس N°8 اولین خودروی مبتنی بر پلتفرم STLA Medium است، که با باتری 97.2 کیلوواتساعت و سیستم چهارچرخ محرک عرضه میشود. همچنین، یک نسخه با باتری 74 کیلوواتساعت و دیفرانسیل جلو نیز در دسترس خواهد بود.
در هر صورت، ترکیب سیستم چهارچرخ محرک با باتری بزرگ، یک ویژگی مهم برای گروه استلانتیس است. تاکنون، این گروه تنها باتری 97.2 کیلووات ساعتی را با سیستم دیفرانسیل جلو در مدلهای پژو E-3008 و E-5008 عرضه کرده بود. بنابراین، در این مرحله اولیه، این خودرو در سه نسخه متفاوت قابل سفارش خواهد بود. مشخصات فنی سه نسخه مختلف DS N°8 به شرح زیر است:
مشخصات نسخه دیفرانسیل جلو (74 کیلووات ساعت):
قدرت 230-260 اسببخار/ گشتاور 345 نیوتنمتر/ شتاب 7.7 ثانیه/ سرعت 190 کیلومتر برساعت/ مصرف انرژی (WLTP): 4.8 کیلومتر بر کیلووات ساعت/ برد حدود 570 کیلومتر/ حداکثر توان شارژ 11/160 کیلووات/ شارژ 20 تا 80 درصد حدود 27 دقیقه/ سرعت شارژ 1.6 کیلووات بر ساعت/ برد شارژ در هر دقیقه حدود 7.9 کیلومتر
مشخصات نسخه دیفرانسیل جلو (97.2 کیلووات ساعت):
قدرت 245-280 اسببخار/ گشتاور 345 نیوتنمتر/ شتاب 7.8 ثانیه/ سرعت 190 کیلومتر برساعت/ مصرف انرژی (WLTP): 4.8 کیلومتر بر کیلووات ساعت/ برد حدود 750 کیلومتر/ حداکثر توان شارژ 11/160 کیلووات/ شارژ 20 تا 80 درصد حدود 27 دقیقه/ سرعت شارژ 2.2 کیلووات برساعت/ برد شارژ در هر دقیقه حدود 10.3 کیلومتر
مشخصات نسخه چهارچرخ محرک (97.2 کیلووات ساعت):
قدرت 350-378 اسببخار/ گشتاور 511 نیوتنمتر/ شتاب 5.4 ثانیه/ سرعت 190 کیلومتر برساعت/ مصرف انرژی (WLTP): 4.4 کیلومتر بر کیلووات ساعت/ برد حدود 686 کیلومتر/ حداکثر توان شارژ 11/160 کیلووات/ شارژ 20 تا 80 درصد حدود 27 دقیقه/ سرعت شارژ 2.2 کیلووات برساعت/ برد شارژ در هر دقیقه حدود 9.4 کیلومتر
توجه داشته باشید که هنوز قیمت هیچ کدام از نسخهها مشخص نشده است.
در این مرحله اولیه، DS اطلاعات دقیقی در مورد نوع موتورهای استفادهشده در پرچمدار جدید خود ارائه نکرده است. با این حال، احتمالاً از موتورهای سنکرون آهنربای دائم استفاده خواهد شد، همانند سایر خودروهای الکتریکی مبتنی بر این پلتفرم.
در مورد شارژ، به طور استاندارد شارژر AC 11 کیلوواتی تعبیه شده است. شارژر 22 کیلوواتی نیز به عنوان یک آپشن در آینده ارائه خواهد شد. هر دو نوع شارژر دوطرفه هستند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com