مینی ون شش نفره بدون داشبورد

ون جذاب سیتروئن با چیدمان کابین متفاوت

25 آذر 1404 17:00

در میان برندهای زیرمجموعه گروه استلانتیس، سیتروئن به سختی در حال تثبیت جایگاه خود است. این برند فرانسوی که در گذشته به عنوان سازنده مدل‌های لوکس شناخته می‌شد، در سال‌های اخیر سعی دارد محصولات خود را به عنوان خودروهایی زیبا، کاربردی، دوستدار محیط زیست و با قیمت اقتصادی، معرفی کند. تبلور فلسفه جدید سیتروئن، نخستین بار در سال 2022 و با کانسپت Oli به معرض نمایش درآمد و حالا در کانسپت دیگری به نام اِلو (Elo) قابل مشاهده است.

در دو دهه گذشته، سیتروئن سه مدل مینی‌ون با لقب پیکاسو را عرضه می‌کرد، که بعدا با مدل‌های شاسی‌بلند جایگزین شدند. حالا سیتروئن با نمایش اِلو قصد دارد جای خالی مینی‌ ون‌های جمع‌وجور و البته کاربردی را یادآوری کند. نام این خودرو، به مخفف کلمات Rest , Play , Work به معنای استراحت، بازی و کار اشاره دارد.

کابین و امکانات سیتروئن اِلو

سیتروئن اِلو با طول، عرض و ارتفاع 4.1، 1.92 و 1.7 متر، به یک موتور برقی با 136 اسب‌بخار قدرت روی محور عقب مجهز شده است. عدم وجود هرگونه قطعات فنی در بخش جلوی بدنه، فضایی وسیع در جلوی صندلی راننده فراهم می‌کند. این ویژگی علاوه بر فراهم نمودن دید وسیع برای راننده، نیاز به هزینه اضافه برای ساخت مدل‌های فرمان-راست یا فرمان-چپ را کاهش می‌دهد.

در این کابین وسیع با مساحت 4.5 متر مربع، از داشبورد هم خبری نیست و به جای آن با چند کیف‌ نرم برای قرار دادن لوازم مواجه هستیم. بخش پایینی شیشه جلو هم به نمایشگر مجازی روی شیشه (هداپ) اختصاص دارد. تمام شیشه‌های به طور تقریبی یا کامل، صاف هستند.

در دو طرف صندلی راننده، فضایی برای نصب دو صندلی اضافه و تاشو در نظر گرفته شده است که در صورت عدم نیاز در داخل صندلی نیمکتی سه‌نفره عقب پنهان می‌شوند.

سرنشینان جلو نسبت به راننده کمی عقب‌تر نشسته‌اند، تا پاهایشان به قوس گلگیرهای جلو برخورد نکند. هنگام توقف، صندلی راننده را می‌توان به طرف سرنشینان عقب چرخاند و یک میز غذاخوری به آن متصل کرد. نشیمن‌گاه نیمکت عقب را می‌توان جدا و به‌ عنوان صندلی پیک‌نیک، استفاده کرد.

در صندوق عقب دو تشک بادی از برند Decathlon قرار دارد، که امکان ایجاد فضای خواب در کابین را فراهم می‌کند. حلقه‌های موجود در سقف نیز برای تثبیت تشک‌ها و همچنین آویزان کردن پرده پروژکتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ برقی نیز برای باد کردن تشک‌ها، لاستیک دوچرخه، توپ و موارد دیگر، قابل استفاده است.

طراحی سیتروئن اِلو

فرم بدنه سیتروئن اِلو که توسط گروهی به مدیریت پیر لوکلرک طراحی شده است، نیز نکات جالبی به همراه دارد. برای راحتی بیشتر در سوار و پیاده شدن، ستون میانی حذف شده است. در برجستگی‌های کناری بدنه، درپوش‌هایی قرار دارد که دسترسی به محفظه‌ تجهیزات ورزشی و لوازم بازی را فراهم می‌کند.

تایرها با زمینه ‌رنگی نارنجی، توسط شرکت گودیر و به‌ طور اختصاصی برای این کانسپت طراحی شده است و نشانگرهای LED فشار باد روی توپی چرخ‌ها را نیز به همراه دارد. طراحی سپرهای جلو و عقب کاملا یکسان است.

آیا سیتروئن اِلو تولید می‌شود؟

با وجود ویژگی‌های خلاقانه در سیتروئن اِلو، به نظر می‌رسد که تبدیل آن به یک نمونه نهایی مناسب تولید و رقیبی برای زیکر میکس، کار چندان دشواری نیست و فقط به بودجه و تصمیم مدیریت استلانتیس نیاز دارد. البته طبیعی است که از برخی موارد مثل چیدمان غیرمتعارف و صندلی‌های جداشونده با اتصالات نسبتا ضعیف باید صرف‌نظر شود.

همچنین بد نیست که طراحان سیتروئن به نصب پیشرانه درونسوز برای این خودرو نیز فکر کنند، هرچند که در وضعیت فعلی صنعت خودروسازی و قوانین سختگیرانه آلایندگی، شاید این توقع زیادی باشد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران