در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2015، کیا از چهارمین نسل شاسیبلند محبوبش رونمایی کرد. خودرویی که نسلهای دوم و سوم آن طعم حضور در جادههای ایران را چشیدهاند. نسل سوم از این خودرو توانسته جایزه کیفیت و رضایتمندی مشتریان را از اتو پاسیفیک (Auto Pacific) به خود اختصاص دهد، همچنین با دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA خودرویی ایمن به شمار میرفت. چنین دستآوردهایی انتظارات را از نسل چهارم اسپورتیج افزایش میدهد، خودرویی که از همه نظر تغییرات متعددی را به خود دیده است. نسل چهارم از این خودرو مدتهاست به بازار جهانی راه پیدا کرده، اما بسته بودن ثبت سفارش مانع حضور آن در بازار ایران شده است. با برطرف شدن این مشکل بزودی شاهد عرضه آن در کشورمان خواهیم بود.
طراحی عجیب و متفاوت
طراحی خودرو دستپخت مرکز طراحی کیا در آلمان است، اگرچه نظرات مراکز مستقر در کرهجنوبی و آمریکا نیز در آن تاثیرگذار بودهاند. طراحان سعی کردهاند تا به کمک چهره جدید اسپورتیج حس خودرویی اسپرت و پرتوان را به بیننده القا کنند و با ترکیب سطوح صاف و خطوط زاویهدار طراحی موزونی را پدید آورند. طراحی جدید بدنه سبب شده است تا مشخصههای آیرودینامیکی اسپورتیج نسبت به نسلهای قبلی بهبود یابد، شاهد این ادعا کاهش ضریب درگ تا 0.33 است.
شاید تنها نقطه ضعف این خودرو نمای جلو آن باشد. چهرهای که بسیار شبیه به برادر کوچک اسپورتیج یعنی KX3 است. در نسل قبل چراغهای جلو با جلوپنجره ترکیب شده بودند اما در این نسل با تفکیک چراغ و جلوپنجره از یکدیگر سعی بر تاکید بیشتر بر هر یک از این قسمتها شده است. با آنکه در نگاه اولیه خودرو عریضتر به نظر میآید اما این یک خطای چشمی است، چرا که همچون نسل سوم عرض خودرو 1855 میلیمتر است، اما فاصله محوری و طول خودرو نسبت به نسل قبل به ترتیب افزایش 30 و 40 میلیمتری داشتهاند.
در نمای کنار طراحی برجسته گلگیرها و شیب ملایمی که در سقف وجود دارد قابل توجه است. در نمای عقب خطهای افقی را میبینیم که قسمتهای مختلف را تفکیک کردهاند. چراغهای عقب باریک با الهام از کانسپت کیا Provo طراحی شده است و با قوسهای درب عقب و اسپویلر سقفی نیز هماهنگی خوبی دارند. علاوهبراین جدا شدن چراغهای راهنما از چراغهای اصلی در این قسمت از مهمترین تغیییرات است.
کابین کاربردی و جادار
در نمای داخلی اسپورتیج تجهیزات جدیدش را به رخ میکشد. تیم طراحی داخلی سعی داشتهاند تا کابین جادارتر و رانندهمحورتر از نسل گذشته باشد. همچنین طیف وسیعی از فنآوریها به منظور بهبود آسایش، راحتی و ایمنی سرنشینان در نظر گرفته شده است. با این حال طراحی کابین ساده و در عین حال مدرن است. برای پوشش کابین ترکیی از سطوح فلزی و پوششهای نرم را شاهد هستیم که در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند.
نسل چهارم اسپورتیج با افزایش ابعاد داخلی و خارجی در میان نسلهای مختلف کاربردیترین است. این تغییرات افزایش فضای سر و پا را در پی داشته است. حال سرنشینان با خیال راحت از این فضایی که در اختیار دارند لذت میبرند. ستونهای A و C باریکتر شدهاند و محل قرارگیری آینهها بهبود یافته است تا دید عقب و جلو بهبود یابد. در کنار این موارد سفارش سانروف منجر میشود تا فضای کابین دلبازتر به نظر بیاید.
همچنین به لطف استفاده از مواد جاذب، افزایش ضخامت شیشهها و عایقبندی سیستم تعلیق میزان صدای نفوذی به فضای کابین کاهش یافته است. از بارزترین امکانات کابین نمایشگر قرار گرفته در مرکز کنسول است، که همچون قطبنمایی راهنما و مشکل گشای راننده است، تا تمرکز او کامل برروی عملکردش باشد. در زیر نمایشگر دکمهها و کنترلرها را میبینیم که برروی سطحی با شیب 10 درجه قرار گرفتهاند. صندلی سرنشینان جلو و عقب نیز طراحی جدیدی داشته است تا کمترین تنش به سرنشینان وارد شود. علاوهبراین صندلیها به گرمکن مجهز شدهاند. همچنین پشتی صندلیهای جلو در 10 حالت و صندلیهای عقب در 8 حالت قابل تنظیم است.
تنوع پیشرانه و بهبود عملکرد فنی
در نسل چهارم اسپورتیج تنوع پیشرانه و جعبهدندههای جدید، بهبود عملکرد و افزایش کارایی را موجب میشود. با اصلاحاتی که صورت گرفته میزان انتشار آلایندگی و مصرف خودرو کاهش پیدا کرده است. از جدیدترین پیشرانههایی که برای این نسل تدارک دیده شده است میتوان به پیشرانه 1.6 لیتری GDI تنفس طبیعی (موسوم به مگا) اشاره کرد. اکثر این پیشرانهها به جعبهدنده 5 یا 6 سرعته مجهز شدهاند تا قدرت را به چرخها منتقل کنند.
همچنین برای اولین بار و تنها در نسخه GT Line پیشرانه 1.6 لیتری مجهز به توربو قابل سفارش است تا قدرت 177 اسببخار و گشتاور 265 نیوتنمتر را به کمک جعبهدنده 7سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخهای خودرو منتقل کند. این جعبهدنده جدید به لطف تعویض سریعتر دندهها تجربه رانندگی اسپرت و جذابی را به همراه خواهد داشت. علاوه براین تجهیزات و امکانات منحصر به فردی برای این نسخه در نظر گرفته شده است. با وجود چنین تنوعی، اما برای بازار ایران منتظر اسپورتیجی با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری هستیم، که مشخصات آن در جدول زیر آورده شده است:
حجم موتور (سیسی) | 2359 |
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ | 4خطی/16 |
قدرت (اسببخار/دور در دقیقه) | 184/6000 |
گشتاور (نیوتنمتر/دور در دقیقه) | 237/4000 |
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت) | 180 |
شتاب صفر تا صد کیلومتربرساعت (ثانیه) | 9 |
جعبهدنده | CVT |
محور محرک | دو دیفرانسیل (4WD) |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صدکیلومتر) | 9.5 |
خودروهایی همچون هیوندای توسان، میتسوبیشی ASX و نیسان جوک اسپرت از رقبای آن در بازار خواهند بود.
نویسنده : محمدرضا ریاضی
منبع : باما