• ريمپ خودرو چيست

بررسی مزایا و معایب و تاثیر آن بر عملکرد خودرو

ریمپ چیست؟ |بررسی مزایا و معایب و تاثیر آن بر عملکرد خودرو

6 شهریور 1404 12:00

ریمپ به زبان ساده یعنی: بازنویسی یا تغییر نرم‌افزار ای‌سی‌یو (ECU) خودرو. ای‌ سی ‌یو یا همان مغز الکترونیکی خودرو، وظیفه کنترل میزان پاشش سوخت، زمان‌بندی جرقه‌زنی، تنظیم فشار توربوشارژ و همچنین تنظیمات آلایندگی و حسگرها را برعهده دارد. تمام این موارد در نقشه‌های نرم‌افزاری ذخیره شده‌ است. با ریمپ می‌توان این نقشه‌ها را تغییر داد. ریمپ اصولی باید با دستگاه دیاگ و روی دستگاه دینامومتر (تست قدرت) انجام شود. استفاده از فایل آماده و کپی (اصطلاحا ریمپ آماده) هم توصیه نمی‌شود.

با ریمپ چه تغییراتی در خودرو اعمال می‌شود؟

  • بسته به ظرفیت پیشرانه می‌تواند قدرت و گشتاور را بین 10 تا 30 درصد افزایش بدهد.
  • اگر بهینه انجام شود می‌تواند کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشد.
  • افزایش سرعت واکنش پدال گاز.
  • عبور از محدودیت‌های استاندارد پیشرانه در حداکثر سرعت یا دور موتور.
  • افزایش سازگاری با کیفیت سوخت

مزایای ریمپ

  • شتاب و کشش بهتر.
  • امکان تنظیم برای رانندگی شهری یا مسابقه‌ای.
  • بهبود کارکرد موتور در شرایط خاص مثلا با کولر روشن.

معایب و ریسک‌های ریمپ

  • اگر غیرحرفه‌ای انجام شود می‌تواند افزایش مصرف سوخت و حتی آسیب به موتور یا گیربکس را به دنبال داشته باشد.
  • احتمال ابطال گارانتی.
  • ایجاد اخلال در تست آلایندگی.
  • برنامه‌ریزی تهاجمی در ریمپ می‌تواند به افزایش دمای پیشرانه و کاهش عمر قطعات منجر شود.

تاثیر ریمپ روی مصرف سوخت

با ریمپ اصولی یعنی تنظیم بهینه پاشش سوخت و زمان جرقه، مصرف سوخت می‌تواند بین 5 تا 10 درصد کاهش پیدا کند. اما ریمپ تهاجمی و غیرحرفه‌ای به افزایش مصرف منجر می‌شود، چراکه برای تولید قدرت بیشتر، سوخت بیشتری وارد محفظه پیشرانه می‌شود.

تاثیر ریمپ بر کاهش عمر پیشرانه

ریمپ استاندارد نه تنها به پیشرانه آسیب نمی‌زند بلکه کارکرد روان‌تر پیشرانه را به همراه دارد. اما ریمپ شدید برای مسابقه و غیره، عمر پیشرانه را کاهش می‌دهد چراکه با افزایش دمای احتراق، فشار روی پیستون، یاتاقان و سوپاپ‌ها نیز بیشتر می‌شود.

مقایسه تاثیر ریمپ بر پیشرانه تنفس طبیعی و توربوشارژ

ریمپ می‌تواند خروجی پیشرانه توربوشارژ را در بازه 10 تا 30 درصد افزایش بدهد. این بازه برای پیشرانه تنفس طبیعی معمولا بین 3 تا 7 درصد خواهد بود.

ضرورت هماهنگی پیشرانه و گیربکس در ریمپ

در ریمپ حرفه‌ای معمولا ECU و TCU با هم تنظیم می‌شوند تا پیشرانه و گیربکس هماهنگ شوند. در صورت عدم ایجاد این هماهنگی:

  • گیربکس تحت فشار قرار می‌گیرد.
  • تعویض دنده‌ها با تاخیر بیشتر یا همراه با ضربه.
  • آسیب به صفحه کلاچ و هیدرولیک گیربکس در درازمدت.

شرایط مناسب برای انجام ریمپ:

  • خودروی موردنظر از لحاظ فنی سالم باشد. ریمپ برای خودرویی که مشکل مکانیکی یا برقی دارد، توصیه نمی‌شود.
  • استفاده از بنزین با کیفیت بالاتر.
  • انتخاب مرکز معتبر برای ریمپ که این فرآیند را روی دینامومتر (دستگاه تست قدرت) انجام می‌دهد.
  • تعیین هدف برای ریمپ؛ مثلا مصرف کمتر در اولویت قرار دارد یا قدرت بیشتر؟

جمع‌بندی:

ریمپ اصولی، افزایش لذت رانندگی بدون آسیب به پیشرانه را به همراه دارد درحالیکه انجام ریمپ غیرحرفه‌ای، سلامت پیشرانه و گیربکس را از بین می‌برد.

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

منبع : باما

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران