در جلسه شورای شهر تهران، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، اظهار کرد مبنای قیمتگذاری تردد در محدوده طرح ترافیک بازدارندگی بود و نمیخواستیم که صرفا پول بگیریم بلکه میخواستیم نرخها به گونهای تعیین شود که بازدارنده باشد که بر این اساس نرخ عدد پایه در سال 1403 به میزان 75 هزار تومان بوده که با 50 درصد افزایش این عدد به 112 هزار و 500 تومان رسیده است؛ یعنی به ازای یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک باید 112 هزار و 500 تومان پرداخت شود.
وی توضیح داد، در جلسه مشترک با شهرداری و کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران، پیشنهاد 45 درصد برای ورود به محدوده طرح توسط شهرداری داده شده بود که به لحاظ شرایط خاص و از آنجایی که در مرکز شهر تمامی خطوط اتوبوسهای تندرو، مترو و شبکه کاملی از حملونقل کامل است، نرخ طرح ترافیک افزایش 50 درصدی داشته است. در جدول شماره یک محدودههای تردد مشخص شده است که براین اساس حلقه اول که محدوده طرح ترافیک با ضریب یک و نیم و حلقه دوم محدوده کنترل آلودگی هوا در روزهای غیرمجاز و با ضریب 75 درصد و حلقه سوم که شامل هر دو منطقه است دارای ضریب 1.5 است و ساعات اوج مشابه دوره قبل است و ضرایب تغییر کردهاند به عنوان مثال اگر ورود و خروج در اوج صبحگاهی و اوج شامگاهی باشد ضریب 1.6 افزایش پیدا میکند و اگر آغاز در اوج و خروج قبل از اوج باشد ضریب 1.2 کاهش پیدا میکند. برای خودروهای هیبریدی و برقی با توجه به اینکه در حال افزایش هستند عدد اندکی در نظر گرفته شده که اگر زمانی خواستیم برای آنها نیز تعرفهای بگذاریم آنها فقط پنج درصد مبلغ کل را بپردازند. اینگونه نیست که این خودروها هیچ آلودگی نداشته باشند بلکه فقط آلودگی اگزوز آنها حذف شده و برای همین عدد پایه برایشان در نظر گرفته شده است و خودرویی که معاینه فنی غیر از شهر تهران دارد برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید ضریب دو برابری پرداخت کند.
آقای تشکری هاشمی درباره خودروهای پلاک شهرستان نیز توضیح داد برخی از این خودروها جهت کسبوکار به تهران میآیند و محدودههای طرح ترافیک را دچار اختلال میکنند. برهمین اساس پیشبینی شده اگر خودرویی در طول ماه یک الی سه روز در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشد هیچگونه افزایشی نسبت به شهروندان تهرانی نخواهد داشت، اما اگر چهار الی هفت روز تردد داشته باشند با افزایش 1.2 دهم درصد مواجه میشوند و اگر بیش از هفت روز در طول یک ماه در تهران تردد کنند عدد به 1.5 میرسد و در صورت تردد بیش از 10 روز ضریب به دو برابر میرسد و خودروهای غیر از تهرانی باید این عدد را پرداخت کنند.
همچنین به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا گفته شده خودروهایی که با عمر کمتر از پنج سال هستند ضریبشان همچنان یک است و از سال ششم به بعد به ازای هر سال پنج صدم به ضریب گفته شده اضافه میشود و فروش آرم طرح ترافیک برای خودروهای بیش از 20 سال ممنوع است. شهرداری تهران مجاز است به ازای هر پلاک ثبتی عوارض تردد یک خودرو متعلق به ساکنین که در سامانههای شهرداری تهران ثبت نام کردهاند را متناسب با محدوده مرتبط با محل سکونت خود با ضریب پنج دهم محاسبه و اعمال کند.
وی ادامه داد تعداد زیادی از خودروهای تاکسی به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار میگیرند و در اختیار شهروندان تهرانی نیستند، برهمین اساس در این مصوبه گفته شده است تا سازمان تاکسیرانی مکلف است پلاک تاکسیهای فعال را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا از پرداخت عوارض مصوبه معاف شده و سایر تاکسیهای موجود که فعال نیستند، مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه خواهند بود و عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که فعالیتها وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدودههای طرح ترافیک است در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب یک دهم تعیین میشود و وسایل نقلیه با پلاک ویلچر که انجام فعالیتها وظایف شغلی و امور درمانی مستلزم و ورود به محدودههای ممنوعه تردد است، مشمول پرداخت عوارض این مصوبه نمیشود.
به شهرداری تهران اجازه داده میشود که حداکثر پنج درصد از کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب یک دهم محاسبه و صادر کند و نحوه تعیین موارد خاص از جمله خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری به موجب دستورالعملهای ابلاغی تعیین میشود. همچنین به خبرنگارانی که سهمیه طرح ترافیک نگرفته باشند کارت بلیت اتوبوس با قابلیت شارژ نامحدود تخصیص مییابد و همچنین به شهرداری تهران اجازه داده میشود در چارچوب قانون جامع ایثارگران به میزان 10 درصد از کل مجوزها را با ارائه تاییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با ضریب صفر به واجدین شرایط واگذار کند.
وی افزود به جز اتوبوسها و مینیبوسهای تحت پوشش شرکت واحد، عوارض تردد سایر خودروهای مینیبوس و اتوبوس پلاک (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانههای معرفی شده از سوی شهرداری تهران تا پنج سال با ضریب صفر، از پنج تا 10 سال با ضریب یک، از 10 سال تا 15 سال با ضریب 1.1، از 20 سال به بالا با ضریب 1.5 مجوز صادر میشود. خودروهای آژانسها و موسسات اتومبیل پایه که ضریب شش دهم داشتند، اما با توجه به آنکه تعداد آنها محدود شده است مشابه سایر خودروهای حملونقل نیمه عمومی و سرویس مدارس به 3 دهم کاهش یافتند.
آقای تشکری هاشمی توضیح داد در طول هشت سال گذشته به دلیل اختلاف شهرداری با پلیس راهور اعمال قانون برای ورود خودروهای غیرمجاز صورت نمیگرفت؛ اما قرار است به استناد قانون کسانی که وارد طرح ترافیک میشوند از لحظه ورود به ازای هر یک ساعتی که بمانند جریمه شوند. یعنی پلیس آنها را هر یک ساعت یکبار جریمه کند و فروش روزانه مجوز ورود به محدودههای ممنوعه تردد در روزهای با کیفیت هوای ناسالم ممنوع است.
لازم به ذکر است که بر اساس این گزارش، نهایتا این لایحه با رأی مثبت اکثر اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
برای اطلاعات بیشتر، مقاله تعرفه خرید طرح ترافیک تهران و تخفیف طرح ترافیک سال 1403 را مطالعه نمایید.
نویسنده : مریم سادات نوری