• پروژه صفر کيلومتر کردن و بازسازي پورشه کررا GT

آغاز پروژه صفر کیلومتر کردن رسمی خودروها با کررا GT

کم کردن کیلومتر به پورشه رسید

30 آذر 1404 16:32

بخش خودروهای سفارشی پورشه به نام Sonderwunsch را می‌توان به ماشین زمان تشبیه کرد. اگر توان مالی‌اش را داشته باشید، می‌توانید درخواست بازسازی کامل یک خودرو را بدهید تا به وضعیت صفر کیلومتر بازگردد. نکته جالب این است که این خودروها در اسناد رسمی هم با عنوان صفر کیلومتر ثبت می‌شوند. این اتفاق برای نمونه‌ای از پورشه کررا GT افتاده است، یک سوپراسپرت که 20 سال سن دارد، اما حالا از نظر مکانیکی به حالت کاملا صفر کارخانه‌ای برگشته است.

این خودرو یکی از تنها 1270 نمونه‌ای است که بین پاییز 2003 تا می 2006 تولید شدند. قیمت پورشه کررا GT در آن زمان در آلمان 452,690 یورو و در آمریکا 440 هزار دلار تعیین شده بود. پورشه از اعلام هزینه این بازسازی خودداری می‌کند اما می‌توان اطمینان داشت که این روند قطعا ارزان نبوده است.

آیا این پورشه کررا GT واقعا صفر کیلومتر است؟

نشریه موتور وان در مورد واقعی بودن عبارت «صفر کیلومتر» از پورشه سوال کرده است، اما بنابر پاسخ رسمی کریستوفر گولومبِک، سخنگوی پورشه در بخش محصولات شخصی‌سازی، این عبارت یک تعبیر استعاری نیست و کیلومترشمار این کررا GT واقعا به صفر بازگردانده شده است، اتفاقی که آقای گولومبِک از آن با عنوان «تولد دوباره» یاد می‌کند.

پورشه به این پروژه‌ها Factory Re-Commission می‌گوید یعنی فرآیندی که بازکردن کامل خودرو را نیز شامل می‌شود. قبل از این، یک دستگاه کاین GTS نسل اول با یک آپشن کمیاب یعنی گیربکس دستی شش‌سرعته نیز همین دگرگونی چشمگیر را تجربه کرده بود. همانند آن شاسی‌بلند خاص، اجزای فنی این سوپراسپرت مجهز به پیشرانه 10 سیلندر نیز عملا به شرایط اولیه در سال 2005 بازگشته‌ است.

تغییرات ظاهری پورشه کررا GT پس از بازسازی

با این حال، چهره خودرو دقیقا شبیه روزی نیست که دو دهه پیش خط مونتاژ لایپزیگ را ترک کرد. مالک این خودرو از پورشه خواست رنگ نقره‌ای اصلی را به پوشش مسابقه‌ای الهام‌گرفته از پورشه 917 پیروز لمان 1970 تغییر بدهد، خودروی مسابقه‌ای شماره 23 که توسط هانس هرمان و ریچارد اتوود رانده می‌شد و رنگ‌های نمادین شهر سالزبورگ اتریش را بر تن داشت.

برای محافظت از بدنه که به صورت دستی رنگ‌آمیزی شده، یک روکش محافظ هم نصب شده است، چراکه مالک قصد دارد به ‌جای نگه‌ داشتن خودرو در پارکینگ و احتمالا انتظار برای افزایش قیمت، با این خودرو رانندگی کند.

جزئیات دیگری هم این کررا GT مدل 2005 را از مشخصات اولیه‌اش متمایز می‌کند: تزئینات کربنی مشکی مات، شماره مسابقه‌ای 23، توری‌های روی درپوش موتور با رنگ آنودایز مشکی مات و رینگ‌های مشکی که تضاد بصری جالبی با تم قرمز-سفید ایجاد کرده است.

کابین هم به ‌طور کامل دگرگون شده است. بخش وسیعی از فضای داخلی شامل داشبورد، رودری‌ها، فرمان و کنسول میانی، با روکش آلکانترا به رنگ قرمز تزئین شده است. استفاده از آلکانترا حتی به صندوق جلو هم تسری پیدا می‌کند، جایی که یک ست چمدان نیز قرار دارد. البته برای روکش برخی سطوح، از پارچه مشکی متعلق به جانشین کررا GT یعنی 918 اسپایدر استفاده شده است. پوسته صندلی‌ها، اطراف صفحه ‌آمپر و دریچه‌های هوا هم از کربن مات ساخته شده است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران