شرکت جمیل موتورز (Jameel Motors) قصد دارد با همکاری یکی از زیرمجموعههای گروه جیلی به نام فاریزون اتو (Farizon Auto)، تعدادی ون برقی را در بریتانیا عرضه کند.
هرچند فاریزون اتو چندان مشهور نیست، اما این شرکت از سال 2016 تاکنون در حوزه خودروهای تجاری برقی و فناوریهای کاربر-محور، فعالیت میکند. فاریزون اکنون قصد دارد شانس خود را در بازار بریتانیا امتحان کند. نخستین محصول فاریزون اتو در بریتانیا، SV نام دارد که در سبد محصولات این شرکت، یک مدل پرچمدار بشمار میآید.
بنابر اعلام سازنده، فاریزون اتو SV به فناوری cell-to-pack مجهز شده است، بدین معنی که این خودرو نسبت به نمونههای مشابه، مجموعه باتری با 10 درصد ظرفیت بیشتر، وزن سبکتر و بدنه با استحکام بیشتر را به همراه دارد.
ویژگی مهم دیگر این خودرو را میتوان سامانه انتقال قدرت سیمی دو لایه افزونگی (Dual-redundancy drive-by-wire) دانست. در این سامانه، کنترل مکانیکی سنتی مثل فرمان و ترمز با حسگرها، پردازندهها و عملگرهای الکترونیکی جایگزین میشود.
مثلاً به جای اتصال مستقیم فرمان به چرخها، سیگنالهای الکترونیکی از فرمان به یک سیستم کامپیوتری ارسال میشود و آن سیستم حرکت چرخها را کنترل میکند. دو لایه افزونگی هم بدین معنی است که دو مجموعه از سختافزارها یا نرمافزارها به صورت مستقل عمل میکنند، تا از ایمنی و عملکرد بیوقفه سامانه اطمینان حاصل شود.
بدین ترتیب انتظار داریم که ضمن عملکرد سریعتر ترمز و فرمان در فاریزون اتو SV، مصرف اقتصادیتری را نیز در این خودرو شاهد باشیم.
فاریزون اتو SV در سه طول بدنه، سه ارتفاع مختلف و دو مجموعه باتری 67 یا 83 کیلووات ساعت، عرضه میشود. مجموعه باتری بزرگتر 106 کیلووات ساعت نیز در آینده نزدیک قابل سفارش خواهد بود.
فعلا از قیمت و زمان عرضه فاریزون اتو SV اطلاعی در دسترس نیست، اما بنابر خبرها، سایر اطلاعات مربوط به این خودرو در اوایل 2025 اعلام خواهد شد.
این خودروساز چینی انتظار دارد بتواند از بازار 1.6 میلیارد پوندی خودروهای سبک تجاری بریتانیا، سهمی را به دست آورد.
جمیل موتورز قصد دارد علاوه بر بریتانیا، محصولات فاریزون را در برخی کشورهای دیگر نیز عرضه کند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد