در بازار موتورسیکلتهای سبک و اقتصادی، دو مدل پرطرفدار «باجاج باکسر ۱۵۰» و «تی وی اس اچالایکس ۱۵۰» بهعنوان گزینههایی جدی برای مصارف شهری و نیمهسنگین مطرح هستند. این دو موتورسیکلت که از برندهای مطرح هندی با سابقه درخشان در تولید وسایل نقلیه اقتصادی هستند، هرکدام مزایا و ویژگیهای خاص خود را دارند و مقایسه میان آنها میتواند به انتخابی آگاهانهتر برای خریداران ایرانی منجر شود.
مقایسه مشخصات فنی تی وی اس HLX و باجاج باکسر 150
«باجاج باکسر ۱۵۰» از یک پیشرانه ۱۴۴.۸ سیسی با دو سوپاپ بهره میبرد. این موتور چهارزمانه و خنکشونده با هوا است و از یک گیربکس ۴ سرعته استفاده میکند. در مقابل، «تیویاس اچالایکس ۱۵۰» هم در همین کلاس قدرت قرار میگیرد و از موتوری با حجم تقریبی ۱۵۰ سیسی، چهارزمانه و دو سوپاپ بهرهمند است. برخی منابع، گیربکس آن را پنج سرعته معرفی کردهاند، اما اطلاعات دقیق و رسمی درباره این موضوع در دسترس نیست.
از نظر قدرت، باکسر ۱۵۰ حدود ۱۲ اسببخار توان در دور موتور ۷۵۰۰ و گشتاور ۱۲.۳ نیوتنمتر در دور ۵۵۰۰ تولید میکند. در سوی دیگر، اچالایکس ۱۵۰ توان کمتری دارد و حدود ۱۱ اسببخار قدرت با گشتاوری نزدیک به ۱۲ نیوتنمتر ارائه میدهد. این تفاوت جزئی باعث میشود باکسر عملکردی بهتر در مسیرهای بینشهری یا جادههای ناهموار داشته باشد.

مقایسه مصرف سوخت تی وی اس HLX و باجاج باکسر 150
در بحث مصرف سوخت، اچالایکس اقتصادیتر ظاهر میشود. بر اساس تجربیات کاربران هندی و آفریقایی، این موتور حدود ۴۸ تا ۵۲ کیلومتر در هر لیتر بنزین پیمایش دارد، درحالیکه باکسر ۱۵۰ حدود ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر را طی میکند. بنابراین اگر صرفهجویی در مصرف سوخت برایتان اولویت دارد، اچالایکس گزینه بهتری خواهد بود.
مقایسه ارگونومی و راحتی استفاده تی وی اس HLX و باجاج باکسر 150
در بخش طراحی و ارگونومی، باکسر با وزن حدود ۱۲۳ کیلوگرم و فاصله مناسب از سطح زمین، گزینهای مناسب برای مسیرهای روستایی و ناهموار است. در مقابل، اچالایکس با وزنی بین ۱۰۴ تا ۱۲۵ کیلوگرم و طراحی جمعوجورتر، برای مصارف شهری و حملونقل روزمره مناسبتر است.
از نظر سیستم ترمز، باکسر به دیسک ۱۳۰ میلیمتری در جلو و عقب مجهز است، که عملکرد بهتری در کنترل سرعت ارائه میدهد. اچالایکس نیز از دیسک ۱۱۰ میلیمتری بهره میبرد که برای ترددهای عادی شهری قابل قبول است. کمکفنرهای جلوی باکسر حرکت بیشتری دارند (حدود ۱۲۵ میلیمتر) در حالیکه اچالایکس حدود ۱۱۰ میلیمتر حرکت دارد.

مقایسه هزینه نگهداری تی وی اس HLX و باجاج باکسر 150
در زمینه هزینه نگهداری و قطعات، باکسر بهدلیل حضور پررنگتر برند باجاج در بازار ایران و کشورهای منطقه، قطعات فراوانتری دارد و هزینه تعمیرات آن پایینتر است. همچنین امکان تیون و تقویت فنی آن بهسادگی فراهم است. این در حالی است که اچالایکس با وجود قیمت خرید اولیه پایینتر، از نظر دسترسی به قطعات یدکی محدودتر است و ممکن است هزینههای تعمیر آن در بلندمدت بیشتر باشد.
آگهی خرید و فروش باجاج باکسر 150
آگهی خرید و فروش تی وی اس HLX 150
در نهایت اگر بهدنبال موتوری هستید که برای مسیرهای ترکیبی شهری و جادهای عملکرد خوبی داشته باشد و از مقاومت بدنه و دوام بالاتری برخوردار باشد، «باجاج باکسر ۱۵۰» انتخاب بهتری است. اما اگر موتور را بیشتر برای مصارف شهری و با مصرف سوخت پایینتر میخواهید و قیمت خرید اولیه برایتان مهمتر است، «تی وی اس اچالایکس ۱۵۰» میتواند گزینهای هوشمندانه باشد.
نویسنده : سیاوش رضایی
منبع : باما
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز





