• مرسدس بنز به دنبال پيشرانه‌هاي ب‌ام‌و

دست نیاز به سمت رقیب قدیمی

مرسدس بنز به دنبال پیشرانه‌های ب ام و

4 شهریور 1404 11:10

گزارش‌های اخیر، از جمله مقاله‌ای در Car and Driver، نشان می‌دهند که مرسدس بنز در گفت‌وگوهای پیشرفته‌ای با ب‌ام‌و قرار دارد تا از پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژ ب‌ام‌و (مدل B48، حجم ۲.۰ لیتر) در برخی از مدل‌های خودش استفاده کند. این پیشرانه احتمالاً در خودروهای GLA، GLB، CLA، C-Class، E-Class، GLC و همچنین شاسی‌بلند کوچک آینده مرسدس (معروف به “baby G-wagen”) استفاده خواهد شد. اما دلیل این تصمیم چیست؟

پیشرانه B48 از لحاظ تطابق با قوانین سخت‌گیرانه انتشار آلاینده‌ها مثل استاندارد Euro 7 مناسب است. این پیشرانه برای کاربرد در خودروهای پلاگین هیبرید و به‌ویژه فناوری‌هایی مانند رنج‌اکستندر یا هیبرید شارژپذیر مناسب‌تر است، در حالی که پیشرانه جدید ۱.۵ لیتری مرسدس (M252) برای این کاربردها طراحی نشده. این همکاری به مرسدس کمک می‌کند تا هزینه‌های توسعه موتورهای جدید را کاهش دهد.

اما این همکاری تنها به نفع مرسدس بنز نیست. گزارش‌ها می‌گویند که ب‌ام‌و با این کار می‌تواند از ظرفیت تولیدی در کارخانه‌هایی مانند کارخانه استیر (Steyr) در اتریش بهره ببرد و درآمد اضافی کسب کند. حتی امکان ایجاد یک کارخانه مشترک تولید پیشرانه  در ایالات متحده نیز در حال بررسی است تا هزینه‌ها و مشکلات تعرفه‌های واردات را کاهش دهد.

اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد، انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۵ خبر رسمی منتشر شود و اولین مدل‌هایی که از این موتورها استفاده کنند احتمالا از سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه شوند.

لازم به ذکر است که این اولین همکاری دو شرکت نیست. سال ۲۰۱۰ هر دو روی توسعه فناوری پیل سوختی هیدروژنی پروژه مشترک داشتند. سال ۲۰۱۱، مرسدس (دایملر) و ب‌ام‌و در کنار آئودی روی خرید و توسعه نقشه‌های Here Maps سرمایه‌گذاری مشترک داشتند تا رقیب گوگل مپس را بسازند. علاوه‌براین ب‌ام‌و و دایملر حتی سرویس‌های کار-شیرینگ (Car2Go و DriveNow) را با هم ادغام کردند و شرکت Share Now رو تاسیس کردند که بعداً به گروه استلانتیس فروخته شد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران