طبق جدیدترین نظرسنجی‌ها، مشتریان ایرانی همچنان خودروهای آلمانی را بیشتر از مدل‌های ژاپنی می‌پسندند.

خودروهای آلمانی؛ عشق اول ایرانی‌ها

22 آذر 1396 20:00

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در نمایشگاه خودروی تهران 1396 نظرسنجی جالبی را از بازدیدکنندگان انجام داد که در ادامه خلاصه نتایج آن‌را مشاهده می‌کنید. در این نظرسنجی 1543 نفر شرکت کردند که 84%  مرد و مابقی زن بودند.

کدام کلاس خودرویی را ترجیح می‌دهید؟
شاسی بلند (SUV) 35%
کراس اور (مینی SUV) 28%
سدان 25%
هاچ بک 12%
طرفدار کدام برند خارجی هستید؟
آلمانی 27%
ژاپنی 20%
فرانسوی 19%
کره‌ای 14%
آمریکایی 12%
چینی 6%
سایر 2%
اولویت شما در خرید خودرو چیست؟
استحکام و ایمنی 33%
قدرت و شتاب 29%
زیبایی ظاهری 13%
کیفیت بدنه 11%
خدمات پس از فروش 9%
مصرف سوخت 5%

 

در این نظرسنجی چند نکته جالب وجود دارد. اول اینکه این روزها اکثر مشتریان از سطح خدمات پس از فروش شرکت‌ها ناراضی هستند اما طبق این آمار، این موضوع در اولویت خرید مشتریان نیست!

دوم اینکه از آخرین واردات خودروهای آمریکایی چندین دهه می‌گذرد و طبیعی است که اکثر مشتریان احساسی نسبت به این خودروها نداشته باشند در صورتیکه خودروهای آسیایی و اروپایی را هر روز در کوچه و خیابان‌ها می‌بینیم.

سوم اینکه به‌عنوان مثال ولوو XC90 از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای لوکس دو سال اخیر کشورمان است و علی‌رغم قیمت نیم‌میلیاردی‌اش حجم بالایی از بازار فروش را در اختیار دارد. هرچند XC90 تنها نماینده مهم کشورش در ایران است اما بی‌انصافی است که آنرا در سایر موارد قرار دهیم.

چهارم اینکه، آمارگیرها ظاهرا کراس‌اور را به‌عنوان شاسی‌بلند کوچک معرفی کرده‌اند که چنین چیزی از اساس نادرست است! کراس‌اور یا CUV به خودروهایی گفته می‌شود که با پلتفرم سواری ساخته شده باشند و از این‌رو شاسی یکپارچه یا unibody دارند. درحالیکه شاسی بلند یا SUV را با پلتفرم تراک‌ها می‌سازند و از آنجایی که شاسی آنها روی فریم، سوار می‌شود به body-on-frame معروف هستند. تصویر زیر این دو تفاوت را به‌خوبی نشان می‌دهد.


البته در خبرها، کوچه و خیابان‌ها، بازار و حتی نمایندگی‌های فروش در ایران معمولا از کلمه شاسی بلند برای هر دو مدل استفاده می‌شود مگر آنکه ویژگی‌های تخصصی یک خودرو مدنظر باشد.

 

 

 

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران