اکنون با اعلام آخرین آمار فروش سال ۲۰۲۴ مرسدس و پورشه در ایالات متحده، اطلاعات مفیدی به دست آمده است. یکی از نکات مهم این است که سری ۹۱۱ پورشه سال گذشته چقدر موفق بوده است. این خودروی اسپرت با افزایش فروش چشمگیر ۲۰.۸ درصدی، رتبه هفتم را به دست آورد و فروش آن به بیش از ۱۴ هزار دستگاه رسید.
در واقع، ۹۱۱ به تنهایی از کل برندهایی مانند آلفارومئو (۸,۸۶۵ دستگاه) و جگوار (۱۱,۵۶۳ دستگاه) بیشتر فروش داشته است. این دستاورد زمانی چشمگیرتر میشود که به یاد داشته باشید که ۹۱۱ به طور قابل توجهی گرانترین مدل در این لیست است. پورشه در ماه دسامبر بالاترین میانگین قیمت معامله را در بین خودروسازان غیر لوکس با ۱۱۵,۴۰۷ دلار (طبق گزارش Kelley Blue Book) داشت و ۹۱۱ از این رقم نیز فراتر میرود و قیمت پایه آن از ۱۲۰,۰۰۰ دلار شروع میشود.
آمریکاییها در سال ۲۰۲۴ بیش از هر زمان دیگری خودروهای برقی خریداری کردند، اما بخش دیگری به طور فزایندهای از محبوبیت خارج میشود. طبق آمار جمعآوری شده، فروش خودروهای اسپرت سال گذشته کمی بیش از ۱۳ درصد به ۲۴۷,۶۳۱ دستگاه کاهش یافت، اما این کاهش برای همه یکسان نبود و برخی از مدلها حتی موفق شدند خریداران بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۳ پیدا کنند.
اکنون، قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، بیایید مشخص کنیم که در اینجا منظور از «خودروی اسپرت» چیست. برای این مقاله، ما مدلهای دو در در فرم کوپه یا کانورتیبل را در نظر میگیریم. با این حال، یک نکته وجود دارد؛ برخی از خودروسازان دادههای فروش را برای انواع دو در از همتایان چهار در خود جدا نمیکنند، حتی زمانی که این دو اساساً متفاوت هستند. به عنوان مثال، بامو سری ۲ را در نظر بگیرید. این گرنکوپه چهار در روی پلتفرم FWD سوار میشود، در حالی که نسخه کوپه و کانورتیبل بر روی معماری RWD ساخته شدهاند. با وجود این تمایز، BMW تمام نسخهها را با هم جمع میکند و در صورت درخواست از ارائه تفکیک خودداری کرد.
با این اوصاف، بیایید نگاهی دقیقتر به اعداد بیاندازیم. به عنوان مثال، فروش تویوتا GR86 با ۳.۱ درصد افزایش به ۱۱,۴۲۶ دستگاه رسید و آن را بسیار جلوتر از همزادش سوبارو BRZ قرار داد، که ثبت نام آن ۲۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۳,۳۴۵ دستگاه رسید. عملکرد GR86 به قدری قوی بود که از مجموع BRZ، نیسان Z، بامو Z4 و سوپرای خود تویوتا نیز پیشی گرفت.
فروش سوپرا ۱.۴ درصد کاهش یافت و به ۲,۶۱۵ دستگاه رسید، اما Z با افزایش محبوبیت مواجه شد. فروش آن ۷۸.۷ درصد به ۳,۱۶۴ دستگاه افزایش یافت و برای اولین بار از رقیب تویوتایی خود پیشی گرفت؛ در حالی که اضافه شدن گزینه گیربکس دنده دستی به افزایش تقریباً دو برابری ثبت نامهای BMW Z4 به ۲,۱۲۹ دستگاه کمک کرد. برندگان دیگر شامل لکسوس LC (با افزایش ۵.۸ درصدی به ۱۸۵۴ دستگاه) بودند.
پورشه با دو خودروی اسپرت اصلی خود سالی پر افتخار داشت. فروش ۹۱۱ نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش چشمگیر ۲۰.۸ درصدی را ثبت کرد و به ۱۴,۱۲۸ دستگاه رسید و رتبه هفتم را در لیست ما به دست آورد. در واقع، رتبه آن احتمالاً بالاتر نیز هست؛ زیرا آمار سری ۲ و ۴ که شامل فروش انواع گرنکوپه نیز میشود، آمار را ناخالص میکند. این خودرو به راحتی بیش از ۲۷۰۰ دستگاه از تویوتا GR86 بسیار اقتصادیتر، فروخته شد.
