براساس یادداشت تفاهمی که بین شرکتهای هوندا و نیسان به ثبت رسیده است، این دو خودروساز در سال 2026 به یک هولدینگ جدید تبدیل خواهند شد.
ظرف چند ماه آینده، یک کمیته با اعضای متشکل از هر دو برند تشکیل میشود تا بهترین مسیر برای تکمیل روند انتخاب شود. ادغام این دو برند، همه موارد از جمله استانداردسازی پلتفرم خودروها، تحقیقات، تاسیسات تولیدی، تامینکنندگان، نیازهای زنجیره تامین، ضمانتهای بانکی، بهینهسازی بخش مالی و البته بخش منابع انسانی را شامل میشود.
طبق زمانبندی فعلی، روند ادغام از ژوئن 2025 آغاز خواهد شد. پس از دریافت تاییدیههای دولتی و همچنین موافقنامههای سهامداران هر دو شرکت، مرحله آخر ادغام در آوریل 2026 تکمیل میشود.
همکاری مستقیم هوندا و نیسان به تقریبا یک سال پیش بازمیگردد. این دو برند ژاپنی در آوریل 2024، یک یادداشت تفاهم در زمینه هوش مصنوعی و برقیسازی خودروها، امضا کردند. در آگوست امسال هم یادداشت تفاهم دیگری برای شراکت در سایر حوزههای فناوری، به ثبت رسید.
اسامی هوندا و نیسان پس از ادغام حفظ میشود، اما هولدینگ جدید که این دو برند را تحت پوشش قرار میدهد، اسم جدیدی خواهد داشت که البته فعلا اعلام نشده است. مشابه این امر را قبلا در گروه استلانتیس مشاهده کردهایم. انتظار داریم که پس از خروج نیسان و هوندا از بازار سهام توکیو، نام این شرکت جدید در اواخر تابستان 2026 جایگزین آنها شود.
بنابر اظهارات رسمی هر دو برند به رسانهها، نقش اصلی در این هولدینگ جدید برعهده هوندا قرار خواهد گرفت.
ماکوتو یوشیدا مدیرعامل نیسان، شروع مذاکرات برای ادغام را لحظهای مهم برای شکل دادن به آینده میداند. به اعتقاد وی، اتحاد هوندا و نیسان به مسیری منحصربفرد برای تولید خودروهایی لذتبخش ختم میشود، که هیچکدام از این شرکتها به تنهایی نمیتوانست آنها را تولید کند.
در خبر ادغام هوندا و نیسان، از رنو و میتسوبیشی حرفی در میان نیست. این دو کمپانی در سال 1999 یک اتحاد استراتژیک را با نیسان شکل دادند ضمناینکه رنو در حال حاضر به عنوان سهامدار عمده نیسان شناخته میشود. البته گروه رنو در اطلاعیهای بسیار خلاصه، تفاهمنامه جدید را تایید نموده و از بررسی گزینهها بر اساس منافع گروه و ذینفعان آن، خبر داده است.
میتسوبیشی هم از امضای یادداشت تفاهم با هوندا و نیسان برای بررسی احتمال شراکت این برند ژاپنی در هولدینگ جدید خبر میدهد. این احتمال در اواخر ژانویه 2025 بررسی خواهد شد. توجه داشته باشید که در ماه نوامبر، نیسان از فروش یک سوم سهام خود در میتسوبیشی خبر داد.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این هولدینگ جدید به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان تبدیل خواهد شد.
مدیر و مسئول اجرایی هوندا، توشیرو میبه هم ضمن اشاره به وجود نقاط قوت متمایز در هوندا و نیسان، از شروع بررسی روند ادغام و چگونگی آن سخن گفته است.
اما مدیرعامل سابق و البته جنجانی نیسان یعنی کارلوس گون، در مصاحبهای با بلومبرگ این ادغام را حرکتی ناامیدکننده توصیف میکند. وی اعتقاد دارد که یافتن همافزایی بین هوندا و نیسان بسیار دشوار است، چراکه هیچ ویژگی مکملی بین این دو شرکت وجود ندارد و از طرفی، این دو برند با محصولات مشابه در بازارهای مشابه حضور دارند.
به اعتقاد کارلوس گون، این یادداشت تفاهم تحت اجبار وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI) و علیرغم بیمیلی هوندا رخ داده است.
گون به مدت 16 سال ریاست نیسان را برعهده داشت و به عنوان موفقترین مدیرعامل این شرکت شناخته میشود هرچند که پس از دستگیری به علت چندین پرونده مالی، مجبور شد به روش مشابه با فیلمهای هالیوود از ژاپن فرار کند. از آن زمان تاکنون، وی در حبس خانگی بسر میبرد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com