به‌زودی در ایران: ام جی RX5

سال 1395، کمپانی چینی SAIC با هدف تولید خودروهایش در ایران، با شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) به توافق رسید که حاصلش تاسیس کارخانه ام‌جی پارس موتور بود؛ کارخانه‌ای که حجم سرمایه‌گذاری مشترک برای آن در سال اول 40 میلیون دلار و طی 5 سال بعد نیز بالغ بر 400 میلیون دلار برآورد شده بود.

RX5 از پلتفرم SSA بهره می‌برد و از این‌رو مشابه برادر قدیمی‌ترش، یعنی ام‌جی GS، است.ام‌جی پارس حتی خط مونتاژ سدان جدید ام‌جی 360 را نیز در تبریز به‌راه انداخت و از اواخر سال 95 آن‌را به بهره‌برداری رساند اما وقتی نخستین سری 360 در اواخر تابستان 96 و به تعداد بسیار محدود به بازار آمد، برای همه ثابت شد که در مونتاژ ام‌جی مشکلاتی پیش آمده است.

خودروسازی فردا؛ شریک جدید چینی‌ها

سرانجام در اواسط پاییز 96 مشخص شد ام‌جی قراردادش را با تبریزی‌ها لغو کرده و این‌بار به‌سراغ سمنانی‌ها رفته است. شریک جدید سایک حالا شرکتی به‌نام خودروسازی فرداست که اوایل بهار 96 به دست رئیس‌جمهور افتتاح شد. خودروسازی فردا با اعتبار 17.5 میلیارد  تومانی دولت و سرمایه 112.5 میلیارد تومانی بخش خصوصی ساخته شده است و ظرفیت تیراژ سالیانه 100 هزار دستگاهی دارد. همچنین این کارخانه، که توسط خانواده گرامی مدیریت می‌شود، تا سال 1398 برای تولید سمند با ایران خودرویی‌ها قرار دارد.

قلبی مشترک با GS

RX5 از پلتفرم SSA بهره می‌برد و از این‌رو مشابه برادر قدیمی‌ترش، یعنی ام‌جی GS، است که با همکاری مشترک MG و SAIC طراحی شده. بنابراین می‌توان RX5 را مانند سایر محصولات ام‌جی در ایران، خودرویی دو رگه دانست.

مشخصات فنی ابعاد و اندازه‌ها
پیشرانه 2.0 لیتری توربو طول 4544m
قدرت 217hp عرض 1855mm
گشتاور 350nm ارتفاع 1719mm
جعبه‌دنده 6 دنده دوکلاچه فاصله محوری 2700mm
سرعت 198km/h وزن 1680kg
مصرف ترکیبی 8.5L حجم باک 55L

هرچند که نسخه هیبریدی این خودرو با نام eRX5 نیز معرفی شده است اما این روزها فقط با دو پیشرانه 1.5 لیتری و 2.0 لیتری در بازار آسیا فروخته می‌شود و خوشبختانه نسخه مونتاژی آن به پیشرانه 2.0 لیتری مجهز است که قبلا هم آن‌را در GS دیده بودیم.

شروع مونتاژ از نیمه دوم 97

هنوز لیست تجهیزات قطعی RX5 منتشر نشده است اما از آنجایی که مدل رونمایی شده در نمایشگاه خودرو تهران 96 از نسخه دو دیفرانسیل بود پس احتمالا سایک، نسخه فول RX5 را تحویل مشتریان ایرانی می‌دهد که به امکانات زیر مجهز است:

  • سیستم استاپ‌استارت پیشرانه / حالت رانندگی ECO
  • چراغ‌های ماتریکسی با تنظیم ارتفاع اتومات
  • مه‌شکن‌های چرخشی جلو / اتولایت
  • چراغ خوش‌آمدگویی / چراغ بدرقه
  • آینه‌های تاشو برقی / آینه عقب الکتروکرومیک
  • سانروف پانوراما / صندوق برقی
  • استارت دکمه‌ای / پدال شیفتر / کروز کنترل
  • صندلی‌های برقی جلو با تنظیم برقی گودی کمر راننده
  • گرمکن صندلی‌های جلو
  • سیستم پخش ARKAMYS با 8 اسپیکر
  • مانیتور 10.4 اینچی لمسی / نمایشگر صفحه کیلومتر
  • کول باکس / - تهویه دوگانه اتومات
  • کمکی حرکت در شیب / کنترل پایداری و کشش
  • سنسورهای جلو و عقب / سنسور باران
  • دوربین عقب / دوربین 360 درجه
  • رادار جانبی یا هشداردهنده تغییر لاین (LDW)
  • رادار جلو یا هشداردهنده تصادف جلو (FCW)

اندکی گران‌تر از GS

RX5 با این‌که از اواسط سال 2016 به بازار چین عرضه شد اما در همان نیم‌سال به فروش موفقیت‌آمیز 90 هزار دستگاهی رسید. در سال 2017 نیز مجموع فروش آن بیش از 200 هزار دستگاه بود که رکورد خوبی برای سایک محسوب می‌شود.

RX5 در نسخه فول (دو دیفرانسیل) حدود 186 هزار یوآن یا معادل تقریبی 29 هزار دلار قیمت دارد. لذا با توجه به قیمت فعلی GS در ایران و همچنین درنظرگرفتن این نکته که RX5 از نیمه اول سال 97 تحویل مشتریان خواهد شد، می‌توان حدس زد که  با قیمتی بین 150تا 170 میلیون تومان به بازار وارد شود. در اینصورت ام‌جی RX5 در ایران باید با چری تیگو 7 و همچنین بی‌وای‌دی S7 رقابت داشته باشد.

نویسنده :