در همین حال، خط تولید ۷۱۸ باکستر و کیمن با جهش ۲۵.۹ درصدی به ۵,۶۹۸ تحویل، از نرخ رشد ۹۱۱ پیشی گرفت. بخش عمده این افزایش برای ۷۱۸ احتمالاً میتواند به خریداران عجله کننده برای گرفتن یکی از آخرین مدلهای احتراقی قبل از انتقال خط تولید به آینده کاملاً برقی نسبت داده شود؛ اگرچه گزارشات اخیر حاکی از آن است که این تغییر ممکن است به تعویق بیافتد.
به نظر میرسد بامو سری ۲ نیز عملکرد قوی داشته است؛ اگرچه نمیتوانیم مطمئن باشیم که کوپه دو در چقدر خوب عمل کرده است، زیرا BMW ثبت نامهای آن را با مدلهای چهار در (همانطور که با سری ۴ انجام میدهد) جمع میکند. این خودروساز برای ارائه آمار تفکیکی خودداری کرد.
با این حال، بسیاری از خودروسازان قصد ندارند برنامههای خودروی اسپرت خود را تا سال ۲۰۴۰ و فراتر از آن گسترش دهند. برخی قبل از شروع سال مدل ۲۰۲۴ تصمیم به حذف مدلهای خود گرفته بودند و شما دیگر نمیتوانید یک داج چلنجر، شورولت کامارو، آئودی R8 و TT، یا اینفینیتی Q60 جدید سفارش دهید، اگرچه همه آنها در جدول آمار فروش حضور دارند.
خودروهایی که هنوز عرضه میشوند، اما سال گذشته شکست خوردند عبارتند از: مزدا MX-5 (با کاهش ۹.۷ درصدی به ۸,۱۰۳ دستگاه)، نیسان GT-R (با کاهش ۳۱.۵ درصدی به تنها ۲۶۷ دستگاه)، مرسدس SL (با کاهش ترسناک ۵۶ درصدی به ۱,۶۰۸ دستگاه)، شورولت کوروت (با کاهش ۳ درصدی به ۳۳,۳۳۰ دستگاه) و فورد ماستنگ (با کاهش ۹.۵ درصدی به ۴۴,۰03 دستگاه)
باید انتظار فروش بهتری را از ماستنگ داشت، زیرا رقبای چلنجر و کامارو تنها بخشی از سال مدل را در دسترس بودند، اما ماستنگ و کوروت همچنان به راحتی از سایر خودروهای دو در موجود در آمریکا پیشی میگیرند.
جدول آمار فروش خودروهای اسپرت در آمریکا به شرح زیر است:
مدل | فروش در سال 2024 | فروش در سال 2023 | درصد تغییر |
---|---|---|---|
فورد ماستنگ | 44,003 | 48,605 | 9.5 کاهش |
بامو سری 4 * | 42,608 | 50,777 | 16.1 کاهش |
شورولت کوروت | 33,330 | 34,353 | 3 کاهش |
دوج چلنجر *** | 27,056 | 44,960 | 39.8 کاهش |
بامو سری 2 * | 15,384 | 11,620 | 32.4 افزایش |
مرسدس بنز CLE | 14,333 | 0 | 0 |
پورشه 911 | 14,128 | 11,692 | 20.8 افزایش |
تویوتا GR86 | 11,426 | 11,078 | 3.1 افزایش |
مزدا MX-5 | 8,103 | 8,973 | 9.7 کاهش |
شورولت کامارو *** | 5,859 | 31,028 | 81.1 کاهش |
پورشه 718 | 5,698 | 4,526 | 25.9 افزایش |
بامو سری 8 * | 5,345 | 5,751 | 7.1 کاهش |
مرسدس-آامگ GT | 3,491 | 1,976 | 77 افزایش |
سوبارو BRZ | 3,345 | 4,188 | 20.1 کاهش |
نیسان Z | 3,164 | 1,771 | 78.7 افزایش |
تویوتا سوپرا | 2,615 | 2,652 | 1.4 کاهش |
بامو Z4 | 2,129 | 1,122 | 89.8 افزایش |
لکسوس LC | 1,854 | 1,752 | 5.8 افزایش |
مرسدس بنز SL | 1,608 | 3,632 | 56 کاهش |
لکسوس RC | 1,464 | 1,761 | 16.9 کاهش |
آئودی R8 *** | 330 | 631 | 47.7 کاهش |
نیسان GT-R | 267 | 390 | 31.5 کاهش |
اینفینیتی Q60 *** | 52 | 1,060 | 95.1 کاهش |
آئودی TT *** | 38 | 25 | 94.8 کاهش |
دوج وایپر *** | 12 | 24 | 50 کاهش |
مجموع | 247,631 | 285,025 | 13.1 کاهش |
راهنمایی جدول:
- سه ستاره: مدلهای توقف تولید شده
- دو ستاره: مرسدس جی تی شامل سدانها و کوپهها
- تک ستاره: بامو های سری 2 و 4 و 8 شامل نسخههای کوپه، کانورتیب و سدان
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com